باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

تقویت روابط اسلام‌آباد و کابل سدی محکم مقابل لکه سیاه تروریسم

روابط پاکستان و افغانستان تحت‌تاثیر عوامل درون و برون منطقه‌ای قرار گرفته و بهبود آن مانع از دخالت قدرت‌های خارجی و اشاعه تروریسم در منطقه می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، در هفته‌های اخیر  دونالد ترامپ در قالب استراتژی جدید آمریکا در افغانستان،  پاکستان را مامن تروریست‌ها دانست و اظهارات تندی را علیه اسلام آباد مطرح کرد. 

  در این استراتژی جدید، رئیس جمهور ایالات متحده با تاکید بر افزایش تعداد نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان، مبارزه با تروریسم را هدف مهم در این کشور معرفی کرد و انتقادات تندی را علیه سیاست‌های پاکستان در مبازره با تروریسم داشت. تا جایی که رهبران این کشور نگاه آمریکا را مغرضانه دانستند. 

اظهارات ترامپ در حالی مطرح شد که در روزهای اخیر نشستی چهارجانبه تحت عنوان مبارزه با تروریسم با حضور کشورهای افغانستان ،چین، پاکستان و تاجیکستان در دوشنبه برگزار شد و دو کشور پاکستان و افغانستان بر سر میز مذاکره  درباره مبارزه با تروریسم و ایجاد صلح و امنیت گفتگو کردند. 

 

تقویت روابط اسلام‌آباد و کابل سدی محکم مقابل لکه سیاه تروریسم

 

*جایگزینی هند به جای پاکستان در راهبرد جدید آمریکا در افغانستان

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا روز دوشنبه‌ ۳۰ مرداد با اعلام راهبرد جدید در افغانستان خود خطاب به رسانه‌ها گفت: مبارزه با تروریسم، کمک به دولت افغانستان و عدم تعیین جدول زمانی برای این مبارزه را در راس برنامه ایالات متحده قرار خواهد داد.

ترامپ در این خطابه  از بین بردن پناهگاه‌های امن تروریستی در خاک پاکستان، مبارزه با تروریسم و تشویق هند برای کمک به تامین امنیت در منطقه و همکاری با دولت افغانستان را مورد تاکید قرار داد.

این جهت‌گیری جدید دولت آمریکا در قبال پاکستان جای تامل داشت و بسیاری از کارشناسان سیاسی ادعا کردند که واشنگتن جای هند و پاکستان را در استراتژی‌های منطقه‌ای خود تغییر داده است و به دنبال ایجاد موازنه علیه چین است، چرا که پاکستان در سیاست‌های منطقه‌ای مورد حمایت  این کشور است. در نتیجه جایگزینی دهلی‌نو با اسلام‌آباد برای تامین امنیت در افغانستان در راستای تحقق  هدف موازنه سازی  صورت گرفته است. 

 

تقویت روابط اسلام‌آباد و کابل سدی محکم مقابل لکه سیاه تروریسم

 

*پاکستان و استراتژی جدید آمریکا 

 خواجه محمد آصف وزیر خارجه پاکستان  با تاکید بر تمایل پاکستان به صلح و ثبات در افغانستان، از عملکرد مثبت پاکستان در مبارزه با تروریسم یاد می‌کند. سیاستمداران پاکستانی اظهارات ترامپ مبی بر اینکه پاکستان مسئول "پناه دادن به تروریس‌هایی است که آمریکا با آنها  در افغانستان می‌جنگد، را رد کرد‌ اند.

عمران خان از چهره‌های سیاسی پاکستان دلیل سرزنش اسلام‌آباد از سوی واشنگتن را به‌دلیل سیاست‌های "عمیقاً ناقص و شکست‌خورده‌" آمریکا می‌داند. اما مسئله در جایی پررنگ‌تر می‌شود که ترامپ از هند می‌خواهد در مبارزه با تروریسم در افغانستان حضور داشته باشد و این امر کاملا خلاف سیاست‌های پاکستان است، زیرا دولتی که پاکستانی‌ها با آن دارای تنش‌های ژئوپلتیکی هستند، اکنون به متحد آمریکا در افغانستان  بدل شده است.

وزارت امورخارجه پاکستان در واکنش به استراتژی جدید دونالد ترامپ، در خصوص افغانستان با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: هیچ کشوری در جهان به اندازه پاکستان با تهدید تروریسم درگیر نبوده و هیچ کشوری به اندازه پاکستان از بلای تروریسم که خارج از مرزها وارد شده، آسیب ندیده است. در این اطلاعیه همچنین آمده راهبرد جدید آمریکا برای افغانستان نادیده گرفتن فداکاری‌های پاکستان برای مبارزه با تروریسم جهانی است.

این اطلاعیه افزوده اظهارات ترامپ مبنی بر آنکه پاکستان بندری برای گروه‌های تروریستی تامین کرده است بازتاب واقعیت نیست و خواستار توقف چنین اظهاراتی از سوی آمریکا شده و بر لزوم همکاری دولت واشنگتن با پاکستان برای نابودی تروریسم تاکید کرده است. 

 

تقویت روابط اسلام‌آباد و کابل سدی محکم مقابل لکه سیاه تروریسم

 

 *رابطه استراتژیک افغانستان و پاکستان

در پی این موضوع رئیس‌جمهور افغانستان طی اظهاراتی از آمادگی کابل برای گفتگوهای همه‌جانبه سیاسی با اسلام‌آباد خبر داد و بر ایجاد صلح از طریق سیاسی تأکید کرد،  اشرف غنی طی بیانیه‌ای اعلام کرد که دولتش برای هرگونه مذاکرات همه‌جانبه سیاسی با اسلام‌آباد آماده است.

غنی در اظهاراتی صلح با پاکستان را برنامه ملی افغانستان دانست و بر ضرورت تحقق صلح از طریق سیاسی تأکید کرد. وی پس از نماز عید قربان در ارگ ریاست جمهوری افغانستان گفت: از اینجا خطاب به پاکستان پیام می‌دهم که ما برای مذاکرات همه جانبه سیاسی آماده هستیم.

علاوه بر این، نصیر اندیشه معاون وزیر خارجه افغانستان که برای افتتاح سفارت جدید افغانستان در اسلام آباد به این کشور سفر کرده بود، در دیدار با خواجه محمد آصف وزیر امور خارجه پاکستان به نزدیکی روابط دو کشور تاکید کرد. این دومین دیدار میان مقامات دو کشور در کمتر از یک هفته بود که می‌توان آن را به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای بازسازی روابط میان افغانستان و پاکستان دانست.

در روزهای گذشته  هم مقام‌های افغانستان، پاکستان، چین و تاجیکستان طی نشستی چهار جانبه  در دوشنبه  گردهم آمدند و درباره  همکاری‌های امنیتی و ایجاد صلح و ثبات در افغانستان به رایزنی پرداختند. این دومین اجلاس چهار جانبه ضد تروریسم است که میان این چهار کشور برگزار می‌شود.

محوریت چین در برگزاری این نشست جای تامل دارد و می‌توان تلاش این کشور برای حضور پررنگ امنیتی در پاکستان، افغانستان و سایر کشورهای آسیای مرکزی  را در راستای حفاظت از منافع و پروژه‌های کلان اقتصادی و جلوگیری از محکم شدن جای پای هند در تحولات منطقه‌ای دانست.

شاید فرضیه  ترغیب پاکستان به دست چین  و  تلاش پاکستان برای مهار هند در راستای حفظ روابط با افغانستان خالی از منطق نباشد وبا توجه به این موضوع رابطه افغانستان و پاکستان تا حدودی تحت شعاع بازی‌های  استراتژیک و ژئوپلتیک منطقه است.

 وزیر خارجه چین اعلام کرده در روزهای آینده نشستی سه جانبه بین پاکستان، افغانستان،چین برگزار خواهد شد. وانگ‌یی وزیر امور خارجه چین در نشست مشترک خبری با خواجه محمد آصف همتای پاکستانی خود گفت: اسلام‌آباد و پکن در تحولات منطقه کنار هم ایستاده‌اند و  از یکدیگر حمایت می‌کنند. این موضوع نشان می‌دهد که چین نقش میانجی را در روابط بین افغانستان و پاکستان بازی می‌کند.

 در حالی که روابط دو کشور افغانستان و پاکستان همواره با چالش‌هایی مبنی بر تروریسم مرزی، محدودیت‌های تجاری و اتهامات مبنی بر دخالت در امور داخلی روبرو است و بارها یکدیگر را به تامین مخفیگاه‌های امن برای شبه نظامیان متهم کرده‌اند، با این حال به نظر می‌رسد که هر دو کشور در جهت حفظ روابط همسایگی خود گام برمی‌دارند.

 اکنون حدود ۱.۷ میلیون مهاجر افغانستانی در پاکستان به سر می‌برند که طبق گزارش اداره مهاجرت سازمان ملل متحد صدها هزار مهاجر افغانستانی در پاکستان بدون سند هستند و ممکن است به دلایل سیاسی در معرض مهاجرت اجباری قرار گیرند.

با توجه به آنچه که ذکر شد، می‌توان گفت امروزه واقعیت‌های منطقه‌ای حاکی از آن است که روابط حسنه همسایگان به نفع دولتها و ملت‌هاست. در شرایط کنونی که تروریسم مرزها را درنوردیده و مناطق بحران‌خیز را هدف حملات تروریستی قرار می‌دهد، بنابراین وجود یک صلح پایدار می‌تواند از وقوع جنگ‌ها و نا آرامی‌های گسترده جلوگیری کند.

در این میان روابط پاکستان و افغانستان هم تحت تاثیر عوامل درون و برون منطقه‌ای قرار گرفته و بهبود آن مانع از دخالت قدرت‌های خارجی و اشاعه تروریسم در منطقه می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.