باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد.

پایان کار و تلاش و آغاز فصل جدید زندگی با بازنشستگی

پس از سال‌ها خدمت به مردم نوبت به بازنشستگی می‌رسد که بازنشسته‌ها از آن به عنوان فصل جدید زندگی خود یاد می‌کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری  ،از سال ۸۶ روز ۲۵ ذیحجه به عنوان روز خانواده و تکریم بازنشستگان در تقویم رسمی کشور درج شده است.


علت انتخاب این روز شأن نزول آیه «هل اتی» در سوره الانسان که راجع به خانواده و استحکام پایه‌های آن است، عنوان شده است.


سوره هل اتی در روز ۲۵ ذیحجه در شان اهل بیت پیامبر (ص) نازل شد که پس از سه روز روزه و انفاق افطار خود، از طرف خداوند اطعام شدند.

پایان کار و تلاش و آغاز فصل جدید زندگی با بازنشستگی


اما در شورای فرهنگ عمومی اتفاق نظر بر این بود که روز بازنشستگان با یک روز در تقویم رسمی کشور تلفیق شود که بهترین روز برای این منظور روز ۲۵ ذیحجه یعنی روز خانواده بود.


در دین مبین اسلام خانواده یکی از مهم‌ترین ارکان جامعه محسوب می‌شود. پایبندی به خانواده و جلوگیری از بی‌بندوباری و همچنین ارتقاء جایگاه و تحکیم بنیان خانواده، از جمله مسائلی است که به آن شفارش فراوان شده است.

 پایان کار و تلاش و آغاز فصل جدید زندگی با بازنشستگی


خانواده به عنوان کوچک‌ترین نهاد اجتماعی، آسیب پذیرترین گروه در برابر آسیب‌های اجتماعی است به طوری که اکثر مشکلات و آسیب‌ها ابتدا در خانواده‌ها بروز پیدا می‌کند و در صورت عدم پیشگیری و برخورد ناصحیح با آنها، به درون جامعه نیز رسوخ می‌کند و در این شرایط دشوار دیگر نمی‌توان به راحتی مشکلات و آسیب‌ها را کنترل کرد.


بی شک با انجام فرامین دینی اسلام در مورد خانواده و درنظر گرفتن آن‌ها می‌توان تا حد زیادی زمینه سلامت خانوادگی و سعادت و جاودانگی را برای خویش فراهم سازیم.


در ۲۰ سپتامبر سال ۱۹۹۳، سازمان ملل، سال ۱۹۹۴ را سال جهانی خانواده و روز ۱۵ مه (۲۶ اردیبهشت) را روز جهانی خانواده نامید.

پایان کار و تلاش و آغاز فصل جدید زندگی با بازنشستگی


یکی از بازنشستگان دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری  ، گفت: بازنشستگی دوره آرامش و استراحت پس از خدمت و فعالیت است و باید در این دوران هم از تجربیات بازنشستگان استفاده شود.

پایان کار و تلاش و آغاز فصل جدید زندگی با بازنشستگی


یکی دیگر از بازنشسته‌های آموزش و پرورش شهرستان قائم شهر نیز در گفتگو باخبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری  ، گفت: حدود ۲۰ سال است که بازنشسته شدم و ما بازنشسته‌ها الگویی برای افراد در حال فعالیت هستیم.


دو خبر خوش برای بازنشسته‌ها در روز بازنشستگی


براری مدیر صندوق بازنشستگی مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری  ،با بیان اینکه ۴ میلیون تومان وام ضروری با بهره ۴ درصد امسال به حدود ۲۰ هزار بازنشسته در مازندران پرداخت می‌شود، گفت: افراد می‌توانند مهر ماه امسال به سامانه صندوق بازنشستگی کشور برای ثبت نام اقدام کنند.


وی با بیان اینکه ماده ۱۰۹ برنامه ششم توسعه مبنی بر همسان سازی حقوق بازنشستگان به تایید ن‌هایی مجلس شورای اسلامی رسید، افزود: طبق این ماده قرار است اختلاف حقوق شاغلان و بازنشسته‌ها به ۱۰ درصد برسد.


براری گفت: ۲۴ هزار بازنشسته پارسال در مازندران از تسهیلات ۳ میلیون تومانی با بهره ۴ درصدی برخوردار شدند.

پایان کار و تلاش و آغاز فصل جدید زندگی با بازنشستگی


مسئولان کشوری هم خبر از پرداخت وام چهار میلیون تومانی به ۳۰۰ هزار بازنشسته زیر پوشش صندوق خبر دادند.


همچنین خانه‌های امید در سراسر کشور محلی برای گذران اوقات فراغت و فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی بازنشستگان است و در حال حاضر ۳۹ خانه امید در ۲۲ استان کشور ساخته شده است و ۵ خانه دیگر در ۵ استان هفته آینده به بهره برداری می‌رسد و ۱۲ خانه امید دیگر نیز در حال ساخت است.


بازنشسته‌ها گنجینه‌ای از اطلاعات


ربیع فلاح جلودار استاندار مازندران بر ارتقای وضع معیشتی بازنشسته‌ها در استان تاکید کرد و گفت: بازنشسته‌ها گنجینه‌ای از اطلاعات هستند و دستگاه‌های اجرایی می‌توانند از تجربه آن‌ها در کار‌های تخصصی بهره‌مند شوند.


وی افزود: اقدامات موثری در زمینه طرح تحول سلامت برای مردم به خصوص بازنشسته‌ها انجام شد تا دغدغه بیماری آن‌ها کم شود.


۷۵ هزار بازنشسته در مازندران زندگی می‌کنند و از خدمات بازنشستگی بهره‌مند هستند.

پایان کار و تلاش و آغاز فصل جدید زندگی با بازنشستگی


گزارش از سیده حکیمه موسوی


انتهای پیام/آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار