شمخانی:

برگزاری رفراندوم شرایط پیچیده‌ای را مقابل اقلیم کردستان قرار خواهد داد

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: رویکرد مخالف کشور‌های همسایه عراق با برگزاری رفراندوم در اقلیم، شرایط دشواری را برای کردستان ایجاد خواهد کرد.

برگزاری رفراندوم شرایط پیچیده‌ای را مقابل اقلیم کردستان قرار خواهد دادبه گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی در خصوص موضع ایران در قبال برگزاری همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان دوست و هم‌پیمان برادران کُرد که همواره و در سخت‌ترین شرایط در کنار آنها بوده است، برگزاری رفراندم را تأمین کننده منافع اقلیم کردستان ارزیابی نمی‌کند و با آن مخالف است.

وی برگزاری رفراندم را موجب شکل‌گیری تهدیدات جدید و شکننده علیه اقلیم کردستان مطرح کرد و گفت: در شرایطی که عراق با تلاش و جانفشانی مردم این کشور اعم از عرب، کرد، ترکمن و غیره به مرحله پایانی پاک‌سازی خاک خود از لوث وجود تروریست‌های تکفیری نزدیک می‌شود، این اقدامات که وجاهت و اعتبار قانونی نیز ندارند به طور قطع اثرات ضد امنیتی بر منطقه، عراق و به ویژه اقلیم کردستان خواهد داشت.

شمخانی با اشاره به نقش تعیین کننده، موثر و قابل توجه کرد‌ها در دولت عراق و ضرورت تداوم بهره گیری از این ظرفیت در مسیر تقویت ساختار‌های امنیتی، اقتصادی و سیاسی در اقلیم کردستان، افزود: رویکرد مخالف کشور‌های همسایه عراق با برگزاری رفراندوم در اقلیم، شرایط پیچیده و دشواری را برای کردستان پس از رفراندوم ایجاد خواهد کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با تبیین اقدامات و فعالیت‌های سیاسی و دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران از طریق گفتگوی نزدیک با مسئولان اقلیم کردستان، دولت عراق، و همسایگان این کشور افزود: ایران به طور قطع صرفا، دولت واحد، یکپارچه و فدرال عراق را به رسمیت می‌شناسد.

نماینده مقام معظم رهبری با اشاره به موضع غیر قابل تغییر جمهوری اسلامی ایران در خصوص ضرورت حفظ تمامیت ارضی و وحدت سرزمینی عراق، افزود: هرگونه خدشه به این اصل راهبردی، موجب بازبینی و تغییر جدی در روند همکاری موجود میان ایران و اقلیم کردستان عراق خواهد شد.

وی مشروعیت معابر و گذرگاه‌های مرزی جمهوری اسلامی ایران با مناطق اقلیم کردستان عراق را صرفا بدلیل وجود اقلیم به عنوان بخشی از عراق یکپارچه بیان کرد و گفت: توافقات مرزی صرفا با محوریت دولت مرکزی عراق پابرجا بوده و جدایی اقلیم کردستان از دولت مرکزی عراق به معنای مسدود شدن تمامی معابر و گذرگاه‌های مشترک مرزی خواهد بود.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به وجود توافقات نظامی و امنیتی میان ایران و اقلیم کردستان عراق خاطرنشان کرد: جدایی اقلیم کردستان از خاک عراق به مفهوم پایان یافتن تمامی این توافقات خواهد بود و پس از آن ایران در چارچوب تامین امنیت مرز‌های مشترک در رویکرد خود برای مقابله با حضور و فعالیت ضدانقلاب ایرانی که در مناطقی از کردستان عراق تردد دارند به صورت جدی تجدید نظر کرده و با شیوه‌های کاملا متفاوت نسبت به گذشته رفتار خواهد کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: شمخانی با تاکید بر ضرورت تداوم گفتگو برای حل و فصل مسایل موجود و تجدید نظر در اتخاذ تصمیمات شتاب زده، افزود: هنوز فرصت کافی برای مسئولان کردستان عراق برای اجابت دعوت‌های خیرخواهانه با هدف تأمین منافع جامعه کردی و کشور عراق و جلوگیری از شکل گیری روند‌های ضد امنیتی در منطقه وجود دارد.

انتهای پیام/


توافقات مرزی صرفا با محوریت دولت مرکزی عراق پابرجاست

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۰:۲۰ ۲۷ شهريور ۱۳۹۶
ان شاالله به خواست و اراده ی حق این فتنه اسراییل خبیث و امریکای بد ذات به زودی خنثی خواهد شد.
Netherlands
ناشناس
۲۰:۳۶ ۲۶ شهريور ۱۳۹۶
باتشکراز جناب شمخانی
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۹:۱۰ ۲۶ شهريور ۱۳۹۶
نظرات آقای شمخانی با واقعیت منطبق است.
آخرین اخبار