باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد:

توزیع نامناسب نهاده‌ها برای کشاورزان دردسرساز شد/ افزایش سرسام آور نرخ نهاده‌ها بعد از حذف یارانه

پرداخت یارانه به نهاده‌های تولید یکی از روش‌های حمایتی از بهره برداران بوده که حذف یارانه چالش هایی را در این بخش ایجاد کرده است.

توزیع نامناسب نهاده ها برای کشاورزان دردسر ساز شد/ افزایش سرسام آور نهاده ها بعد از حذف یارانهبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، پرداخت یارانه به نهاده های تولید یکی از روش های حمایتی برای تقویت بنیه بهره برداران در این بخش به شمار می رود که حذف یارانه چالش هایی را در این زمینه ایجاد کرده است.

البته مشکلات کشاورزان تنها به این موضوع ختم نمی شود چرا که توزیع نامناسب نهاده ها در سایه کمبود نظارت مشکلات کشاورزان را دو چندان کرده است.

کارشناسان بخش معتقدند که ایجاد سامانه نظارت بر فروشگاه های عرضه و کددار کردن نهاده ها می تواند از توزیع نهاده های بی کیفیت و نوسان قیمت ها جلوگیری کند.

 هدایت اصغری مدیرعامل شرکت بازرگانی تعاونی کشاورزی ایران در گفتگو با خبرنگارصنعت،تجارت و کشاورزی، با اشاره به اینکه توزیع نامناسب نهاده ها یکی از چالش های بزرگ بخش کشاورزی است، اظهار کرد: برای سهولت دسترسی کشاورزان باید سامانه ای طراحی شود تا با اعمال نظارت دولت نهاده های تولیدی با کمترین هزینه عرضه شود.

وی افزود: کشاورزان با چالش هایی از قبیل تامین نهاده ها و فروش محصولات در بازار روبرو هستند در حالیکه تولیدکنندگان سایر کشورها تنها دغدغه تولید را دارند.

به گفته اصغری بی سامانی توزیع نهاده ها،ضربه مهلکی از حیث افزایش هزینه های تولید به کشاورزان وارد می کند.

مدیرعامل شرکت بازرگانی تعاونی کشاورزی تصریح کرد: با توجه به مشکلات متعدد تامین نهاده ها، وجود واسطه ها و نوسان قیمت در بازار امکان طراحی سیستم توزیع از سوی سازمان نظام مهندسی وجود دارد که انتظار می رود هر چه سریع تر این امر اجرا شود.

حذف یارانه نرخ کود را بالا برد

 محمد شفیع ملک زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی در گفتگو با خبرنگارصنعت،تجارت و کشاورزی،گفت: توزیع نهاده های بخش کشاورزی شامل انواع کودها و سموم از طریق شرکت خدمات حمایتی و فروشگاه های سموم صورت می گیرد.

وی با انتقاد از نبود نظارت بر فروشگاه های عرضه نهاده های کشاورزی افزود: تعداد فروشگاه های سموم در برخی شهرستان ها به حد نصاب نرسیده که بتوانند تحت نظارت اتحادیه به فعالیت خود ادامه دهند.

  ملک زاده ادامه داد: نبود نظارت کافی در فروشگاه ها، عرضه سموم بی کیفیت و قاچاق را به همراه دارد که امکان تشخیص آن از سوی کشاورزان وجود ندارد.

به گفته وی نظام صنفی تنها مجموعه ای است که می تواند به تخلفات فروشگاه ها رسیدگی کند.

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی با اشاره به ضرورت کددار بودن تمامی نهاده ها بیان کرد: این امر سهولت بهره برداران در شناسایی و ردیابی نهاده ها و اعمال نظارت از سوی دستگاه های مربوطه را به همراه دارد.

وی با بیان اینکه توزیع نهاده های نامناسب بزگترین چالش کشاورزان به شمار می رود، افزود: در برخی مناطق کشاورزانی هستند که یک پنجم سهمیه خود نهاده دریافت نکردند و در مقابل میزان قابل توجهی نهاده در اختیار افرادی که فعالیتی در این حوزه ندارند، قرار می گیرد که این امر اجحاف در حق کشاورز است.

ملک زاده ادامه داد: از آنجا که توزیع بذور بی کیفیت، صدمه جبران ناپذیری به کشاورزان وارد می کند از این رو کددار کردن بذور جهت ردیابی و نظارت امری ضروری است.

این مقام مسوول درباه نوسان قیمت نهاده ها در بازار بیان کرد: همه ساله نرخ نهاده های اصلی تولید حداقل 17 درصد افزایش می یابد که این امر به سبب ناهمخوانی قیمت محصول با هزینه های تولید مشکلاتی ایجاد می کند.

وی با بیان اینکه بعد از هدفمندی یارانه قیمت نهاده ها به طور سرسام آوری افزایش یافت، تصریح کرد:  در دو سال اخیر عرضه کودهای شیمیایی از سوی شرکت خدمات حمایتی و پتروشیمی حداقل 10 تا 15 درصد افزایش یافت که این امر نیازمند ساماندهی تولیدکننده و توزیع کننده نهاده هاست تا بخشی از مشکلات کشاورزان کاهش یابد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار