آیین کلوخ پز در اقلید برگزار شد

دومین جشنواره کلوخ پزان با استقبال مردم و گردشگران در اقلید برگزارشد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛  شهرستان اقلید یکی از قطب‌های کشاورزی است که هر ساله در اواخر شهریور همزمان با فرارسیدن فصل برداشت سیب زمینی، مردم این خطه به همراه خویشاوندان به شکرانه برداشت این محصول به برپایی مراسمی به نام کلوخ پز می‌پردازند.

در اجرای این مراسم، ابتدا کلوخ‌هایی از زمین شخم زده جمع آوری می‌شود و این کلوخ‌ها بر روی هم به صورت هرم شکل داده می‌شود.

سپس هیزم در هرم قرار داده می‌شود و آتش در زیر این هرم خشتی که به کوره شهرت دارد روشن می‌شود.

پس از نیم ساعت گرما دهی و تفتیده شدن کوره، آتش و زغال را کوره خارج می‌کنند و سیب زمینی را درون آن می‌ریزند و شروع به کوبیدن کلوخ‌های گرم بر روی سیب زمینی‌ها می‌کنند.

پس از نیم ساعت سیب زمینی‌ها را با کمک چوب بلند و یا بیل بیرون می‌آورند که به صورت کاملا پخته و بریان در آمده که با نمک و ادویه مصرف می‌شود.

مهمترین ویژگی این فرآیند، پخت سیب زمینی با حرارت غیر مستقیم آتش است.

این رسم در این خطه پیشینه کهن دارد و در تاریخ ۶ دی ماه ۱۳۹۵ با شماره ۱۳۱۴ در سازمان میراث فرهنگی ناملموس به ثبت ملی رسیده است.

در دومین جشنواره کلوخ پز امسال نمایشگاهی از صنایع دستی، غذا‌های محلی و قابلیت‌های فرهنگی و هنری شهرستان و همچنین برنامه‌های فرهنگی و اجرای موسیقی سنتی در محل اجرای مراسم کلوخ پزان برگزار شد.

محمد جواد یزدانی رئیس شورای اسلامی شهر اقلید گفت: در سال ۱۳۹۵ شورای اسلامی و شهرداری اقلید، در راه شناسایی شهرستان اقلید به دیگر هموطنان و کشور‌های دیگر، پیشنهاد جشنواره کلوخ پز را به عنوان یکی از سنت‌های کهن و ریشه دار منطقه در کمسیون فرهنگی این شورا مطرح کردند و به تصویب رساندند.

وی افزود: پارسال اولین جشنواره کلوخ پز برگزار شد که با استقبال پرشور مردم همراه بود و شورای اسلامی شهر این آیین را در تقویم زمانی شهرداری گنجانیده و همه ساله این سنت زیبا برگزار می‌شود.

یزدانی با اشاره به اینکه این سنت منحصر به فرد در هیچ جای دیگری از کشورمان اجرا نمی‌شود، ادامه داد: با کمک و مساعدت نمایندگی میراث فرهنگی و صنایع دستی شهرستان اقلید و رایزنی‌هایی که با استان انجام شد، این رسم به نام اقلید به ثبت ملی رسید که افتخاری برای شهرستان محسوب می‌شود.

شهرستان اقلید در ۲۶۷ کیلومتری شمال شهر شیراز قرار دارد.
انتهای پیام/ر

برگزاری دومین جشنواره ملی کلوخ‌پز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار