برگزاری جشنواره عروسکی سزمین من در شهرستان اردکان

با همکاری میراث فرهنگی یزد جشنواره عروسکی سزمین من در شهرستان اردکان برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛  محمد رضا نصیری  سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی یزد از برگزاری جشنواره عروسکی سرزمین من توسط اقامتگاه بوم گردی ماه بی بی شهرستان اردکان با همکاری ادارکل میراث فرهنگی استان با هدف ترویج فرهنگ ایرانی و رونمایی از عروسک های بومی اردکان خبر داد.

نصیری گفت: فرهنگ، سنن، آداب و شیوه‌های زندگی ملل مختلف از طریق عروسک‌ ها فراگیر می ‌شود چرا که عروسک ها یک پدیده بسیار مهم و هنجار فرهنگی هستند که نقطه مقابلی دارند که از طریق آن می‌توان مفاهیم فرهنگی را نیز وارد فرهنگ بومی کرد.

سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با بیان اینکه عروسک‌ها دستاوردهای بشری هستند که در جهت هنجارهای اجتماعی به خصوص در دوره شهرنشینی باید بیشتر به آن‌ها توجه شود، افزود: عروسک‌ها را مخاطبانی قرار داده‌ایم که حاملان فرهنگی ما هستند، چون به علت سیر میراث معنوی در طول زمان برخی از آیین‌ها در قالب عروسک شکل گرفته‌اند.

نصیری در خصوص برگزاری جشنواره عروسکی سرزمین من در شهرستان اردکان نیز توضیحاتی ارائه نمود و گفت: این جشنواره علاوه بر معرفی عروسک های بومی شهرستان اردکان موجب ترویج فرهنگ آن منطقه نیز خواهد شد.

این مقام مسئول در ادامه به ارتباط عروسک و قصه‌ و کاربرد آن در موزه‌ها برای انتقال فرهنگ‌ها، معرفی شخصیت‌های مطرح و رویدادهای مهم جهان پرداخت و ابراز داشت: اول باید به این باور برسیم که عروسک‌ها می‌توانند بعد از انسان، سفیر بسیاری خوبی برای انتقال مفاهیم و آموزه‌ها به دنیای کودکان باشند.

سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با بیان این‌که قصه‌گویی بازتاب ارتباطات انسان‌ها با یکدیگر در طی زمان و تلقی فرهنگ‌ها است، اذعان داشت: این هنر دیرینه می‌تواند باعث سهیم کردن افراد در میراث فرهنگی و در خدمت سوادآموزی، برانگیختن حس کنجکاوی برای یادگیری، تغییر در نگرش و ... شود.

گفتنی است: جشنواره عروسکی سرزمین من حاصل پنج ماه تحقیقات میدانی و کتابخانه ای درباره عروسکهای اردکانی و عروسک بی بی کُگ است که این عروسک ها به سفارش اقامتگاه بومگردی ماه بی بی اردکان با همکاری طراح و سازنده عروسکهای اقوام اردکان و زیر نظر  پوپک عظیم پور به عنوان مشاور علمی این پروژه ساخته شده است.

لازم به ذکر است: این جشنواره با همکاری اداره کل میراث فرهنگی استان یزد روز سه شنبه بیست و هشتم شهریورماه در محل اقامتگاه بوم گردی ماه بی بی شهرستان اردکان برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/ ی

عروسک های بومی  ترویج فرهنگ هرمنطقه 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار