بهره برداری از نخستین نیروگاه تولید همزمان برق و بخار در اصفهان

نخستین نیروگاه تولید همزمان برق و بخار روز یکشنبه در شاهین شهر اصفهان به بهره برداری رسید.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،مدیر عامل شرکت ایتکو در مراسم بهره برداری از این طرح گفت: این نیروگاه بطور کامل توسط مهندسان جوان شرکت توربین توان گستر ایرانیان طراحی و در شاهین شهر اصفهان اجرا شده است.
شاهین شهر در فاصله 20 کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.

احمد خادم المله افزود: نیروگاه از بخش های مجزای محرک اولیه، ژنراتور، مبدل های بازیاب حرارتی، اتصالات میکانیکی و الکتریکی تشکیل شده است.

شرکت توربین توان گستر ایرانیان ( ایتکو ) در راستای سیاست های انرژی کشور مبنی بر ساخت نیروگاه های مقیاس کوچک در سراسر کشور اقدام به طراحی و احداث نیروگاه های مقیاس کوچک با ویژگی تولید همزمان برق و بخار کرده است .
در این راستا کارشناسان شرکت برق منطقه ای اصفهان با انجام آزمایش های استاندارد، صحت کارکرد 2 دستگاه موتور از چهار موتور نیروگاه یاد شده را تائید و برق تولیدی آن را وارد مدار شبکه سراسری برق اصفهان کردند.

در روش تولید همزمان برق و بخار که به سیستم CCHP موسوم است مولدهای موتورهای رفت و برگشتی (گاز سوز) و توربین های گازی به دلیل دسترسی مناسب به گاز طبیعی در ایران و فناوری بالا از کاربری و راندمان بیشتری برخوردار است.

این نیروگاه با سرمایه گذاری شرکت دانش بنیان ایتکو ساخته شده است و از مزیت های آن علاوه بر بازدهی بالای سیستم، کاهش تولید آلاینده هایی نظیر دی اکسید کربن و ترکیبات گوگردی و اکسیدهای نیتروژن است.

نیروگاه اصفهان چهار واحد 2 مگاوات ( در مجموع 8 مگاوات) است که 2 واحد دیگر آن آبان امسال در قالب مرحله دوم راه اندازی و نیروگاه بطور کامل افتتاح و به بهره برداری می رسد.

نیروگاه های تولید همزمان برق و بخار ( CCHP ) از جمله نیروگاه هایی است که بطور کامل اقتصادی بوده و هزینه تعمیر و نگهداری آن نیز به نسبت سایر نیروگاه ها پایین تر است.

شرکت دانش بنیان توربین توان گستر ایرانیان (ایتکو) از شرکت های زیر مجموعه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران است که به دانش طراحی و ساخت نیروگاه های CCHP در کشور دست یافته است و توانایی توسعه مدیریت دانش خود در سایر نیروگاه های مشابه در سراسر کشور را دارد.

 

انتهای پیام/م

 

افتتاح نیروگاه تولید همزمان برق و بخار 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.