عوامل روانشناختی سرقت در جامعه

فقر عاطفی، ناکامی اجتماعی و حسادت از ریشه‌های روان شناختی ارتکاب افراد به سرقت است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، سرهنگ علیرضا باقری معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی مازندران در بررسی ریشه‌های روان شناختی ارتکاب به سرقت در جامعه، گفت: عومل گوناگونی در ارتکاب افراد به جرم سرقت دخیل هستند که از آن جمله می‌توان به مسائل روان شناختی پرداخت.


وی با بیان اینکه از ریشه‌های روان شناختی ارتکاب به سرقت در جامعه، اختلالات تکانه‌ای است، افزود: در این نوع اختلالات، فرد در مقابل وسوسه، کشش و تکانه‌ای که او را برای انجام عملی که برای خود و دیگران مضر است، نمی‌تواند مقاومت نشان دهد.


سرهنگ باقری گفت: چنین فردی قبل از اقدام به عمل، احساس تنش فزاینده‌ای کرده و بعد از انجام آن احساس لذت یا ر‌هایی می‌کند.


معاون اجتماعی فرمانده انتظامی مازندران افزود: فقر عاطفی نیز از دیگر موضوعاتی است که در ارتکاب افراد به سرقت موثر است.


وی گفت: کودکانی که در اثر طلاق، مرگ یکی از والدین و تبعیض دچار حالت هایی، چون انزوا طلبی یا افسردگی می‌شوند، مستعد اختلالات رفتاری از جمله سرقت می‌شوند.


باقری با اشاره به اینکه ناکامی از دیگر موضوعات و ریشه‌های روان شناختی در بروز و ارتکاب افراد به سرقت است، افزود: وقتی در راه رسیدن به اهداف فرد موانعی ایجاد شود و شخص به آن اهداف نرسد، دچار ناکامی شده و ممکن است به اعمالی، چون سرقت روی آورد.


وی همچنین به موضوع حسادت اشاره کرد و گفت: گاه فرد با توجه به عدم امکان و دستیابی به موقعیت و منزلت دیگران رشک و حسد می‌ورزد و، چون نمی‌تواند مانند صاحبان اموال مالک آن‌ها شود، دست به دزدی می‌زند.


باقری تجربه‌های دوران کودکی را نیز از دیگر علل ارتکاب به سرقت برشمرد و افزود: حوادث تلخ دوران کودکی ممکن است از فرد شخصیتی ضد اجتماعی بسازد که از آزار و اذیت دیگران و سرقت اموال آنان لذت می‌برد، زیرا وقتی دست به چنین کاری می‌زند گمان می‌کند انتقام خود را از دنیای بی رحم گرفته است.

 

وی گفت: احساس ناامنی، بروز تنش‌های خانوادگی، نگاه ستیزه جویانه در جوانان موجب نگرانی و ناامنی شده و در چنین شرایطی جوان برای انتقام گرفتن از والدین به خاطر محدودیت‌ها و سخت گیری‌های نابجای آن‌ها دست به سرقت می‌زنند.


معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مازندران، به موضوع پرخاشگری اشاره کرد و افزود: پرخاشگری رفتاری است که می‌تواند خسارات و زیان جسمی و روانی به همراه داشته باشد و فرد به وسیله پرخاش می‌خواهد، ناکامی خود را جبران کند؛ لذا با شیوه‌های گوناگون سعی در تحریک دیگران یا حمله به آن‌ها با غارتگری و تباه کردن اموال دیگران به یک احساس رضایت موقت دسترسی پیدا می‌کند.


سرهنگ باقری با بیان اینکه خود نمایی نیز از دیگر علل ارتکاب افراد به سرقت است، افزود: برخی از جوانان برای نشان دادن صفت کله شقی، جرات و حادثه جویی که برای آن‌ها بسیار ارزشمند است به دزدی و غارت اموال دیگران می‌پردازند و بدین وسیله با ایفای چنین نقشی نیاز به تعلق خاطر گروهی خود را برآورده می‌سازند.


معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مازندران به خانواده‌ها توصیه کرد ضمن مراقبت از فرزندان و ایجاد محیطی سالم در خانواده همواره مراقب رفتار‌های غیر طبیعی فرزندان خود باشند و در دوست یابی و ارتباط آنان با همسالان دقت کنند.


انتهای پیام/ع


ریشه‌های روان شناختی ارتکاب به سرقت در جامعه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.