سالک در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

اصلاح‌طلبان مسئولیتی در قبال عملکرد دولت ندارند/جهانگیری نسبت به دولت پیش محدودتر شده است

عضو حزب ندا گفت: قطعاً اصلاح‌طلبان مسئولیتی درباره عملکرد دولت ندارند.

سجاد سالک‌ رئیس شورای سیاستگذاری حزب ندای ایرانیان در گفت‌وگو با خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره تاثیر عملکرد دولت بر آینده جریان اصلاحات اظهار کرد: اصلاح طلبان از ابتدا برای تشکیل کابینه‌ای اصلاح طلبانه اصراری نداشته اند و تمامی حامیان رییس جمهور می‌دانستند که از چهره‌ای اعتدالگرا حمایت کرده اند.

وی افزود: پشتیبانی اصلاح طلبان از روحانی برگرفته از ضرورت‌های زمانه بود، در نتیجه همانطور که در چهار سال اول دولت روحانی، اصلاح طلبان در کابینه نقش پررنگی نداشته اند، کاملا مشخص بود که در دولت دوازهم نیز تاثیر چشمگیری بر روند فعالیت‌های دولت نخواهند داشت، اما روابط متقابل اصلاح طلبان و روحانی در مدت اخیر به قدری گسترش پیدا کرده که این انتظار وجود داشت نقش اصلاح طلبان در کابینه نسبت به دولت قبل افزایش یابد، اما چنین امری محقق نشد.

معاون سیاسی دبیرکل حزب ندای ایرانیان بیان کرد: طبیعتا در دولت قبل برخی از توجیه‌ها قابل پذیرش بود به عنوان مثال گفته می‌شد در شرایطی که مجلسی اصولگرا در راس امور قرار دارد نمی‌توان از اشخاص اصلاح طلب در مدیریت‌ها استفاده کنیم.

وی ادامه داد: همچنین در آستانه انتخابات ریاست جمهوری نیز این امر مطرح شد که اگر افکار عمومی و جوانان اصلاح طلب کمک کنند تا روحانی با رای بالایی سکان ریاست جمهوری را در دست بگیرد دست رئیس جمهور در بسیاری موارد بازتر خواهد بود.

سالک تاکید کرد: در چنین شرایطی و با توجه به حمایت تمام عیار اصلاح طلبان از آقای روحانی، این توقع وجود داشت که اصلاح طلبان نقشی حداقلی در کابینه دولت دوازدهم داشته باشند، اما این امر محقق نشد و حتی با وجود این که انتظار می‌رفت تا نقش جهانگیری به عنوان معاون اول در هدایت تیم اقتصادی دولت پر رنگ‌تر شود، اما به نظر می‌رسد دست او نسبت به دولت پیش، بسته‌تر شده و چهره‌ها و و مدیران منصوب شده یا با نظر جهانگیری انتخاب نشده اند یا در منظومه فکری و مدیریتی او به عنوان فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی جایی ندارند و مجموعه این اتفاقات گلایه‌هایی را در سطوح مختلف حامیان سیاسی رییس جمهور پدید آورده است.

وی با اشاره به کمرنگ شدن نقش اصلاح طلبان در دولت و تاثیر این امر بر آینده جریان اصلاحات افزود: دو نگاه و پیش بینی در این زمینه وجود دارد؛ از طرفی با وضعیتی که هم اکنون در دولت شاهد هستیم اصلاح طلبان هیچگونه مسئولیتی در قبال عملکرد دولت ندارند و به عنوان جریان سیاسی مهمی که حرفی برای گفتن دارد. اصلاح طلبان می‌توانند چهار سال بعد به میدان بیایند و بگویند که پس از دورانی ۸ ساله اکنون صلاحیت در دست گرفتن سکان دولت را دارند و بی آنکه بخواهند مسئولیت عملکرد دولت را برعهده بگیرند می‌توانند کاندیدای خود را مجددا وارد عرصه رقابت انتخاباتی کنند و طبیعتا در عرصه مناظرات آینده نیز قرار نخواهد بود که جریان اصلاحات پاسخگوی قصور و کم کاری‌های دولتی باشند که در آن کمترین نقش را داشته اند.

رئیس شورای سیاستگذاری حزب ندای ایرانیان تصریح کرد: از طرفی دیگر امکان بروز برخی سرخوردگی‌ها در جریان اصلاحات وجود دارد به هر حال این جریان تمام توان خود را برای پیروزی روحانی به نمایش گذاشت و در این راه اصلاح طلبان با حضور در جلسات و مراکز انتخاباتی استانی سراسر کشور تلاش بی بدیلی از خود ارائه کردند و حال اگر انتظارات حداقلی اصلاح طلبان برآورده نشود چهره‌های مرجع این جریان با مشکل پاسخگویی به بدنه اصلاحات مواجه خواهند شد.

وی بیان کرد: اصلاح طلبان انتظار داشتند که با پیروزی مجدد روحانی در انتخابات، تغیراتی سودمند متناسب با خواست افکار عمومی در سطوح مختلف ایجاد شود، اما اگر در طول زمان شاهد جلوه‌های اصلاح طلبانه‌ای در دولت نباشیم چهره‌های شاخص این جریان فکری نخواهند توانست پاسخگوی بدنه و نیرو‌های ستادی و تشکیلاتی اصلاح طلب باشند و این نگرانی وجود دارد که فاصله و شکاف بین بدنه اصلاحات با نخبگان و بزرگان این جریان، مشکلاتی را به وجود بیاورد.

سالک تاکید کرد: در قضاوت نهایی، نکته مهم کارآمدی و روحیه تحول‌خواهی است، یعنی اگر ما شاهد عملکرد اصلاح طلبانه‌ای از دولتی باشیم که چهره‌های غیر اصلاح طلب در کابینه اش حضور دارند باز هم رضایت اصلاح طلبان فراهم شده است و در این شرایط نگرانی خاصی درباره آینده جریان اصلاحات وجود نخواهد داشت.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه جریان اصلاحات تا کجا پای روحانی می‌ایستد بیان کرد: جریان اصلاحات با وجود گلایه‌هایی که از روحانی دارد قطعا حمایت خود از وی را ادامه خواهد داد، اما اصلاح طلبان همانطور که پشتیبانی بی قید و شرط خود از روحانی را ادامه می‌دهند قطعا مطالباتی نیز دارند و انتقادات خود را هم طرح می‌کنند و لازم است بگویم که در هیچ یک از محافل اصلاح طلبان صحبتی مبنی بر عبور از روحانی به میان نیامده است.

سالک درباره انتخاب روحانی توسط اصلاح طلبان به عنوان کاندیدای اصلی و طرح این موضوع که اگر جریان اصلاحات گزینه‌ای با گرایش اصلاح طلبانه داشت به سراغ روحانی نمی‌رفت تاکید کرد: اصلاح طلبان با علم به اینکه روحانی هیچگاه خود را اصلاح طلب معرفی نکرده است و بنا به صلاح کشور از او حمایت کردند. البته جریان اصلاحات در انتخابات بدون گزینه و کاندیدا نبود، اما نگاه بلند مدت، توجه به منافع ملی و عقل جمعی همراه با دلسوزی برای کشور باعث شد که از روحانی حمایت کنند.

رئیس شورای سیاستگذاری حزب ندای ایرانیان افزود: در واقع اصلاح طلبان میدانستند که روحانی یک چهره سیاسی اصولگرای معتدل است و با چشمانی باز این گام را در جهت منافع ملی برداشتند و اکنون نیز از این تصمیم پشیمان نیستند.

وی در پاسخ به این سوال که تفکر اصلاح طلبانه به چه میزان در کابینه دولت دوازدهم دیده می‌شود تصریح کرد:تنها یک ماه از آغاز به کار دولت دوازدهم سپری شده است لذا نمی‌توان در این باره پیش داوری کرد و باید حداقل به مدت یک سال به کابینه جدید فرصت داده شود و بعد از آن بررسی و تحلیل صورت گیرد که به چه میزان تفکر و عملکرد اصلاح طلبانه در بدنه کابینه دولت دوازدهم دیده می‌شود لذا تا آن زمان بهتر است از هرگونه داوری و قضاوت خودداری شود.

انتهای پیام/

اثرگذاری عملکرد دولت بر آینده جریان اصلاحات

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار