در گفتگوی 18:30 مطرح شد؛

کاهش قیمت CNG برای افزایش تقاضا/ قیمت سوخت CNG باید 20 تا 25 درصد بهای بنزین باشد

به تازگی وزیر صنعت در نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهور خواستار کاهش قیمت سی ان جی شده تا مصرف کنندگان این سوخت افزایش پیدا کرده و از حجم مصرف بنزین در کشور کاسته شود.

کاهش قیمت CNG برای افزایش تقاضابه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ، اردشیر دادرس، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی CNG کشور  در برنامه گفتگوی 18:30 شبکه خبر درخصوص علت درخواست وزیر صنعت برای بازنگری نرخ سوخت گاز طبیعی گفت: طی 3 سال گذشته قیمت بنزین وCNG ثابت بوده ولی آنچه که در کاهش مصرفCNG اثر گذار است متناسب نبودن نسبت قیمت بنزین وCNG است.

دادرس با اشاره به اینکه کارمزد پایین جایگاه های عرضه CNG نیز از مشکلات جایگاه داران است گفت: کارمزد جایگاه ها در وضع بحرانی است و برای رسیدن به سطح ایده آل این نرخ باید تا چهار برابر افزایش پیدا کند اما  روش کارمزدی در کشورهای پیشرفته منسوخ و از روش حق العمل کاری استفاده می شود که ما هم باید به این سمت برویم .

وی گفت: از اوایل دهه80 سوختCNG در کشور فراگیر شد، ولی در حال حاضر علی رغم وجود بیش از 2 هزار و 400 جایگاه این سوخت در سراسر کشور، از این ظرفیت به طور کامل و با توجیه اقتصادی استفاده نمی شود.

این مقام مسئول اظهار داشت: قیمت بالای این فرآورده نسبت به استانداردهای جهانی از مهمترین عواملی است که تمایل مردم برای استفاده از این سوخت را کاهش داده است؛ طبق استانداردهای جهانی بهای سوخت CNGباید 20 تا 25 درصد بهای بنزین باشد، اما در کشور ما این نسبت بیشتر است.

دادرس با تأکید بر اینکه بهای CNG باید کاهش یابد، گفت: رعایت نسبت مذکور و ایجاد فاصله ای معنادار میان بهای بنزین وCNG می تواند مردم را به استفاده هرچه بیشتر از این سوخت جایگزین ترغیب کند بنابراین برای تحریک تقاضا کاهش قیمتCNG یک ضرورت است.

بر اساس این گزارش منصور ریاحی مدیر عامل پخش فرآورده های نفتی نیز با اشاره به در دستور کار بودن کاهش قیمت CNG گفت: موافق کاهش قیمت این سوخت و در این باره منتظر مصوبات دولت هستیم.

ریاحی افزود: تا پایان سال50 جایگاه CNG دیگر به بهره برداری می رسد و ما مشکلی در تامین CNG نداریم ولی باید با اتخاذ تدابیری ازجمله کاهش قیمت CNG، عرضه خوردوهای گاز سوز بیشتر در خودروسازی ها و ... تقاضا را تحریک کرد.

مدیر عامل پخش فرآورده های نفتی نیز با تایید اینکه با کاهش فاصله قیمت بنزین و CNG می توان تقاضا برای مصرف بنزین را افزایش داد گفت: در آینده ای نزدیک شاهد پیشرفت هایی در این زمینه خواهیم بود.

انتهای پیام/

ضرورت کاهش فاصله قیمت بنزین و CNG

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار