سیدافقهی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

مردم کردستان نباید قربانی توطئه‌ صهیونیست‌ها شوند

کارشناس مسائل منطقه گفت: مردم کردستان عراق نباید اجازه دهند که قربانی توطئه‌ها و زدوبندهای صهیونیست‌ها و برخی رهبران جریان‌های سیاسی شوند.

سیدافقهی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:سید هادی سید افقهی کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نقش رژیم صهیونیستی در رفراندوم اقلیم کردستان اظهار کرد: روابط کردهای منطقه به‌ویژه کردهای عراق با رژیم صهیونیستی یک رابطه دیرینه و تاریخی است.

کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه تصاویر و مدارکی وجود دارد دال بر اینکه ملامصطفی پدر مسعود بارزانی روابط صمیمانه‌ای با رژیم صهیونیستی دارد، افزود: متاسفانه در برخی از جریانات سیاسی  این آرمان وجود دارد که چون ما یک اقلیت در منطقه هستیم، باید کنار یکدیگر جمع شویم و یک کردستان بزرگ را تشکیل دهیم.

وی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی هم به دنبال اسرائیل بزرگ از نیل تا فرات بود که تحولات منطقه موجب شکست این طرح شد، تصریح کرد: یک آرمان میان کردها مخصوصا کردهای عراقی وجود دارد که طبق آن وقتی کشوری می‌خواهد براساس یک نژاد و قومیت تاسیس شود، باید مردمان دیگری که در آن سرزمین هستند، اخراج شوند که این موضوع  مورد قبول مردم و کشورهای منطقه نیست. 

سید افقهی اضافه کرد: متاسفانه در مدتی که بحث رفراندوم برای جداشدن اقلیم کردستان عراق را پیگیری می‌کردم، شاهد فضاسازی بسیار سنگین،گسترده و متنوع صهیونیست‌ها و یهودی‌های کردی که در شمال عراق و فلسطین اشغالی هستند، بودم.

کارشناس مسائل منطقه افزود: صهیونیست‌ها با سرودها، مصاحبه‌ها، سخنرانی‌ها و موضع‌گیری‌های شخصیت‌های رسمی و غیر رسمی رژیم صهیونیستی اینگونه القا می‌کنند همانطور که ما موفق شدیم دولت آرمانی خودمان را تشکیل دهیم، شما نیز می‌توانید، کردستان مستقل و آزاد را تاسیس کنید و ما حمایتتان می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه اگر چنین کردستانی که فقط و فقط رژیم صهیونیستی از آن حمایت می‌کند بخواهد شکل بگیرد قطعا تبدیل به یک غده سرطانی می‌شود، گفت: اکنون شعارهایی از سوی برخی فعالان سیاسی در اقلیم کردستان شنیده می‌شود که مردم را دعوت به تظاهرات برای اخراج عرب‌ها و ترکمن‌ها از شهر اربیل و غیره می‌کنند و می‌گویند هر چه عرب است باید از کل اقلیم کردستان اخراج شوند.

سید افقهی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی در سال‌های آغازین اشغال فلسطین  با عرب‌های فلسطینی همین حرکت را انجام داد، افزود: بنابراین نقش رژیم صهیونیستی در تشویق به انفصال و جداشدن از خاک عراق نقش بسیار محوری است و مردم کردستان در عراق نباید اجازه دهند که قربانی چنین توطئه‌ها، طمع ورزی‌ها و زد و بندهای صهیونیست‌ها و برخی از رهبران جریان‌های سیاسی شوند.

 کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه خوشبختانه در خود اقلیم کردستان عراق شاهد برخی مخالفت‌ها با چنین آرمان‌هایی هستیم و برخی احزاب و جریان‌های سیاسی مانند حزب جماعت اسلامی، اتحاد میهنی، جلال طالبانی و غیره مخالف برگزاری این همه‌پرسی و اقدام عملی  آن هستند و معتقدند این رفراندم و بحث جدایی اقلیم کردستان به مصلحت نیست و قطعا منزوی می‌شویم چرا که چهار کشور ما را محاصره خواهند کرد، گفت: دولت مرکزی عراق به شدت مخالف این طرح است، چرا که مخالف قانون اساسی کشورشان است.

وی با بیان اینکه کشورهای ایران، ترکیه و سوریه قطعا مخالف همه‌پرسی که بخواهد به جدایی‌طلبی منجر شود هستند، افزود: چنین اقدام خطرناک و ضد امنیتی در سطح منطقه ایجاد آشوب می‌کند.

سید افقهی با تاکید بر اینکه کسی مخالف احقاق حقوق کردها نیست و آنان باید از حقوق شهروندی یکسان برخوردار باشند، یادآور شد:  اگر کردها در طول تاریخ مظلوم بودند و آسیب دیدند بقیه اقوام و گروه‌ها هم در عراق مظلوم واقع شدند.

کارشناس مسائل منطقه با تاکید بر اینکه مگر شیعیان در عراق مظلوم واقع نشدند، گفت: هنوز گورهای دسته‌جمعی و تار و پود شیعیانی که زمان صدام اعدام شدند از زیر خاک بیرون می‌آید. صدام و حزب بعث به کدام یک از مولفه‌ها و اقلیت‌ها یا اکثریت‌های عراق ظلم نکردند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه امروز وضع کردستان عراق نسبت به دیگر جاهای عراق هم امن‌تر و هم مرفه‌تر و هم از امکانات اقتصادی سرشاری برخوردار است، تصریح کرد: ما نمی‌دانیم مسعود بارزانی علی‌رغم مخالفت‌های داخل عراق، کردستان عراق و مخالفت‌های منطقه‌ای به چه دلیل اصرار به  برگزاری رفراندوم به سمت جدایی طلبی دارد؟.

سید افقهی با بیان اینکه نقشه‌ها و دست‌های پشت پرده این رفراندوم مشخص نیست که مجری‌اش بارزانی است، اظهار کرد: کشوری که هنوز از دست تروریسم و داعش رهایی کامل پیدا نکرده ممکن است با این رفراندوم  وارد جنگ داخلی و یک بحران دیگر شود.

کارشناس مسائل منطقه گفت:  یک نقشه و توطئه بین‌المللی علیه مردم و کشور عراق در جریان است و مشوق و آتش بیار اصلی این بحران‌ها صهیونیست‌ها هستند.

انتهای پیام/

بحث جدایی اقلیم کردستان به مصلحت نیست

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار