نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری گفت:

نیاز مبرم جامعه به تقویت بنیه های ایمانی و اعتقادی

تبلیغ و ترویج احکام دینی و اسلامی روشی مهم در واکسینه نمودن جامعه دربرابر آسیبهای اجتماعی است .

به گزارش  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ؛  در همایش طلایه داران تبلیغ ، زکات و آسیبهای اجتماعی که شامگاه دیروز با حضور جمعی از علما و روحانیون و مدیران آذربایجان غربی در مصلای امام خمینی (ره) ارومیه ترتیب یافت ، آیت الله سید علی اکبر قریشی نماینده ی مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری ، به پیش رو بودن ماه محرم و اهمیت بزرگداشت مراسم عزاداری امام حسین (ع) از دید ائمه اطهار (ع) اشاره کرد و گفت : عزاداری برای اباعبدالله الحسین(ع) از درهای رحمت خداوندی است که بر روی ما گشوده شده و فرصتی است تا بوسیله ی آن و انجام اعمال سفارش شده در این ماه گناهان بخشیده و نهایتا اهل بهشت شناخته شوند .

وی با بیان اینکه علما در این رابطه وظیفه ی خطیری بر عهده دارند افزود : مسئله ی حائز اهمیت در این زمینه این است که ما باید در امر تبلیغات نیت داشته باشیم و آنهم کسب رضای خداوندی ، تربیت مردم و تبلیغ و ترویج دین مبین اسلام باشد .

نماینده ی مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری در ادامه سخنان خود به مناعت طبع و عزت نفس ابا عبدالله الحسین (ع) در واقعه ی کربلا پرداخت و اظهار داشت : هرگز نگویید که امام حسین (ع) از دشمن درخواست آب کردند یا اباعبدالله الحسین (ع) برای کسب رحم و گذشت دشمن ، حضرت علی اصغر (ع) را در مقابل دشمن در دست گرفتند ، چرا که ایشان از چنان مناعت طبع و عزت نفسی برخوردار بودند که محال بود از دشمن چنین درخواستهایی را داشته باشند .

وی خطاب به علما و روحانیون تاکید کرد : همواره هدف اباعبدالله الحسین (ع) در واقعه کربلا را که همانا زنده نگه داشتن سیره ی پیامبر (ص) و پدر گرامی شان حضرت علی (ع) و احیا و ترویج فریضه ی امر به معروف و نهی از منکر می باشد را بر مردم تبین و تشریح و ابلاغ کنید .

نیاز مبرم جامعه به تقویت بنیه های ایمانی و اعتقادی

در ادامه ی این همایش توکل حیدری رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی نیز در سخنانی از کم رنگ شدن ارزشهای اخلاقی و دینی و عدم آگاهی کافی و وافی مردم از مسائل ایمانی و اعتقادی ابراز نگرانی کرد و در این راستا بحث تبلیغ و ترویج احکام دینی اسلامی  توسط علما و روحانیون را تاثیرگذار دانست و گفت : علما و روحانیون در منبرهای سخنرانی خود علاوه بر بحث های سیاسی و اجتماعی که می پردازند ، گریزی هم به ترویج و تبین احکام شرعی به شیوه ی قدیمی علما و گفتگو های چهره به چهره با مردم بپردازند تا بنیه های اعتقادی و ایمانی مردم بیش از پیش تقویت و ارتقاء یابد.

تبلیغ و ترویج احکام دینی اسلامی روشی مهم در واکسینه نمودن جامعه از آسیبهای اجتماعی

حیدری در ادامه با پر اهمیت دانستن نقش علما و روحانیون در بحث پیشگیری از وقوع آسیب های اجتماعی اظهار داشت : حدودا 2 هزار عنوان جرم داریم که 47 درصد جرایم ارتکابی شامل 10 عنوان جرم  و 53 در صد مابقی عناوین جرم را شامل می شود .

وی بیشترین فراوانی جرایم ارتکابی را به ترتیب ضرب و شتم عمدی ، توهین و فحاشی ، سرقت مستوجب تعزیز و مفاسد اخلاقی در انواع مختلف عنوان کرد و افزود : در این رابطه تبلیغ ارزشهای دینی ، ایمانی و  اعتقادی توسط علما و روحانیون را به عنوان یکی از راهکارهای مثمرثمر کاهش آسیب های اجتماعی نباید از نظر دور داشت .

رییس کل دادگستری آذربایجان غربی اضافه کرد : علما به لحاظ ارتباط تنگاتنگ و مستمری که با مردم دارند مطمئنا می توانند با تبیین و تبلیغ و اطلاع رسانی آثار و برکات قابل توجهی در پیشگیری از وقوع آسیب های اجتماعی داشته باشند .

توکل حیدری همچنین با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت مقابله با تهاجمات فرهنگی و لزوم توجه بیش از پیش تمامی مسئولان و مدیران کشوری و استانی به این مقوله ی مهم از علما و روحانیون خواست در واکسینه نمودن جامعه در برابر هرگونه تهاجم فرهنگی و دینی و اعتقادی و پیشگیری از وقوع آسیب های اجتماعی از طریق نشر و ترویج ارزشهای دینی و اسلامی گام جدی بردارند .

 مردم در جزئیات احکام دین مشکل دارند

حجت الاسلام شوقی مسئول ستاد زکات آذربایجان غربی دیگر سخنران همایش طلایه داران تبلیغ ، زکات و آسیب های اجتماعی استان بود که در سخنانی به بحث راجع به کمیته امداد و کمک های اهدائی خیرین به این نهاد پرداخت و گفت : تمام کمک ها و احسان های مستقیم و غیرمستقیم خیرین به کمیته امداد در زمینه ی نیازهای  نیازمندان هزینه می شود و تمامی هزینه های اجرایی از محل اعتبارات دولتی تامین می گردد .

وی افزود : در بحث زکات بزرگترین مخاطبان ما مومنین و نمازگزاران هستند که متاسفانه در جزئیات احکام دین مشکل دارند به طوری که اکثر مردم در جزئیات زکات آگاه نیستند و کاملا از زکات انگور بی خبر هستند و معتقدند که تنها کشمش شامل زکات می شود .

عدم موفقیت در جمع آوری زکات واقعی آذربایجان غربی

مسئول ستاد زکات آذربایجان غربی با بیان اینکه ما درحال حاضر نتوانستیم حتی یک بیستم  زکات واقعی استان را جمع آوری کنیم و دراین حوزه به شدت نیاز به همکاری علما داریم ، تصریح کرد : علما در این رابطه باید بیش از پیش وارد میدان شوند و علاوه بر سخنرانی در منبرها با تنی چند از مردم راجع به زکات و دیگر احکام شرعی به گفتگو بنشینند .

حجت الاسلام محمد داداش زاده مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی هم در این همایش در سخنانی به اهمیت تبلیغ و ترویج دین اسلام با وجود مشکلات مختلف در این وادی خداپسندانه پرداخت و گفت : کسانی که اهل علم و عالم هستند بایدضمن یادگیری و نشر و ترویج آن ، به آن عمل کرده و دراین راه غیر از خدا از کسی ترس نداشته باشند .

وی اظهار کرد : مایه ی افتخار است که عالمان در کنار انجام وطایف کارمندی ، دینی و اسلامی شان ، به جمع مردم رفته و با ابلاغ و توصیه و ترویج فرمایشات خداوند در قرآن و پیامبر و اهل بیت (ع) و عمل به آنها ضمن نجات خود در دنیا و اخرت ، در نجات دیگر مردمان نیز گام موثر بر می دارند .

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.