فداکار:

ایوان و گلدسته های حرم مطهر علوی نونوار می شود + تصاویر

رئیس ستاد بازسازی عتبات نجف اشرف از پیشرفت طرح مرمت و بازسازی ایوان تاریخی و گلدسته‌ های حرم مطهر علوی خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علیرضا فداکاررئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات نجف اشرف گفت: براساس توافق صورت گرفته با دیوان وقف شیعی عراق، کار مرمت و بازسازی خشت‌ها و کتیبه‌های تاریخی ایوان مصفای نجف و گلدسته‌های حرم از یک ماه پیش و همزمان با روز «دحو الارض» آغاز شده و با سرعت مطلوبی در حال پیشرفت است.

وی افزود: براساس این طرح، خشت‌های آسیب دیده حرم مطهر که در زمان نادرشاه و به‌دست استادکاران ایرانی با روکشی از طلا پوشانده و نصب شده بود، پس از قرن‌ها دوباره توسط متخصصان کشورمان مرمت می‌شود.

 ایوان و گلدسته های حرم مطهر علوی نونوار می شود + تصاویر

فداکار با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود طرح مرمت ایوان و گلدسته‌ها ظرف ۱۸ ماه و در سه فاز عملیاتی به پایان برسد، گفت: تدابیری اندیشیده شده است تا در زمان اجرای طرح، در روند تشرف زائران به حرم مطهر خللی ایجاد نشود.

وی افزود: در فاز نخست اجرای طرح، حاشیه جنوبی ایوان و گلدسته جنوبی در ۴ مرحله مرمت خواهد شد که به همین منظور، بخش‌های در حال مرمت با بنر‌های منقوش به تصویر ایوان در ابعاد واقعی پوشانده شده است.

ایوان و گلدسته های حرم مطهر علوی نونوار می شود + تصاویر

فداکار گفت: در فاز دوم طرح، حاشیه و گلدسته شمالی ایوان و در فاز سوم، بخش اصلی و مرکزی ایوان تاریخی نجف مرمت و بازسازی خواهد شد.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات نجف اشرف درباره فرآیند اجرای طرح اظهار کرد: پس از اتمام طرح «یا علی ۱» که با هدف ترمیم گنبد حرم مطهر علوی صورت گرفت و سال گذشته از آن رونمایی شد،طرح «یا علی ۲» با هدف ترمیم ایوان و گلدسته‌ها، خشت‌های مسی آسیب دیده و کتیبه‌های تاریخی که منقوش به اشعار فارسی و ترکی است، ترمیم می‌شود.

ایوان و گلدسته های حرم مطهر علوی نونوار می شود + تصاویر

وی گفت:کارشناسان ستاد بازسازی عتبات عالیات با اختصاص کد‌های شناسه به هر خشت آسیب دیده، آن را از ایوان جدا کرده و پس از عملیات ترمیم، با روکشی از طلا به قطر حدود ۱۰ میکرون، آبکاری و دوباره در محل خود نصب خواهند کرد.


جزئیات تاریخی ایوان نجف

خشت‌های کنونی ایوان و گلدسته‌های حرم مطهر علوی مربوط به سال ١١٥٥ هجرى ودوران نادرشاه است.

 این آذین طلاى گنبد ومناره‌ها وایوان حرم نجف اشرف به سال ١١٥٥ هجرى باز می گردد که به دستور نادر شاه افشار این اقدام صورت گرفته است. این نوع آذین با طلا در آن هنگام براى دومین بار در تاریخ صورت گرفت.

ایوان و گلدسته های حرم مطهر علوی نونوار می شود + تصاویر

نخستین بار آذین ساختن گنبد مطهر حضرت امام رضا (ع) در مشهد از سوى شاه عباس صفوى بود که در سال ١٠١٠ هجرى آغاز ودر سال ١١١٦ هجرى پایان یافت. صورت وکتیبه گریو آن به خط زیباى علیرضا عباسى خط نگار مشهور دوران خود به وجود آمد.

بادهاى شنى وریزگرد‌ها در طول سه قرن، بر لایه بسیار نازکى از طلا که بر روى خشت هاى مسى پوشانده شده است (در حدود ١٢ میکرون) درطول سه قرن گذشته، موجب نازکی شده و به مس زیرین رسیده است.

ایوان و گلدسته های حرم مطهر علوی نونوار می شود + تصاویر

از سوى دیگر، درگیری هاى نظامى در دوران صدام و نیز رخداد حرم پس از سقوط، وتیر اندازی‌ها، تعداد زیادى از خشت‌ها را سوراخ کرده است.

 در دوران عثمانیان حاکم برعراق، که به حدود بیش ازیک قرن پیش ودوران عبد الحمید عثمانى به سال ١٣٢٣ هجرى باز مى‌گردد، به علل خاص ساختمانى، بخشى از خشت هاى مناره شمالى فروریخت اما مجددا جایگذارى شد، هم اکنون اگر در عکس‌ها دقت کنید از جاى خود خارج شده است.

ایوان و گلدسته های حرم مطهر علوی نونوار می شود + تصاویر

 از سوى دیگر کتیبه هاى ایوان وپیرامون طوق اتاقک مناره در قسمت مینا کارى شده آن، رنگ پریده وآسیب دیده شده است. تمام این موارد، آستانه علوى را بر این داشت که پس از گنبد، دست به این پروژه عظیم بزند که در نوع خود یکى از اقدامات مهم به شمار مى آید.

لازم به ذکر است؛ افتخار این پروژه عظیم تاریخى ومهم به دست هنرمندان واستاد کاران ومهندسین ایرانى صورت مى پذیرد که مدیریت اجراى آن از سوى ستاد بازسازى عتبات عالیات است.

انتهای پیام/

پیشرفت طرح بازسازی ایوان و گلدسته‌های حرم مطهر علوی با همت متخصصان ایرانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار