شکارسری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

بسیاری از اشعار امروز، هویت و حرف شاعرانه‌ای ندارند

یک شاعر گفت: امروز با خیل آثاری روبرو هستیم که هویت و حرف شاعرانه‌ای در آنها دیده نمی‌شود.

حمیدرضا شکارسری شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص تفاوت شعر امروز با زمان‌های نه چندان دور گفت: از آنجا که ساختار و درونمایه شعر در ارتباط با گفتمان‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و حتی اقتصادی هر دوره نوشته می‌شود، طبیعی است که تغییر کند. نوع زیست مردم، تغییر کرده است و نوع شعر و نوع خلق آن هم تغییر می‌کند. چون تکنولوژی متحول می شود، انتظارات مردم از هنر هم تغییر می‌کند. شاعران باتجربه کمترین تغییر را در شعر سرایی خود داشته‌اند، اما شاعران جوان سهل‌گیر‌تر شده‌اند.

وی افزود: قدیم نیاز نبود برای انتشار اثر پول داده شود؛ اما امروز برای انتشار کتاب پول می‌دهند. از طرفی برخی آثار در صفحه‌های مجازی منتشر می‌شوند. اگر فرض کنیم شعر با گفتارهای متنی و فرامتنی زمان خود ارتباط مستقیم دارد، این تغییرات بر شعر اثر می‌گذارد. من جریان کوتاه‌سرایی و ساده‌نویسی امروز را نتیجه همین امر می‌دانم. این جریان یک جریان اصیل است؛ اما باید آسیب شناسی هم شود. امروز با خیل آثاری روبرو هستیم که هویت و حرف شاعرانه‌ای در آنها دیده نمی‌شود. منتقد کوتاه نویسی و کوتاه سرایی نیستم؛ بلکه منتقد جریان‌هایی هستم اصالت ندارند.

این شاعر با اشاره به سهل انگاری در ساده‌نویسی شعر امروز اظهار کرد: ساده نویسی زیاد در شعر امروز نقطه آسیب است. اگر شعر این روزگار را بررسی می‌کنیم، در حال بررسی وضعیت اجتماعی، فرهنگی روزگارمان هستیم. مقصر اوضاع شعر امروز گفتمان‌های اجتماعی و فرهنگی است که در جامعه وجود دارد. شعر امروز آیینه‌ای از سادگی در فرهنگ ماست. نباید در شعر به شاعر فشار بیاوریم فرهنگ ما باید متحول بشود. همه چیز را نباید به گردن شاعران جوان انداخت.

 

انتهای پیام/

 

ساده نویسی زیاد در شعر امروز نقطه آسیب است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.