نیوزویک گزارش داد؛

درخواست سیا برای استفاده از پهپاد در افغانستان چه پیامدی برای آمریکا دارد؟

نیوزویک درخواست اخیر سازمان سیا برای کسب مجوز به منظور انجام حملات با پهپاد در افغانستان و پیامد آن برای آمریکا را بررسی کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از نشریه نیوزویک، آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در تلاش برای کسب مجوز استفاده از پهپادها برای انجام حملات علیه تروریست‌ها در افغانستان است. این در حالی است که وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) این ایده را برای نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان خطرناک خوانده است.

علی‌رغم این نگرانی‌ها، دونالد ترامپ – رئیس جمهور آمریکا – نیز با این پیشنهاد موافق است و جیمز متیس – وزیر دفاع آمریکا – نیز با آن مخالفتی نکرده است.

نیوزویک از کاخ سفید و وزارت دفاع آمریکا درباره این پیشنهاد پرسش‌هایی مطرح کرد، اما تا زمان انتشار این مطلب، اظهارنظری درباره آن دریافت نکرده است.

تحت قوانین کنونی آمریکا، آژانس اطلاعات مرکزی قدرت انجام حملات مخفیانه با پهپاد علیه عناصر القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی در پاکستان را دارد. با این‌حال، وزارت دفاع آمریکا در انجام حملات با پهپاد در افغانستان، یمن، سومالی، لیبی و دیگر مناطق جنگی پیشتاز است.

پنتاگون آشکارا به حملاتی که با پهپاد انجام می‌دهد اذعان می‌کند و این شامل ارائه گزارش درباره تلفات غیرنظامیان این حملات نیز می‌شود. اما آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا از انتشار این گزارش‌ها معاف است.

حال، در صورتی که به سازمان سیا اجازه انجام حملات با پهپادها در افغانستان صادر شود، ممکن است در چنین حملاتی افراد غیرنظامی نیز کشته شوند، اما این نهاد می‌تواند از ارائه گزارش درباره آن خودداری کند. برخی مقامات آمریکایی به طور مکرر اعلام کرده اند چنین ایده‌ای می‌تواند نیروهای آمریکایی که در افغانستان مستقر شده اند را به خطر بیاندازد؛ زیرا حملات با پهپاد به طور کلی خشم مردم علیه نیروهای این کشور را بر می‌انگیزد، خصوصا هنگامی که در این حملات افراد غیرنظامی جان خود را از دست بدهند. در صورتی که نیروهای آمریکایی در افغانستان از انجام این حملات بی‌خبر باشند، نمی‌توانند خود را برای واکنش احتمالی مردم این کشور آماده کنند.

دکتر پیتر سینگر – کارشناس مسائل امنیتی – در گفتگو با نیوزویک گفت اینکه افرادی از داخل پنتاگون نسبت به پیشنهاد سازمان سیا هشدار داده اند، بسیار نگران کننده است.

در عین حال، برخی دیگر نیز معتقدند نباید درباره پیامدهای احتمالی این حملات قضاوت زودهنگام صورت بگیرد.

مایکل هاروویتز – استاد علوم سیاسی در دانشگاه پنسیلوانیا – در این باره به نیوزویک گفت: «ما نمی‌دانیم آیا افزایش قدرت آژانس اطلاعات مرکزی به ایجاد خطر برای نیروهای آمریکایی و یا تلفات غیرنظامی منجر خواهد شد یا خیر.»

وی افزود: «به دلیل پنهانی بودن این حملات، جمع‌آوری اطلاعات دقیق درباره حملات سازمان سیا بسیار دشوارتر از حملاتی است که نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان انجام می‌دهند.»

به باور هاروویتز، در صورتی که آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا در نهایت اجازه انجام حملات با پهپاد در افغانستان را کسب کند، این اقدام برای افزایش هماهنگی میان گروه‌های جاسوسی آمریکا و نیروهای مستقر در این کشور لازم خواهد بود.

آمریکا نزدیک به 11 هزار نیروی نظامی در افغانستان دارد. به تازگی دولت ترامپ تصمیم گرفته است 4 هزار نفر دیگر نیز به این کشور ارسال کند.

در میان افزایش تعداد نیروهای نظامی آمریکایی در افغانستان، گزارش‌ها نشان می‌دهد مایک پمپئو – رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا – در تلاش برای متقاعد کردن ترامپ برای پذیرفتن ارائه مجوز برای انجام حملات با پهپاد در این کشور آسیایی است. همچنین به نظر می‌رسد وی نسبت به دریافت چراغ سبز از جانب رئیس جمهور آمریکا اطمینان دارد.

پمپئو به تازگی در گفتگو با شبکه تلویزیونی فاکس نیوز گفت: «هنگامی که درخواست برای منابع بیشتر ارائه می‌کنیم، آن را دریافت می‌کنیم.» وی افزود: «اگر من القاعده بودم، خود را در آخر عمرم می‌دیدم.»

دولت آمریکا از سال 2007 هزینه‌های اطلاعاتی خود را به طور عمومی منتشر کرده است. با این‌حال، آمریکا درباره چگونگی تقسیم این هزینه‌ها اطلاعاتی منتشر نمی‌کند. این مسئله به این معنی است که آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا قادر است هر اندازه که بتواند پهپاد خریداری کند و اخبار آن نیز هرگز منتشر نخواهد شد.

استفاده از پهپادها در مسائل امنیتی و نیز برای حمله به عناصر تروریستی در سال 2002 و در زمان ریاست جمهوری جرج بوش آغاز شد. اما استفاده از این پهپادها پس از راهیابی باراک اوباما به کاخ سفید، به طور فزاینده‌ای گسترش یافت.

هنگامی که اوباما به ریاست جمهوری رسید، در آمریکا با جامعه‌ای روبرو بود که درخواست مبارزه علیه تروریسم را داشت و در مقابل، مخالف افزایش نیروهای نظامی این کشور در خارج از مرزها بود. به این ترتیب، استفاده از پهپادها راه حل مناسبی برای این مسئله بود، زیرا این فناوری نیروهای آمریکایی را از خطر نجات می‌داد و ارتش این کشور را قادر می‌ساخت تا با دشمن مبارزه کنند.

با این‌حال، عدم شفافیت و انتشار گزارش‌ها مبنی بر کشته شدن افراد غیرنظامی در حملات آمریکا، استفاده از پهپادها را به یکی از بحث برانگیزترین جنبه‌های ریاست جمهوری اوباما تبدیل کرد.

یک گزارش اطلاعاتی که در ماه ژانویه منتشر شد نشان می‌دهد در 526 حمله صورت گرفته با پهپادهای آمریکایی در مدت ریاست جمهوری اوباما، 117 غیرنظامی کشته شده اند. این در حالی است که گروه‌های مستقل شمار قربانیان غیرنظامی در این حملات را بسیار بیشتر اعلام می‌کنند.

منتقدان باور دارند برنامه آمریکا برای استفاده از پهپاد، غیرقانونی، غیراخلاقی و بی فایده است. برخی دیگر نیز اوباما را به ارتکاب به جرائم جنگی محکوم کرده اند.

در این میان، دولت اوباما محدودیت‌ها برای آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا برای انجام عملیات در افغانستان و دیگر کشورها را افزایش داد.

در صورتی که ترامپ در جهت مخالف حرکت کند، راه برای دخالت سازمان سیا در چندین درگیری دیگر، و نه تنها در افغانستان، هموار خواهد شد. بی‌شک این موضوع می‌تواند به کشته شدن غیرنظامیان بیشتر در دیگر کشورها نیز منجر شود و دشمنی علیه آمریکا را افزایش داده و جنگ با تروریسم را طولانی‌تر کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار