مرادی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

افزایش درآمدهای زیست فناوری عامل رهایی از اقتصاد نفتی در کشور

مدیر گروه ارزیابی ستاد توسعه زیست فناوری گفت: اگر در حوزه زیست فناوری رشد کنیم، می توانیم از اقتصاد متکی به نفت ر‌ها شویم.

مرتضی مرادی مدیر گروه نظارت و ارزیابی ستاد توسعه زیست فناوری  در گفت و گو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  با بیان اینکه ما در ستاد ابعاد اقتصاد زیست فناوری را رصد می‌کنیم، گفت: پیش بینی می‌شود در سال ۱۴۰۴ اندازه بازار زیست فناوری در سطح جهان بالغ بر یک هزار میلیارد دلار باشد.

وی افزود: باید بتوانیم در حوزه زیست فناوری ۳۱ میلیارد دلار تولید و فروش داشته باشیم تا به اهداف نقشه جامع علمی کشور و تحقق سه درصد بازار جهانی دست پیدا کنیم؛ اگر بخواهیم به این عدد دست بیابیم باید در یک روند صعودی و منطقی رشد پیدا کنیم، زیرا نمی توان جهش یک شبه‌ای داشته باشیم.

مدیر گروه نظارت و ارزیابی ستاد توسعه زیست فناوری خاطر نشان کرد: این گفته به معنی آن است که باید در سال‌های پیش رو نیز درآمد قابل توجهی از زیست فناوری برای کشور ایجاد شود به گونه‌ای که تا سال ۱۴۰۴ به صورت تجمعی میزان درآمد کشور از محل فروش محصولات زیست فناوری بالغ بر ۱۱۰ میلیارد دلار باشد. تحقق این موضوع کشور را تا حدود زیادی از اقتصاد نفتی ر‌ها می‌کند.

شرکت های زیست فناور برای حضور در بازار بین المللی اعلام آمادگی کنند

به گفته وی، راهبرد ستاد توسعه زیست فناوری  برای رسیدن به این بازار باید تدوین شود تا بتوانیم به برنامه ریزی‌ها در این زمینه دست بیابیم و درآمدی از زیست فناوری کسب کنیم که مطابق برنامه ریزی هایمان باشد. در این میان راهبرد توسعه بازار‌های خارجی و صادرات باید پر قدرت‌تر از گذشته دنبال شود.

مرادی با تاکید بر اینکه باید زیست فناوری به بازار سه درصدی برسد، بیان کرد: همچنین لازم است حداقل صادرات یک و نیم درصدی در این زمینه داشته باشیم به بیان دیگر لازم است بیش از نیمی از تولیدات کشور صادر شود؛ بنابراین شرکت زیست فناور باید آمادگی حضور در بازار پر رقابت بین المللی را داشته باشند و اهداف صادراتی آن‌ها باید از هم اکنون مشخص شود.

وی با بیان اینکه دیپلماسی اقتصادی نقش برجسته‌ای در توسعه ابعاد اقتصاد زیست فناوری کشور و توسعه بازار‌های خارجی آن دارد، گفت: لازم است برای تدوین برنامه‌های فروش و بازار ابعاد اقتصاد زیستی در کشور و دنیا رصد و آینده نگاری شود.

گفتنی است، جشنواره زیست فناوری از ۲۷ تا ۲۹ شهریور ماه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.