معاون توانبخشی بهزیستی:

قانون جامع معلولان اصلاح می شود

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی گفت: در حال حاضر یک میلیون و ۳۰۰ هزار معلول در سراسر کشور زیر پوشش بهزیستی هستند که ۴۵۰ هزار نفر از این تعداد، معلولان جسمی حرکتی هستند.

قانون جامع معلولان اصلاح می شودبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، حسین نحوی نژاد معاون توانبخشی بهزیستی ظهر امروز در حاشیه همایش کمیته های توانبخشی و تسهیل دسترسی و مناسب سازی محیط زندگی در یزد ،در جمع خبرنگاران گفت: در حال حاضر یک میلیون و ۳۰۰ هزار معلول در بهزیستی ثبت اطلاعات شده اند که ۳۰ درصد آنها معلولان جسمی و حرکتی هستند.

وی افزود: آمار معلولان جسمی و حرکتی اکنون به بیش از ۴۵۰ هزار نفر رسیده که این افراد نیازمند خدمات ویژه هم به لحاظ توانبخشی هم به لحاظ مناسب‌سازی معابر و محیط زندگی دارند.

نحوی نژاد بیان کرد: متاسفانه در مناسب‌سازی معابر و اماکن رتبه خوبی در دنیا نداریم و با وجود اینکه در قالب قانون جامع حمایت از معلولان اقداماتی انجام شده و لفظی به عنوان مناسب سازی وارد ادبیات اجتماعی و اقتصادی ما شده، اما هنوز با عمل به این قوانین و ورود داوطلبانه دستگاه‌ها برای مناسب سازی فاصله داریم.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی ادامه داد: در حال حاضر حدود ۳۰ درصد دستگاه‌ها مناسب سازی داشتند که وضعیت یزد در بین استان‌های کشور متوسط رو به بالا است اما با توجه به انتظارات جامعه معلولان و با توجه به نگاه جامعه لازم است اقدامات جدی‌تری انجام شود.

وی افزود: سازمان بهزیستی لایحه اصلاحی برای قانون جامع معلولان ارائه داده که بر اساس پیگیری های نمایندگان مجلس در بازنگری قانون جامع معلولان، مجازات‌هایی نیز برای افراد و دستگاه‌هایی که مناسب سازی را مدنظر قرار نمی دهند در نظر گرفته شده که امیدواریم با ضمانت‌های اجرایی مناسب، این قوانین به مرحله اجرا درآید.

نحوی نژاد تاکید کرد: انزوا و خانه نشینی معلول  یعنی از بین رفتن ویأس و دلمردگی، ایجاد زخم بستر، ایجاد مشکلات و بیماری‌های جبران‌ناپذیر دیگر که باید برای جلوگیری از این وقایع چند مولفه را در نظر بگیریم که یکی از آنها بحث فرهنگ سازی در جامعه است.

وی اظهار داشت: بعد از آن، مسئله عبور و مرور و مناسب‌سازی مدنظر است و زمانی که از مناسب‌سازی صحبت می کنیم، منظور فقط بالابر و رمپ و ... نیست، بلکه به رسمیت شناختن زبان اشاره برای ناشنوایان یا گسترش متون خط بریل برای نابینایان نیز خود نوعی مناسب سازی است.

نحوی نژاد تاکید کرد: مناسب سازی به همه اموری اطلاق می شود که معلولان را از انزوا خارج کند و هر آنچه در زمینه اشتغال، عبور و مرور و ... معلول را به انزوا ببرد، سدی در برابر مناسب سازی است.

این برنامه ها، پروژه نیست بلکه باور و فکر است زیرا ممکن است بسیاری از قوانین و مقررات را داشته باشیم اما تا زمانی که این باور در جامعه نهادینه نشود، اجرای آن امکان‌پذیر نیست.

انتهای پیام/ع

 ثبت اطلاعات بیش از یک میلیون معلول در بهزیستی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.