در کاشان برگزار می شود

نشست‌های علمی کاشان‌شناسی با محوریت ملک‌الشعرای صبا

سومین برنامه از سری نشست‌های علمی کاشان‌شناسی، با بررسی آثار هنری خاندان کاشی ملک‌الشعرای صبا در خانه تاریخی کاج کاشان برگزار می شود.

رییس مرکز پژوهشی کاشان‌شناسی دانشگاه کاشان، در گفت‌وگو با خبرنگار   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،گفت: این نشست ساعت 20:30 روز چهارشنبه ۲۹ شهریور در خانه تاریخی کاج، محله درِباغ، روبه‌روی کوچه مسجد آقابزرگ برگزار می‌شود.

محمد مشهدی نوش‌آبادی، افزود:در این نشست ضمن اشاره به هنرمندان کاشانی دوره قاجار، آثار هنری خاندان ملک‌الشعرای صبا به‌ویژه نقاشی مورد بررسی قرار گرفته و سپس برخی آثار نقاشی محمودخان و پسرش علی‌خان ملک‌الشعرا نمایش داده، و تجزیه و تحلیل خواهد شد.

وی تصریح‌کرد:سخنران اصلی این برنامه آقای «نیایش پورحسن» از پژوهش‌گران و منتقدان هنرهای نمایشی و تصویری است که تحقیقات جامعی در مورد تعدادی از چهره‌های هنری منطقه کاشان از جمله نظام‌ وفا آرانی، مزین‌الدوله کاشی و سیدعلی‌خان نصر، انجام داده است.

به‌گفته‌وی،خاندان صبا از خاندان‌های شاعر و هنرمند دوره قاجاری هستند که برجسته‌ترین آنها فتحعلی‌خان صبا ملک‌الشعرای فتحعلی‌شاه، فرزندش عندلیب، محمودخان پسر عندلیب و علی‌خان پسر محمودخان، جملگی مقام ملک‌الشعرایی داشته اندو به هنرهای خوش‌نویسی و نقاشی نیز می‌پرداخته اند.

مشهدی نوش آبادی افزود:همچنین ابوالحسن‌خان صبا، موسیقی‌دان بزرگ ایران نواده محمودخان است.

وی با اشاره به اینکه به جز آن خاندان صبور کاشی و ملک‌الشعرای بهار نیز از وابستگان به خاندان صبا هستند گفت: این خاندان همیشه به حسن سلوک، تواضع و متانت نفس و هنرمندی ستوده شده‌اند. 

 

انتهای پیام/م

 

خانه تاریخی کاج در کاشان خاندان ملک‌الشعرای صبا را معرفی می کند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.