در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

جای خالی هنرمندان صنایع دستی کلپورگان در بازار‌های هدف

معاون صنایع دستی زاهدان گفت: هنرمندان روستای کلپورگان به دلیل ناآشنایی با اصول فروش، جایگاهی در بازار‌های هدف ندارند.

محمد‌بهروز عیسی‌زهی معاون صنایع دستی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان، در خصوص وضعیت فعلی صنایع دستی روستای کلپورگان به خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: ما در حال حاضر دو کارگاه فعال در روستای کلپورگان داریم که در حوزه پخت سفال فعالیت می‌کنند. یکی از این کارگاه‌ها قدمتی ۴۰ تا ۴۵ ساله دارد و اخیراً بازسازی شده است.

وی افزود: سفال کلپورگان سفالی است که تمام مراحل پیش از پخت آن با دست انجام می‌شود و هم‌اکنون تقریبا ۵۰ تا ۱۰۰ صنعتگر به این کار اشتغال دارند.

عیسی‌زهی بحث فروش را مهم‌ترین دغدغه هنرمندان کلپورگان دانست و اظهار داشت: هم‌اکنون بیشترین فروش سفال کلپورگان در همان منطقه انجام می‌شود؛ البته به نظر می‌رسد که با توجه به حجم تولید باید راهی برای فروش این محصولات در سطح استان و کشور پیدا کرد.

معاون صنایع دستی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان ادامه داد: معاونت صنایع دستی اداره میراث فرهنگی، متولی امر فروش نبوده و هدایتگر هنرمندان به سمت بازار هدف است. البته در گذشته ما متولی امر تولید و فروش بودیم و بازار مشخصی داشتیم.

عیسی‌زهی تصریح کرد: هم‌اکنون هنرمندان کلپورگان به دلیل ناآشنایی با اصول فروش محصولات و نحوه حضور در بازار‌های هدف، جایگاهی در این بازار‌ها و نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی ندارند.

وی با تأکید بر لزوم توجه فروشگاه‌ها به سفال کلپورگان، افزود: برنامه‌ریزی ما در راستای فروش محصولات کلپورگان برقراری ارتباط میان هنرمندان و فروشگاه‌ها به خصوص فروشگاه‌های تهران است. حضور صنعتگران در نمایشگاه‌های صنایع دستی و اعزام آن‌ها به نمایشگاه‌های خارجی از راهکار‌های دیگر حل مشکل فروش سفال‌های کلپورگان به حساب می‌آید.

معاون صنایع دستی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ارتباط مستقیم گردشگری و صنایع دستی، گفت: ما باید به اندازه‌ای برای کلپورگان تبلیغ کنیم که حجم گردشگران این روستا افزایش پیدا کند. کلپورگان می‌تواند به معرفی هرچه بیشتر منطقه سراوان که قدمت قابل توجهی دارد، کمک کند.

 


انتهای پیام/

 

لزوم توجه به صنایع دستی کلپورگان زاهدان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.