در تیتر امشب مطرح شد؛

صنعت قطعه سازی کشور بیمار است/ضرورت حمایت دولت و نوسازی خطوط تولید

رئیس انجمن قطعه سازان با بیان اینکه صنعت قطعه سازی کشور بیمار است گفت:نا منظم بودن برنامه ها  و چالش های صنعت خودرو ، مشکلاتی برای قطعه سازان ایجاد کرده است.

صنعت قطعه سازی کشور بیمار است/ضرورت حمایت دولت و نوسازی ماشین آلات تولیدبه گزارش  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، رضایی رئیس انجمن قطعه سازان در برنامه تیتر امشب در خصوص مشکلات صنعت قطعه سازی اظهار داشت:مشکل اصلی این حوزه ، نوسان درپرداخت ها از سوی خودروسازان است ؛ پیش از این پرداخت ها به صورت دو ماهه بود اما اکنون  تا 8 ماه هم طول می کشد.

وی ادامه داد: مشکلات انباشته شده صنعت خودرو نا خواسته به قطعه سازان تحمیل شده  به نحوی که این مشکلات به چالش اساسی قطعه سازان تبدیل شده است و اگر از قطعه سازان، کیفیت ،تکنولوژی و اشتغال را طلب می کنند باید یک برنامه ریزی مدون که حمایت دولت را هم داشته باشد در نظر گرفت.

رضایی با اشاره به ضعف و عقب ماندگی در صنعت قطعه سازی گفت: قطعه سازی از سال 70 -71 شروع به کار کرد بعد از جنگ دولت خواست کاری کند که در این صنعت رشد داشته باشد اما از اواخر دهه 80 مسائل تحریم، مشکلاتی برای خودروسازان ایجاد کرد و بانک های اروپایی قراردادهای خود را با ایران لغو کردند؛این مشکلات از یک طرف و مشکلات سیستم بانکی و ارزی و بازار سرمایه از طرف دیگر مشکلات عمده ای برای صنعت قطعه سازی ایجاد کرد.
 
رضایی در ادامه در مقایسه روند قطعه سازی در ایران با چین گفت: چین در طول بیست سال با یک برنامه ریزی مدون به سومین خودروساز جهان تبدیل شده است.
 
رئیس انجمن قطعه سازان با تاکید بر نقشه راه گفت: اگر صنعت خودروسازی با هدف گذاری درست و نقشه راه درست شروع به کار کند 80 صنعت را با خود فعال می کند.
 
 رضایی گفت:نامنظم بودن برنامه ها  وچالش های صنعت خودرو ، مشکلاتی برای قطعه سازان ایجاد کرده است.
 
 وی اظهار داشت:  صنعت قطعه سازی بیمار است  و باید مدیریت فضای کسب و کار برای قطعه سازان فراهم شود.  

بر اساس این گزارش قناتی مدیرکل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت معدن و تجارت در ادامه برنامه با بیان اینکه صنعت خودروی کشور مشکل تامین منابع دارد اظهار داشت:در طول سال قراردادهای زیادی با قطعه سازان انجام می شود؛ متوسط قرارداد ها 120 روزه است اما منابع به موقع تامین و پرداخت نمی شود به همین دلیل خودروساز در پرداخت منابع به قطعه سازان به مشکل می خورد و گردش مالی به هم می خورد.

قناتی گفت: هیچ خودروسازی پولی که از مشتری می گیرد در حساب خود نگه نمی دارد بلکه مشکل اصلی در گردش مالی است.

 وی گفت: شرکت‌های قطعه‌ساز داخلی می‌توانند در چارچوب طرح‌های توسعه‌ای خود با نوسازی یا ایجاد واحدهای جدید و با ارائه طرح‌های جدید و کیفی با دنیای خارج ارتباط برقرار کنند.

این مقام مسئول افزود: یکی از تذکرات به صنعت قطعه سازی این است که وابستگی به شرکت های داخلی را کم کنند و به سمت صادرات بروند.

قناتی گفت:اگر تامین منابع لازم انجام شود و خطوط تولید نوسازی  شود مشکلات را پشت سر خواهیم گذاشت.

 بر اساس این گزارش نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان  با بیان اینکه ساختار قطعه سازی کشور ما معیوب است گفت:تعدد قطعه سازها به کیفیت محصول ضرر می زند.

وی ادامه داد: تجمیع و یکپارچه سازی واحدهای قطعه سازی سبب افزایش کیفیت و کمیت محصول شده و به توسعه صادرات کمک می کند.

نعمت بخش با بیان اینکه در این راستا حمایت دولت ضروری است تصریح کرد: ماشین آلات بخش قطعه سازی متعلق به 40 سال گذشته است و می بایست با اعطای وام ارزی ریالی به تولیدکننده ها ، نوسازی شود.

وی درباره وابستگی قطعه ساز به داخل  گفت: وقتی دانش فنی ارتقا یابد می توان با شرکت های خارجی نیز قرارداد بست  و این با کمک دولت امکان پذیر است.  

نعمت بخش گفت: در حال حاضر خودرو ساز خودرو را تحویل مشتری می دهد و در عرض دو تا سه سال بقیه مبلغ را دریافت می کند که این ها مشکلاتی برای خودروساز ایجاد می کند که نمی تواند مطالبات قطعه سازان را به موقع پرداخت کند.
 
وی تصریح کرد: کل تسهیلات بانک ها به ده هزار میلیارد هم نمی رسد بنابراین بانک ها در ارائه تسهیلات باید کمک کنند تا مشکل پرداخت ها به قطعه سازان برطرف شود. 
 
انتهای پیام/
 

چالش های صنعت قطعه سازی و خودرو

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار