تلاش ملی مسئولان برای روان سازی حرکت عظیم اربعین در مهران/راهی که با پای دل پیموده می شود

آنچه این روزها در مسیرهای گوناگون منتهی به شهر مرزی مهران به چشم می خورد، همت مضاعف مسئولان برای تردد راحت و ایمن زائران اربعین حسینی است.

 به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام؛ مرز بین المللی مهران در 95 کیلومتری جنوب غربی ایلام به دلیل کوتاهی مسافت و برخورداری از امنیت کامل، طی سال های اخیر به  یکی از کانون های پر تردد ورود و خروج زائران عتبات عالیات تبدیل شده است.

روزانه به طور متوسط 6 هزار زائر از این مرز رسمی به شهرهای مقدس کربلا و نجف در کشور عراق سفر می کنند، که در ایام منتهی به اربعین سالار شهیدان، این رقم به 2 میلیون زائر افزایش می یابد. به دلیل استقبال چشمگیر زائران حسینی از مرز مهران برای تشرف به عتبات عالیات، از دوسال گذشته تاکنون ، توسعه زیرساخت‌های ارتباطی ایلام به‌ طور جدی توسط مسئولان استانی در حال  پیگیری قرار گرفته و مسئولان کشوری هم توجه ویژه ای به این استان و مرز مهران برای تکمیل و بهسازی زیرساخت های ارتباطی این مسیر دارند.

تلاش ملی مسئولان برای روان سازی حرکت عظیم اربعین در مهران

کمتر از دو ماه تا پیاده ‌روی و کنگره عظیم اربعین حسینی باقی مانده و ایلام به عنوان دروازه عتبات عالیات در حال آماده شدن برای این همایش بزرگ است، اگر چه در سال‌ های اخیر با تلاش مسئولان و همراهی مردم زیباترین جلوه ‌های مهمان ‌نوازی و استقبال از زائران عتبات عالیات خلق شده ، اما تلاش ها برای رفع و ضعف مشکلات زیرساختی راه های استان و سهولت در تردد زائران به جدیت در حال انجام است.

اجرای پروژه های مختلف در حوزه زیرساخت های ایلام

 پروژه های مهمی در بخش های مختلف در حوزه زیرساخت های استان بویژه در محور ارتباطی ایلام - مهران با پیشرفت فیزیکی مناسب در دست اجرا است که تکمیل این طرح ها می تواند بخشی از مشکلات ترافیکی را در ایام اربعین امسال در جاده های منتهی به مرز مهران برطرف و باعث سهولت در تردد زائران شود.

مروارید استاندار ایلام بر آمادگی دستگاه‌های اجرایی در استقبال از زائرین اربعین تاکید کرد. محمدرضا مروارید در نشست ستاد اربعین استان با تاکید بر آمادگی دستگاه‌های اجرایی استان در استقبال از زائرین اربعین حسینی خواستار برطرف کردن نقاط ضعف سال‌های گذشته شد.

محمدرضا مروارید اضافه کرد: درصورت تخصیص اعتبارهای تامین نیاز دستگاه‌های اجرایی استان در حوزه اربعین از سوی دولت ، می‌توان بخشی از مشکلات اعتباری ارگان ‎ های مسئول را برطرف و روند کار با سرعت بیشتری پیگیری شود .

استاندار ایلام یکی از مشکلات سال گذشته در مهران را تعدد دستفروشان و همچنین حرکت موتورسواران و وانت بارها در شهر و مسیر پل زائر تا پایانه ذکر کرد و از شهرداری این شهر خواست نسبت به ساماندهی این وضعیت اقدام کند.

وی با بیان اینکه  مشکلی در زمینه تامین آب پایانه وجود ندارد  خواستار هماهنگی بیشتر مسئولان در بخش توزیع آب شد، ضمن اینکه بانک‌های عامل نیز باید در اربعین 96 همراهی بیشتری برای تامین نیازهای زائران در مرز مهران داشته باشند.

بهره برداری از طرح چهار بانده کردن ایلام - مهران

استاندار ایلام گفت: ۷۵ کیلومتر از طرح چهار بانده کردن ایلام - مهران که در مجموع ۱۰۵ کیلومتر طول دارد تا اربعین امسال به بهره برداری می رسد.

تلاش ملی مسئولان برای روان سازی حرکت عظیم اربعین در مهران

محمدرضا مروارید با اشاره به اینکه، هم اکنون این پروژه در قطعات مختلف توسط پیمانکاران در حال اجراست و در بخش هایی نیز از برنامه زمان بندی شده جلو تر هستیم افزود: با توجه به تردد میلیونی زائران از مرز بین المللی مهران دولت اهتمام ویژه ای را برای بهبود وضعیت زیرساخت های این مرز بویژه از نظر راه های مواصلاتی بکار گرفته و اعتبارات بسیار خوبی در این زمینه اختصاص یافته است.

استاندار ایلام افزود: از مجموع این مسیر ۱۰۵ کیلومتری تا مرز حدود ۷۵ کیلومتر تا اربعین حسینی چهار بانده می شود و تنها ۳۰ کیلومتر باقی می ماند که به دلیل کوهستانی بودن امکان افتتاح آنها در سال جاری وجود ندارد ولی بدون شک در اربعین ۹۷ شاهد راه اندازی و چهار بانده کردن این مسیرها نیز خواهیم بود.

مروارید درخصوص سایر زیرساخت های خدماتی و رفاهی در مهران به همکاری دستگاه های اجرایی مختلف همچون شرکت های آب، برق، گاز و ارتباطات زیر ساخت اشاره و بیان داشت: درپی نشست های متعدد و تخصصی با ادارات مرتبط، هماهنگی برای برطرف کردن موانع موجود در جریان است.

آماده سازی زودتر از موعد محور ایلام - صالح آباد - مهران 

سید کمال الدین میرجعفریان مدیرکل راه و شهرسازی ایلام نیز از اهتمام این اداره کل برای راه اندازی هرچه سریعتر محور در دست ساخت  ایلام - مهران اشاره و اظهارداشت:  یکی از مهمترین مسیرهای ارتباطی استان که از سال ۹۴ کار بهسازی، تعریض و حذف نقاط حادثه ‌خیز آن بیشتر مورد توجه قرار گرفت جاده ایلام - صالح آباد - مهران و بالعکس است.

 مدیرکل راه و شهرسازی ایلام افزود: این پروژه در سه قطعه به طول اجرایی ۸۵ کیلومتر با عقد قرارداد با پنج پیمانکار در بخش های مختلف و با اعتباری بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال با پشیرفت فیزیکی مناسبی در دست اجرا است.

وی تاکید کرد: روند اجرای این پروژه از برنامه زمان بندی جلوتر است و از سه راهی جندالله تا ورودی کنجانچم (۲۵ کیلومتر) عملیات اجرایی تا قبل از اربعین امسال تکمیل و زیر بار ترافیک می رود.

میرجعفریان با بیان اینکه تکمیل نقاط کوهستانی این مسیر  به اربعین امسال نمی رسد گفت:  مسیر سه راهی ماربره تا مهدی آباد که دارای کریدوری سخت و صعب العبوری به طول ۱۰ کیلومتر است و عملیات تونل و خاک برداری سنگینی دارد در سال ۹۷ تکمیل و به بهره برداری خواهد رسید.

 مدیرکل راه و شهرسازی ایلام با اشاره به اهمیت تونل قلاجه در سهولت در تردد زائران در ایام اربعین حسینی گفت: افتتاح این تونل ضمن ایجاد مسیر اصلاح شده  جدیدی برای حمل ‌و نقل جاده‌ای در استان، مسیری مطمئن و ایمن برای مسافران به ویژه زائران عتبات عالیات فراهم می کند.

میرجعفریان با اشاره به اینکه در ایام اربعین سال جاری استفاده از این تونل ضروری است، افزود: تلاش خواهیم کرد تا حتی ‌الامکان پروژه را برای بهره‌ برداری قبل از اربعین سال جاری آماده کنیم.

وی تاکید کرد: حفاری و کف کنی این پروژه به‌ طور کامل به پایان رسیده و عملیات اجرایی لاینینگ نیز تکمیل و هم اکنون کار کف سازی و جدول کشی کناری لاین عبوری آن در حال انجام است.

پولادی معاون امور عمرانی استاندار ایلام گفت: چهار خطه کردن جاده ایلام – مهران در چند قطعه با شتاب در دست اجرا است.

معاون استاندار ایلام گفت: در نشست اخیر کمیته زیرساخت اربعین استان که با حضور معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور برگزار شد در خصوص تکمیل پروژه های سال گذشته از جمله موانع و مشکلات موجود در خصوص پایانه مرزی، پایانه برکت و پارکینگ مهران برای سهولت در تردد وسایل اتوبوس های بین شهری و افزایش سرویس های بهداشتی در مسیرهای منتهی به مرز مهران تصمیماتی اتخاذ شد.

 تلاش ملی مسئولان برای روان سازی حرکت عظیم اربعین در مهران 

پولادی ابراز امیدواری کرد: با پیگیری و به سرانجام رساندن طرح های در دست اجرا، استان ایلام از نظر راه های ارتباطی و شبکه زیرساختی توسعه یابد و به مسیری آسان با ترافیک روان برای خدمات دهی به زائران اربعین حسینی و صادرات کالا تبدیل شود.

اما هرچه به اربعین حسینی نزدیک می شویم سفر هیات های عراقی و مسئولان کشوری به ایلام و مهران برای بررسی آخرین وضعیت زیرساخت ها وخدمات قابل ارائه به زوار در مرز پررنگ تر می شود. طی روزهای اخیر چندین گروه از مسئولان محلی،کشوری و لشگری عراق با مسئولین ایلامی ملاقات و تشکیل جلسه دادند. درهمین راستا رئیس کل گذرگاه های عراق باحضور در مرز مهران از آمادگی کامل مرزهای عراق برای ایام اربعین خبر داد.

کاظم محمد در بازدید از مرز مهران و دیدار با مسئولان استان ایلام اظهار داشت: زمینه تردد زوار اربعین در مرزهای عراق فراهم است و هیچ گونه مشکلی وجود ندارد. وی بر لزوم تلاش دو کشور در  زمینه تسهیل برای تردد زائران در اربعین امسال تاکید کرد.

همچنین به منظور بررسی آخرین وضعیت مرز مهران و زُرباطیه عراق، در آستانه اربعین ملاقات مرزی بین رئیس گذرگاه های عراق و مسئولان ایلام انجام شد. گفتنی است عمید سامی مدیر کل امور مرزی وزارت کشور دولت مرکزی عراق ۲۹ تیرماه سال جاری نیز از مرز مهران به منظور وضعیت تردد زوار در زمان اربعین بازدید کرد.

علاوه بر این، سرتیپ ستاد« علی حسین عباس» فرمانده گارد منطقه ۳ استان واسط عراق در راستای تعاملات اربعین نیز مردادماه سال جاری با مسئولان ایلام در مرز مهران دیدار کرد.

اما برای تسهیل در خدمات رسانی به زوار از ظرفیت مهمانپذیری و مهمان نوازی مردم دوستدار اهل البیت در ایلام هم به نحو مطلوبی استفاده می شود. در واقع مردم بطور خودجوش و با سرمایه وامکانات شخصی برای پذیرایی ، اسکان و استقبال از زوار اربعین لحظه شماری می کنند. درهمین راستا با برپایی موکب های پذیرایی بر سر راه کاروان های راهی کربلا ، ارادت خود را به آستان دوست ابراز می کنند.

سید محمد علوی فر رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی ستاد اربعین استان ایلام از صدور  مجوز برای راه اندازی۷۹ موکب در ایام اربعین حسینی مهران خبر داد.

تلاش ملی مسئولان برای روان سازی حرکت عظیم اربعین در مهران

صدور مجوز برای موکب ها از سوی ستاد بازسازی عتبات عالیات

 علوی فر در نشست ستاد بازسازی عتبات عالیات استان، با بیان اینکه ۹ استان شامل آذربایجان شرقی، سمنان، لرستان، قزوین، مرکزی، کردستان و قم معین استان ایلام در ایام اربعین حسینی خواهند بود،  افزود: برای وحدت رویه و هماهنگی در ارائه خدمات به موکب ها جلسات متعددی برگزار شده و تاکنون ۷۹ مجوز در شهرستان مهران از سوی ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور صادر شده است.

حسین کلانتری معاون سیاسی امنیتی استانداری ایلام گفت: با همکاری استان های معین امکان توزیع روزانه 150 هزار عده غذا در جریان پیاده روی اربعین امسال در شهر مرزی مهران وجود دارد.

وی در حاشیه نشست هماهنگی کمیته های مختلف استان های معین ستاد اربعین در مهران گفت: خیرین و موکب داران 8 استان معین آمادگی خود را برای اسکان و تامین غذای روزانه 150 هزار زائر اربعین در شهر مرزی مهران اعلام کردند.

کلانتری تصریح کرد: یکی از سیاست هایی که پیگیری می کنیم مشارکت بحش خصوصی است و مردم عزیز آنهایی که نذورات و موکب دارند خدمات می دهند و نباید ایستگاه های صلواتی و نذورات مانع شوند بازار و رستوران های شهرستان از این فرصت بی بهره شوند و با رعایت انصاف و نظم و کیفیت به مردم خدمات رسانی کنند.

تلاش ملی مسئولان برای روان سازی حرکت عظیم اربعین در مهران

اما گذشته از این موارد، برقراری امنیت و آرامش زوار حسینی در مرز و در طول ایام تردد از مهمترین مقوله هایی است که به عهده  مسئولین انتظامی و امنیتی گذاشته شده است.

سرهنگ محمدکرمی معاون عملیات یگان های ویژه ناجا باحضور در مرز مهران از آمادگی کامل یگان ویژه برای خدمت به زائران اربعین حسینی خبر داد.

سرهنگ محمدکرمی در جلسه برنامه ریزی اربعین حسینی درمرز مهران با بیان اینکه در اربعین امسال تردد زوار در مرز مهران بیشتر از سال گذشته خواهد بود، گفت: در ارزیابی به عمل آمده از مرز مهران باید کارهای عمرانی نیمه‌تمام قبل از مراسم اربعین به اتمام برسد تا شرایطی فراهم شود در اربعین امسال زائرین در تردد بامشکل مواجه نشوند.

وی با اشاره به این که سالانه تغییرات خوبی در روند تردد زائران صورت می پذیرد، بیان داشت: باید با احصاء نقاط ضعف وتقویت نقاط قوت برنامه های بهتر و دقیق تری برای تسهیل تردد زائران داشته باشیم.

معاون عملیات یگان های ویژه ناجا با اشاره به اینکه همچنان خروجی رسمی مهران به عنوان مسیر و کانون اصلی تردد زائران برای شرکت در آیین اربعین حسینی است، بر لزوم افزایش تلاش ها برای انجام سهل و روان تردد زائران و میزبانی مناسب آنها تاکید کرد.

زائران بدون گذرنامه به مرز نروند

سرهنگ کرمی در ادامه با بیان اینکه نیروی انتظامی از مبداء تا مقصد، زائران را هدایت می کند به آنها توصیه کرد :ضمن توجه به اطلاعیه های پلیس هنگام سفر، مدارک و اسناد مسافرتی خود را همراه داشته باشند زیرا تنها سندی که در عراق اعتبار دارد، گذرنامه است.

وی با اشاره به اینکه، یگان ویژه برنامه ریزی جهت تسهیل در امر تردد و امنیت زائرین آغاز کرده است اضافه کرد: امسال به هیچ عنوان اجازه عبور از مرز بدون مستندات قانونی داده نمی شود لذا علاقمندان جهت شرکت در این مراسم معنوی از الان برای گرفتن ویزا و گذرنامه و تکمیل مدارک لازم اقدام کنند.

کامران بختیاری مدیر پایانه مرزی مهران نیز از تدابیر ویژه برای تردد راحت و بدون اتلاف  وقت زائران اربعین در مرز بین‌المللی مهران خبرداد.

بختیاری بابیان اینکه 96 گیت در این مرز آماده تردد زائران اربعین است، افزود: اقدامات لازم برای تردد راحت و بدون فوت وقت زائران اربعین در مرز بین‌المللی مهران اندیشیده شده است.

مدیر پایانه مرزی مهران با اشاره به اینکه اولویت تردد زائران اربعین مرز مهران است، اضافه کرد، پایانه مرزی مهران نسبت به سال گذشته در ایام اربعین از رفاهیات بیشتری برخوردار خواهد شد.

تلاش ملی مسئولان برای روان سازی حرکت عظیم اربعین در مهران

مرز رسمی مهران در جنوب غربی و فاصله ۹۵ کیلومتری شهر ایلام، کانون اصلی تردد گردشگران مذهبی در مناسبت های گوناگون دینی به مکان های مقدس کشورهای عراق و ایران است.

امنیت بالا و نزدیکی به شهرها و مکان های مقدس و بغداد پایتخت عراق از مهم ترین عوامل استقبال زائران ایرانی عتبات عالیات عراق است.

هر سال در اربعین حسینی بیش از دو میلیون زائر سوگوار ایرانی و شیعه خارجی برای شرکت در راهپیمایی اربعین از مرز رسمی و بین المللی مهران راهی عراق می شوند که با توجه به آمادگی بیشتر این مرز در اربعین امسال انتظارمی آمار ورودی و خروجی زائران سوگوار ایرانی و غیر ایرانی برای شرکت در آیین راهپیمایی اربعین از این مسیر رشد قابل توجهی داشته باشد.

 گزارش : روح اله جام سحر

انتهای پیام/ج

 

آماده سازی زیرساخت های مرز مهران و استان ایلام برای اربعین

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهدی مقصودی ساوه
۱۴:۱۱ ۲۸ شهريور ۱۳۹۶
پیاده روی اربعین قدمی برای ظهور امام زمان (عج) هست یاعلی از نجف تا کربلا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۰ ۲۸ شهريور ۱۳۹۶
جاده مهران خیلی خطر ناکه تو این تابستان بیش از بیست تصادف اتفاق افتاد و بیش از ده نفر کشته داده
اگه مسئولان کشوری همت کنن و جاده مهران تا کرمانشاه (جاده حمیل /کرمانشاه در صورت تکمیل پروژه 35کیلومتر مسیر ایلام کرمانشاه نزدیک تر خواهد شد)رو دوبانده کنند بسیار ممنون میشویم/کاهش خطر تصادف /نزدیک شدن مسیر/کاهش مصرف بنزین و....
انشالله که مسئولان پیگیری لازم را انجام دهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۱ ۲۸ شهريور ۱۳۹۶
پارسال خوب بود امسال بهتر هم میشه آگه کاظمین و سامرا هم رسیدگی میکردن خیلی خوب بود مردم کربلا و نجف از مردم ایران خیلی راضی بودن همشون مخصوصا پلیساشون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۱ ۲۸ شهريور ۱۳۹۶
پارسال خوب بود امسال بهتر هم میشه آگه کاظمین و سامرا هم رسیدگی میکردن خیلی خوب بود مردم کربلا و نجف از مردم ایران خیلی راضی بودن همشون مخصوصا پلیساشون