جلودار زاده در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

توقف سند چشم انداز 1404 با اخراج مادران کارگر/ زنان در دوراهی اشتغال و فرزند آوری

عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی گفت:برای دستیابی به افزایش جمعیت باید سیاست های تشویقی و حمایتی برای کارفرما در نظر گرفت تا زنان با حفظ موقعیت و امنیت شغلی به مرخصی زایمان بروند.

توقف سند چشم انداز 1404 با اخراج مادران کارگر/ زنان در دوراهی اشتغال و فرزند آوریسهیلا جلودار زاده، عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اظهار تاسف از  ابطال بخشنامه ممنوعیت اخراج مادران کارگر در ایام مرخصی زایمان و دوران شیردهی اظهار داشت:در جامعه امروز زنان بسیاری هستند که مجبور به کار در بیرون از منزل برای گذران زندگی هستند.

وی با بیان اینکه باید درباره این دسته از زنان و کارفرمایان فکری اساسی کنیم، افزود: سیاست ها باید در کنار هم دیده شوند چرا که از یک طرف، سند چشم انداز 1404 برای توسعه همه جانبه ایران و اقتصاد مقاومتی برای رفع نیازهای اساسی از خارج کشور تعریف شده  و از طرف دیگر هم افزایش جمعیت برای حمایت از خانواده را داریم، از این رو نمی توانیم تنها به یک جنبه بپردازیم و از دو مورد دیگر غافل شویم.

نماینده مردم تهران با تاکید براینکه ممنوعیت اخراج مادران کارگر در ایام مرخصی زایمان و دوران شیردهی نیاز به مطالعات جامع دارد، گفت: توقف 2 ساله کار تولیدی ها و قرار گرفتن زنان بر سر دو راهی انتخاب محیط کار یا فرزند آوری از جمله مواردی است که  موجب شکست سیاست های کلان کشور، اعم از افزایش جمعیت و توسعه اقتصادی  می شود.

وی با بیان اینکه  برای دستیابی به افزایش جمعیت باید  سیاست های تشویقی و حمایتی برای کارفرما در نظر بگیریم، ادامه داد: اجرای قانون کاهش ساعات کار بانوان دارای شرایط خاص، مرخصی 9 ماهه زایمان و مرخصی 2 ساله زنان شیرده با حفظ موقعیت و امنیت شغلی از جمله سیاست های تشویقی افزایش جمعیت است اما در مقابل  نمی توان از کارفرما مالیات، ارزش بر افزوده و حق بیمه گرفت  و توقع داشت که 2 سال هم نیروی کار نداشته باشد.

جلودارزاده با اشاره به اینکه می توان هزینه حمایتِ کارفرما را از محل بودجه حمایت از خانواده تامین کرد، گفت:  پرداخت حقوق بیکاری به کارفرمایان برای حمایت از آنها از جمله راهکارهایی است که می توان از اخراج زنان پس از مرخصی 2 ساله ایام شیر دهی، جلوگیری کرد.

لازم به ذکر است؛هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، بخشنامه مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنی بر ممنوعیت اخراج زنان کارگر در ایام مرخصی زایمان و دوران شیردهی (تا پایان دوسالگی کودک) را ابطال کرد.

انتهای پیام/

ممنوعیت اخراج مادران کارگر لغو شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار