از تداوم طوفان در سیستان وبلوچستان تا ضرورت مراقبت های چشمی

میهمان ناخوانده آسمان استان سیستان و بلوچستان دیگر اشکی برای مردم این منطقه باقی نگذاشته است .

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان؛بادهای موسمی 120 روزه سیستان  که زمانی موهبت و گنج الهی محسوب می‌شد و مردم از وزش آن لذت می‌بردند از ۱۸ سال پیش با بروز خشکسالی و خشکیده شدن بستر دریاچه هامون روز به روز وضعیت را بحرانی‌تر کرده و اکنون به ۱۶۰ تا ۱۸۰ روز در سال افزایش یافته و اگر در گذشته خنکای نسیم آن روح نواز بود امروز گرد و غبار و شن‌های روان آن نفس کشیدن و دیدن را برای مردم سخت کرده و بسیاری از ساکنان را به بیماری‌های چشمی مبتلا کرده است.

از تداوم طوفان در سیستان وبلوچستان تا ضرورت مراقبت های چشمی

دیگر کمتر خانواده ای را می توان در زابل یافت که از نعمت سلامتی برخوردار باشد، بیماری های قلبی، چشمی و ریوی مهم ترین بیماری هایی است که مردم سیستان به واسطه طوفان های شن به آن مبتلا شده اند.

کسب مقام آلوده ترین شهر جهان در سایه ریزگردهایی که در هوا برخواسته از آن شهرستان زابل شده، اما مسئولان محیط زیست و وزارت خارجه چشم خود را بر روی این موضوع بسته و نه تنها دنبال احقاق حق آبه تالاب هامون نیستند بلکه تنها برای تبلیغات چندبار به منطقه سفر کرده و دستاوردی از این سفر مشاهده نشده است.

از تداوم طوفان در سیستان وبلوچستان تا ضرورت مراقبت های چشمی

از تداوم طوفان در سیستان وبلوچستان تا ضرورت مراقبت های چشمی

امسال طوفان و ریزگردها بیش از همیشه میهمان مردم سیستان هستند به نحوی که در ماه‌های اخیر طوفان شدید به طور مداوم در منطقه سیستان حاکم بوده و تنها در برخی از روزها از شدت آن کاسته شده و یا به طور موقت قطع شده و این موج سینوسی به طور مستمر در منطقه حاکم است.

این شرایط به نحوی بوده که هزاران نفر از مردم سیستان به‌دلیل مشکلات چشمی و تنفسی ایجاد شده برای آن‌ها در پی کاهش کیفیت هوا، راهی مراکز درمانی شده‌اند که البته در برخی از موارد به بستری شدن آن‌ها نیز منجر شده است.

از تداوم طوفان در سیستان وبلوچستان تا ضرورت مراقبت های چشمی

ریزگردها می تواند سبب ورود برخی ویروس ها و باکتری ها بر روی چشم شوند 

ریزگردها بر روی چشم می‌تواند سبب ورود برخی ویروس‌ها و باکتری ها شود که باعث عفونت‌ها شدید چشمی می‌شود و گاهی مستلزم درمان طولانی مدت است.

چشم‌ها آسیب‌پذیرتر از سایر اعضای بدن در آلودگی و گرد و غبار هستند و به مراقبت بیشتری نیاز دارند.

آلودگی ها و افزایش ذرات در هوا باعث بروز آلرژی های چشمی با شدت های مختلف در افراد می شود و زمانی که ذرات همراه با باکتری ها و ویروس ها باشند می تواند موجب بروز عفونت های چشمی در افراد سالم شود و لازم است این افراد به متخصص چشم مراجعه کنند تا سریعا درمان شوند.

بروز بیماری های شدید چشمی از قبیل آب مروارید و آب سیاه ارتباط مستقیمی با آلودگی هوا ندارند، اما آلودگی هوا می تواند به صورت غیرمستقیم موجب بروز این بیماری ها شود به اینصورت که اگر فردی دچار آلرژی های چشمی باشد یا مبتلا به آلرژی چشمی است ،ریزگردها می تواند در تشدید شدن بیماری  موثر باشد.

از تداوم طوفان در سیستان وبلوچستان تا ضرورت مراقبت های چشمی

افرادی که به تازگی عمل چشم داشته اند هر زمان احساس کنند که قرمزی و ناراحتی و درد چشم آنها بیش از حد است و یا ریختن قطره اشک در بهبود خشکی چشم آنها تاثیری ندارد حتما به چشم پزشک مراجعه کنند به این علت که افزایش قرمزی و ناراحتی چشمی ممکن است ناشی از صدمه مستقیم و یا غیرمستقیم به قرنیه باشد و هرگونه صدمه که به قرنیه وارد شود می تواند موجب بروز عفونت شده و منجر به بروز عوارض شدیدتری شود.

آلودگی هوا  آثار مخرب شدیدی بر سلامت چشم دارد

دکتر ولیداد  عضو هیت علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان درگفتگوی اختصاصی با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان گفت: ریزگردها یکی از مهم ترین آلاینده های هوا هستند که در شرایط باد و طوفان می توانند به چشم ها آسیب برسانند.

وی افزود :بیشترین مشکلی که گرد و غبار ایجاد می کند ریزش اشک، خارش و سوزش چشم است.

دکتر ولیداد تصریح کرد: مواد موجود در گرد و غبارها، اغلب حساسیت زا هستند و با ورود به چشم، موجب تحریک و التهاب می شوند که این دو عامل اصلی در ایجاد عفونت چشم می باشد.

مشکلات چشمی ، حاصل طوفان های شن

ولیداد با بیان اینکه التهاب ملتحمه و زخم قرنیه حتی می‌تواند باعث نابینایی فرد شود گفت: ریزگردها با نفوذ زیر لنز چشم ، موجب زخم قرنیه و عفونت چشم می شود.

مشکلات چشمی ، حاصل طوفان های شن

وی با اشاره به اینکه افرادی که زمینه خشکی چشم دارند، بیشتر از دیگران در معرض خطر هستند افزود: این افراد به طور طبیعی اشک چشم کمی دارند و وقتی گرد و غبار وارد چشم آنها می شود به آسانی خارج نمی شود.

ولیداد بیان کرد: ناخنک چشمی که در نتیجه رشد ملتحمه ایجاد می‌شود از دیگر عوارض ریزگردها بر سلامت چشم است که در این استان بسیار شایع تر است.

وی با بیان اینکه احتمال بروز مجدد ناخنک وجود دارد، افزود: متاسفانه با وجود درمان، در صورت ادامه شرایط نامناسب از جمله وجود گرد و خاک و ریزگردها و نیز قرار گرفتن در مقابل نور خورشید امکان عود مجدد ناخنک وجود دارد؛ برای بار دوم ناخنک با شدت بیشتری عود می‌کند و در صورت پیشرفت زیاد امکان کوری چشم وجود دارد.

مشکلات چشمی ، حاصل طوفان های شن

شهرکی جراح و متخصص چشم در مورد پیشگیری از عوارض چشمی  درگفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، گفت: افرادی که بتازگی چشم خود را جراحی کرده‌‌اند بیش از دیگران در معرض عفونت چشم قرار دارند به این افراد و اشخاصی که از لنز استفاده می‌کنند، توصیه می‌شود تا حد امکان در این روزها از خانه خارج نشوند.

مشکلات چشمی ، حاصل طوفان های شن

وی به افرادی که به خشکی چشم مبتلا هستند، توصیه کرد: در روزهای غبار‌آلود از قطره‌های اشک مصنوعی استفاده کنند.

مشکلات چشمی ، حاصل طوفان های شن

شهرکی گفت: مایع تمیز و شست و شوی مرتب ؛ سطح چشم را همواره مرطوب نگه می دارد و از جمع شدن ریزگردها در سطح چشم جلوگیری می‌کند.

آماردقیق از بیماری چشمی در دست نیست 

مالکی؛ ریس بیمارستان چشم پزشکی الزهرا زاهدان هم با اشاره به گسترش و تشدید بیماری های چشمی ناشی از ریزگردها در استان گفت : تا کنون آمار دقیقی در این رابطه در دست نیست.

این متخصص چشم پزشکی با اشاره به افزایش عفونت‌های چشمی در زمان حضور ریزگردها، گفت: متاسفانه با توجه به آلودگی‌های میکروبی که در ریزگردها وجود دارد قرمز شدن، سوزش، خارش و تورم چشم‌ها همگی نشانه‌های حساسیت های چشمی است که در زمان بروز پدیده ریزگردها تعداد این موارد افزایش می‌یابد.

مشکلات چشمی ، حاصل طوفان های شن

در نهایت برای مدیریت بهتر این مشکلات در منطقه سیستان باید یک مقدار تفکیک اختیارات بین منابع طبیعی و محیط زیست صورت گیرد و بستر تالاب بین المللی هامون مالچ پاشی گردد.چراکه زابل به عنوان یکی از آلوده ترین شهر های شناخته شده است.و باید دولت جهت دریافت حق آبه تالاب بین المللی هامون به صورت جدی با کشور افغانستان وارد مذاکره شود.

خلاصه اینکه این مهمان ناخوانده دچار معظل لا ینحلی شده است که باید یک مدیریت یک پارچه برای حلش وارد عمل شود .

انتهای پیام/ع

بیماری چشمی حاصل طوفان های شن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار