در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

موسوی: تغییرات اقلیمی عامل خشک شدن دریاچه ارومیه است/ظفرنژاد: هر ۵ سد تهران خالی از آب است

مدیر کل حوزه های آبریز خزر و ارومیه گفت: تغییرات اقلیمی عامل خشک شدن دریاچه ارومیه بوده و شاخص تراز آبی این دریاچه ۱۲۷۰/۳۳ است.

گفتگوبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مسعود باقرزاده کریمی معاون امور تالاب و محیط زیست در برنامه گفتگوی ویژه خبری با اشاره به اینکه میزان بارش دریاچه ارومیه حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیمتر بوده و میزان تبخیر ۱۵۰۰ میلی متر است؛ گفت: تغییر شرایط اقلیمی شرایط سختی را برای دریاچه ارومیه به وجود آورده است.

وی افزود: بیلان آب دریاچه ارومیه نمی گوید که این دریاچه در حال خشک شدن است.

در ادامه برنامه موسوی مدیرکل حوزه های آبریز خزر و ارومیه با اشاره به اینکه دریاچه ارومیه تا قبل از سال ۱۳۷۳ متوسط ۳۷۵ میلیمتر بارش داشت؛ گفت: اکنون میزان بارش به ۲۰۸ میلی متر رسیده که این میزان نسبت به سال قبل که ۳۱۷ میلی‌متر بوده بیش از ۳۰ درصد کاهش داشته است.

موسوی تصریح کرد: یک نقشه راه برای حل مشکل دریاچه ارومیه تدوین شده که البته این نقشه راه به طور کامل به نتیجه نرسیده است.

وی با بیان اینکه شاخص تراز آبی دریاچه ارومیه ۱۲۷۰/۳۳ است؛ گفت: منابع آبی ما یک منابع ثابت است؛ اما جمعیت کشور روز به روز در حال افزایش است.

مدیر کل حوزه های آبریز خزر و ارومیه با اشاره به اینکه توسعه بهره برداری از طریق سد سازی ممکن است؛ گفت : سد سازی به لحاظ کارشناسی عامل خشک شدن دریاچه ارومیه نیست.

در ادامه برنامه ظفر نژاد کارشناس و پژوهشگر در حوزه آب با اشاره به اینکه مدیریت نامناسب سازه منجر به خشک شدن دریاچه ارومیه، تالاب جازموریان و کارون شده است، عنوان داشت: سدها توهم پر آبی در این سرزمین خشک ایجاد کرده اند.

وی با اشاره به مصرف بالای آب در ایران نسبت به استاندارد جهانی گفت: در ایران میزان مصرف آب سه برابر اروپا است.

ظفر نژاد تصریح کرد : نزدیک به ۴۰ درصد از منابع آبی برای کلان شهرها و شهر ها مصرف می‌شوند و باغ‌های پایین دست به همین دلیل خشک می‌شوند.

وی با اشاره به وضعیت نامساعد آبی در تهران ؛ گفت: هر ۵ سد تهران خالی از آب است و مسئولان محیط زیست به دنبال منابع جدید آبی هستند.

ظفر نژاد ادامه داد: دریاچه ارومیه دریاچه ای است که در ۳۰۰ هزار سال گذشته خشک نشده و اکنون به دلیل مدیریت نامناسب سازه خشک شده است.

وی با انتقاد شدید از سدسازی بر روی دریاچه ارومیه یادآور شد: ساخت ۵۶ سد در حوزه دریاچه ارومیه منجر به خشک شدن این دریاچه شده است و می‌بینیم که چون بر روی دریاچه زریوار سدسازی نشده؛ این دریاچه خشک نشده است.

علی محمد شاعری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد دریاچه ارومیه خشک شده است گفت: علت اصلی خشک شدن این دریاچه مدیریت ناصحیح بر منابع آب، استفاده بی رویه از آب های زیرزمینی ،کاهش بارندگی و تغییر اقلیم بوده است.

 رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه حدود60 درصد از خشک شدن دریاچه ارومیه مربوط به عامل انسانی می شود اظهار داشت: دستکاری بی رویه بر منابع طبیعی و منابع آب حوزه دریاچه ارومیه صورت گرفته است.

 وی با اشاره به اینکه دریاچه ارومیه دیگر نفس های آخر خود را می کشد. خاطرنشان کرد: ۴۰ پروژه برای احیای دریاچه ارومیه عملیاتی و در حال اجرا است اما آن پروژه‌ها تأثیر ملموسی برای احیای دریاچه نداشته است.

شاعری با اشاره به اینکه باید بهره‌وری منابع آب در بخش کشاورزی جایگزین نظریه نکاشتن محصولات کشاورزی شود، افزود: باید از سامانه های نوین آبیاری استفاده کنیم به طوری که در استان آذربایجان غربی بیش از سایر استان ها عملیات شیوه های نوین آبیاری صورت گرفته است از سوی دیگر نیز باید نسبت به ساماندهی چاه های غیرمجاز اقدام کنیم.

ظفر نژاد در ادامه برنامه با اشاره به اینکه کشاورزان تقصیری در خشک شدن دریاچه ارومیه ندارند، گفت: تا زمانی که وزارتخانه ای به نام نیرو وجود دارد امکان اصلاح الگوی مصرف آب وجود نخواهد داشت.

 وی با اشاره به اینکه در طی ۴ سال گذشته برای احیای دریاچه ارومیه کاری صورت نگرفته است و راه را اشتباه طی کرده ایم افزود: مدیریت سازه ای برای منابع آب اشتباه است، مدیریت سازه ای را باید از آب برداریم، تا زمانی که این وزارتخانه وجود دارد سالانه بین ۵ تا ۱۰ میلیارد مترمکعب از پشت سدها تبخیر خواهد شد، زمانی که این وزارتخانه وجود دارد مصرف آب در شهرهای ما وحشتناک خواهد بود.

سید مرتضی موسوی مدیر کل دفتر مدیریت منابع به هم پیوسته آب در بخش دیگری از برنامه با اشاره به اینکه پروژه های حیاتی کشور با حداقل مخاطرات زیست محیطی انجام می شود، گفت: مباحث مرتبط با مدیریت آب به صورت مشارکتی صورت می‌گیرد و انتقال آب نیز به شیوه بین حوزه ای است.

 وی افزود : ستاد احیای دریاچه ارومیه مرکزی را به صورت فرابخشی ایجاد کرده است که در آن تمام دستگاه اجرایی و دانشگاهی حوزه دارند تا پروژه ها به صورت علمی احصا شود و برای کارگروه احیای دریاچه ی ارومیه ارسال شود .

 موسوی با اشاره به اینکه ‌ در سال های گذشته فعالیت‌های صورت گرفته است گفت: نباید رویکرد های نوین را فراموش کرد، تغییرات نوینی در رویکردهای منابع آب ایجاد شده است و از سوی دیگر بخش اعظمی از آب سد ها در مواقعی که دریاچه به آن نیاز دارند نیز برای ارومیه اختصاص پیدا خواهد کرد.

 مدیر کل دفتر مدیریت منابع به هم پیوسته آب با اشاره به اینکه تغییرات نوینی در رويکرد های منابع آب ایجاد شده است، افزود: شرایطی فراهم شده است که جریان طبیعی رودخانه خود را می‌تواند به پیکره رودخانه برساند.

وی با اشاره به شورای عالی آب گفت: این شورا میان تمام فعالیت‌های انجام شده تعادل برقرار می کند.

مسعود علایی مشاور معاون وزیر و معاونت آب وزارت جهاد کشاورزی همچنین در ادامه برنامه با اشاره به اینکه افزایش بهره وری آب کشاورزی و ارتقاء کارآیی مصرف آب در سنوات اخیر در بخش کشاورزی در تمامی کشور مورد توجه قرار گرفته است، گفت: براساس کارنامه سال 95 به طور کلی از اعتباراتی که دریافت کرده ایم حدود ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشتم.

وی افزود : در حوزه زراعت و باغبانی فعالیت‌های زیادی تعریف شده است ، طرح نکاشت در ابتدای مطرح شدن از چرخه خارج شد .

 مسعود باقرزاده کریمی معاون امور تالاب‌های سازمان محیط زیست در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به اینکه علت اصلی خشک شدن دریاچه ارومیه مصرف بی رویه آب در حوزه است، اظهار داشت: سد سازی، کشاورزی بی رویه و مصرف بی رویه در شهر ها از جمله عوامل خشک شدن دریاچه ارومیه است .

 وی با بیان اینکه سهم۴۰ درصدی اقلیم را برای خشک شدن دریاچه ارومیه قائل نیستم، ادامه داد: با انتقال بین حوزه ای مخالف هستم.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار