ویژه برنامه‌ها و سریال‌های تلویزیون در ایام محرم اعلام شد

همزمان با فرا رسيدن محرم‌الحرام و عزاداری حسينی ويژه برنامه‌های شبكه‌های سيما معرفی شد.

ویژه برنامه‌ها و سریال‌های تلویزیون در ایام محرم اعلام شدبه گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی رسانه ملی؛ شبکه‌های سیما برای محرم امسال ویژه برنامه‌هایی، تدارک دیده تا ایام ویژه‌ای برای بینندگانش رقم بزند.

دو سریال هفت قسمتی و 10 قسمتی، سخنرانی مذهبی، ویژه برنامه ادبی، روز خدا، مرثیه خوانی و زلال معرفت از جمله این ویژه برنامه‌هاست.

 

محرم و ویژه‌‌برنامه‌های این ماه در شبکه یک

از جمعه 31 شهریور، مصادف با آغاز محرم سال 1439 هجری قمری، پخش این برنامه‌ها آغاز می‌شود.

سریال «پرواز در ارتفاع صفر» به كارگردانی عبدالحسین برزیده در 7 قسمت، از ابتدای محرم ساعت 22:15، هر شب پیش روی مخاطبان شبكه یك خواهد بود. از 12 محرم نیز سریال «هاتف» به كارگردانی داریوش یاری در همین ساعت پخش می‌شود.

ویژه برنامه سخنرانی مذهبی با سخنرانی حجت‌الاسلام رفیعی هم هر روز ساعت 9 صبح با موضوع جلوه‌های عزت و حریت در كربلا تقدیم بینندگان شبكه یك خواهد شد.

ویژه برنامه ادبی به نام «ز دست عشق در عالم هیاهوست» از اشعار قیصر امین‌پور به تهیه‌كنندگی محمد رحیمی دیگر برنامه ویژه محرم است كه قرار است هر شب بین خبر 19 تا 21 با اجرای علیرضا اسفندقه و با موضوع اشعار عاشورایی پخش شود.

در شب‌های محرم هم مانند سال‌های گذشته برنامه «روز خدا» با تهیه‌كنندگی یونس قاسمی و مجید نادری پخش خواهد شد كه با حضور كارشناسان مذهبی ابعاد مختلف عاشورا و قیام امام حسین تبیین می‌شود.

«زلال معرفت» كه در بخش‌های 10 دقیقه‌ای و با موضوع سخنان آیت‌الله جوادی آملی است از دیگر تداركات شبكه یك در ایام محرم امسال است.

 

ویژه‌های شبكه سه برای ماه محرم

اسامی ویژه برنامه‌های شبكه سه برای ایام محرم به شرح زیر است:

مجموعه مستند «ادب حضور» در 10 قسمت 25 دقیقه‌ای، به تهیه‌كنندگی حسن محمدیان مفرد كاری از گروه فرهنگ و معارف اسلامی شبكه سه سیماست كه به مناسبت ایام محرم‌الحرام به معرفی هیئات و مداحان جوان آنها می‌پردازد.

هیئت‌هایی چون هیئت مكتب‌العباس تهران با مداحی حاج محمد باقر منصوری، هیئت آل یس بوشهر، بیت‌الرقیه زاهدان، مكتب‌الزهرا بندرعباس، عاشورائیان بروجرد، حسین جان گرگان، روضة‌الزهرا دزفول با مداحی مهدی تدینی، محبین اهل بیت قم با مداحی حاج احمد پناهیان، حسینیه ایران در یزد، هیئت انصارالولایه یزد همراه سوگواران حسینی خواهند بود.

در این مجموعه مستند، مقدمات و آدابی كه انسان برای حضور در مجالس عزاداری سید و سالار شهیدان باید رعایت كند، را بیان می‌كند.

این برنامه از شنبه اول مهر، هر شب ساعت 22:30، از شبكه سه سیما پخش خواهد شد.

برنامه «اشک دریا» عنوان نماهنگ‌هایی است كه در 12 قسمت با موضوع شهدا و دفاع مقدس را به نمایش می‌گذارد. زمان پخش این برنامه از اول مهر، هر روز ساعت 16:00 خواهد بود.

برنامه «در آستان خورشید» كاری از گروه فرهنگ و معارف شبكه سه سیما به تهیه‌كنندگی مهدی زمانی بیدختی كه در 10 قسمت 60 دقیقه‌ای از كربلا در جوار حرم مطهر امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل العباس(ع) به صورت زنده از شبكه سه سیما پخش خواهد شد.

«در آستان خورشید» از شنبه اول مهر، هر شب ساعت 23:00، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین دكتر هادی صادقی معاون فرهنگی قوه قضائیه به مباحث عاشورا، ریشه‌های این نهضت و اهداف حماسه حسینی می‌پردازد.

گزارشگر برنامه مهیار عبدالهی است و اجرای برنامه را محمدحسین صیرفی برعهده دارد.

مجموعه مستند «پیر عشق» كاری از گروه فرهنگ و معارف اسلامی شبكه سه سیما به تهیه‌كنندگی سجاد نوروزی است كه در 5 قسمت 20 دقیقه‌ای برای ایام محرم تهیه شده است.

این برنامه به گفت‌وگو با شاعران و مداحان اهل بیت در خصوص زندگینامه، نگاهشان به جهان هستی می‌پردازد. در این برنامه پیرغلامانی چون حاج غلامرضا سازگار، حاج‌اكبر بازوبند، حاج مهدی آصفی و ... حضور دارند. این برنامه از اول مهر هر روز ساعت 17:00 از شبكه سه سیما پخش می‌شود.

مجموعه مستند «مرا بپذیر» در 5 قسمت 25 دقیقه‌ای به تهیه‌كنندگی میركیوان خلیل‌پور در گروه فرهنگ و معارف اسلامی شبكه سه سیما تولید شده است.

این مجموعه مستند به سفر گروهی از جوانان دانشجو به عتبات عالیات می‌پردازد. در هر قسمت از این مجموعه همراه جوانان دانشجو راهی شهرهای متبرك كربلای معلی، نجف اشرف، كاظمین، سامرا و دیگر اماكن متبركه می‌شویم.

موضوع اصلی این مجموعه مستند به نمایش گذاشتن روحیات و مكنونات قلبی جوانان دانشجو در این سفر روحانی است. گفت‌وگو با جوانان دانشجو، احساسات و مكنونات قلبی آنها را به مخاطب منتقل می ‌ند. این برنامه از 5 مهر ساعت 15:30 از شبكه سه سیما پخش خواهد شد.

مجموعه برنامه «شابک» با موضوع كتاب و كتابخوانی در ایام محرم، كتاب‌هایی چون حسین بن علی، سه گانه آیت‌الله بهجت و ... را معرفی می‌كند.

برنامه «شابك» در 100 قسمت 15 دقیقه‌ای كاری از گروه فرهنگ و معارف اسلامی شبكه سه سیماست و به تهیه‌كنندگی رحیم صادقپور به موضوع كتاب و كتابخوانی می‌پردازد و دغدغه كتابخوانی را با مردم به اشتراک می‌گذارد.

از بخش‌های دیگر این برنامه گفت‌وگو با میهمانانی در حوزه نشر، گفت‌وگو با مردم، بیان موضوعات روز مرتبط با كتاب، نمایش مردمی مرتبط با كتاب معرفی شده و پوشش برنامه‌های مرتبط با كتاب است. این برنامه یكشنبه و سه‌شنبه‌ها، ساعت 21:45 از شبكه سه سیما پخش می‌شود.

برنامه‌ای با عنوان «موكب ثارالله» به تهیه‌كنندگی حسن محمدیان مفرد، در 11 قسمت 15 دقیقه‌ای مداحی حاج مهدی رسولی از هیئت ثارالله زنجان را از شنبه اول مهر، مصادف با اول محرم بعد از خبر شبانگاهی به تصویر می‌كشد.

همچنین مداحی حنیف طاهری نیز در 11 قسمت 15 دقیقه در این ایام هر روز ساعت 10:30 پخش خواهد شد.

مداحی سید مهدی میرداماد در 11 قسمت 17 دقیقه‌ای در هیئت رزمندگان قم هر روز ساعت 18:30 روانه آنتن شبكه سه سیما می‌شود.

مداحی حاج رمضانی و محمدرضا طاهری نیز به ترتیب هر روز ساعت 12:30 و 20:30 تقدیم مخاطبان شبكه سه سیما خواهد شد.

سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی میرباقری در هیئت ثارالله قم، در 13 قسمت 30 دقیقه‌ای هر روز ساعت 6:30 به تهیه‌كنندگی محمد عرفان منش و همچنین سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی در 11 قسمت 35 دقیقه‌ای، هر روز ساعت 17:30، درباره محرم از شبكه سه پخش خواهد شد.

مداحی مداحان جوان از شهرستان‌های مختلف كشور و ارتباط زنده با مراكز استان‌ها در خصوص مراسم عزاداری حسینی با هدف ترویج عزاداری‌های سنتی از جمله برنامه‌هایی است كه واحد پخش شبكه سه سیما در كنار سایر برنامه‌های مناسبتی این ایام مهیا كرده است.

در ایام محرم و صفر، مجموعه برنامه «سمت خدا» با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین عابدینی به موضوع سیره تربیتی انبیا در قرآن، حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی به مبحث اهمیت محرم و عزاداری، حجت‌الاسلام والمسلمین فرحزاد به شرح صحیفه سجادیه، حجت‌الاسلام والمسلمین نظری منفرد به شرح نامه‌های امام حسین به اشخاص مختلف و حجت‌الاسلام والمسلمین لقمانی به بحث هنر خوب زیستن در سیره امام حسین خواهد پرداخت.

«سمت خدا» كاری از گروه فرهنگ و معارف اسلامی شبكه سه سیماست كه به تهیه‌كنندگی سیدعبدالمجید ركنی، هر روز ساعت 13:00، به جز پنجشنبه و جمعه از شبكه سه سیما به طور زنده پخش می‌شود و باز پخش آن روز بعد ساعت 4:40 بامداد خواهد بود.

ویژه برنامه «دوطرفه» با موضوع «عاشورا عرصه انتخاب» از شنبه اول مهر، ساعت 15:00، با مخاطبان شبكه سه سیما همراه می‌شود.

ویژه برنامه «دوطرفه» كاری از گروه فرهنگ و معارف اسلامی شبكه سه سیماست كه به تهیه‌كنندگی سعید عباسی و جواد بیك محمدی، با موضوع «عاشورا عرصه انتخاب» میزبان دكتر سنگری خواهد بود.

در این 8 قسمت از مجموعه برنامه «دوطرفه» به مباحثی چون انتخاب در زمان ابتلا و امتحان، لزوم انتخاب، انتخاب بین حق و باطل، عافیت طلبی در انتخاب، انتخاب منفی، انتخاب مثبت، نقش انتخاب در سرنوشت انسان و نقش بسترها در انتخاب پرداخته خواهد شد.

در بخش مقتل خوانی نیز رسالت بوذری هر روز یك مقتل برگرفته از كتاب «آه» را به شیوه نمایشی اجرا می‌كند.

معرفی كتاب و وله‌های محرمی از بخش‌های دیگر این ویژه برنامه به شمار می‌آید.

سریال «عقیق» در 10 قسمت 40 دقیقه‌ای به كارگردانی بهرنگ توفیقی و تهیه‌كنندگی محمدرضا شفیعی از شنبه اول مهر، مصادف با دوم محرم‌الحرام 1439 از ساعت 20:45، تقدیم مخاطبان شبكه سه می‌شود.

سریال «عقیق» عاشقانه‌ای است در دل تاریخ كه سعید نعمت‌الله آن را در 10 قسمت به نگارش درآورده است.

شبنم مقدمی، علیرضا آرا، نسیم ادبی، بهزاد فراهانی، داریوش سلیمی، ندا عقیقی، كریم امینی، جمال فوادیان، فردین شاه‌حسینی، مجید رحمتی با حضور هدایت هاشمی و با هنرمندی نادر فلاح در این سریال به ایفای نقش پرداخته‌اند.

باز پخش این سریال ساعت 1:30 بامداد، 10:00 و 14:00 روز بعد است.

برنامه‌های «حالا خورشید»، «طبیب» و «جدول» نیز هر روز مباحث عاشورایی و حماسه حسینی را مطرح خواهند كرد.

 

ویژه برنامه‌های محرم در شبکه قرآن و معارف سیما

 

 برنامه «روزی بهتر» ساعت 9 صبح به موضوع سبک زندگی عاشورایی می پردازد.

ساعت 10:30 صبح بینندگان شبکه قرآن و معارف سیما به مدت 90 دقیقه شاهد برنامه زنده «طلیعه» خواهند بود.

همچنین علاقه‌مندان به مسابقه تلفنی «فردوس» ساعت 15:30 می توانند این برنامه را دنبال کنند.

برنامه «نیم رخ» ساعت 16:00 برای مخاطبان نوجوان پخش می شود ، همچنین مخاطبان کودک شبکه با برنامه «نوگلان حسینی» ساعت 6:30 در بزم عزای حسینی شرکت می‌کنند.

برنامه مشاعره عاشورایی با عنوان «ملکوت سخن» ساعت 16:30 به روی آنتن این شبکه می رود.

مستند «میراث مرثیه» با موضوع بزرگداشت پیرغلامان و ذاکران اهل بیت برای پخش ساعت 19 روزهای فرد تدارک دیده شده است و روزهای زوج در همین ساعت بینندگان می‌توانند با برنامه «رصد» در جریان اخبار و اطلاعات مربوط به مراسم عزاداری حسینی در سطح شهر تهران و سایر شهرستانها قرار بگیرند.

در ادامه پخش روزانه، برای ساعت 20 روزهای شنبه تا چهارشنبه برنامه «پرسمان» پیش بینی شده است و در دو روز پایانی هفته در همین ساعت بینندگان می‌توانند برنامه «یاد خدا» را مشاهده کنند.

عاشقان کوی حضرت اباعبدالله الحسین می‌توانند در ایام محرم و صفر همه روزه ساعت 20:30 ارتباط زنده این شبکه با کربلای معلی را پیگیری نمایند.

بنابر همین گزارش ساعت 22 هر شب برنامه گفتگومحور «بعد از آن روز» با موضوع گفتگو با افرادی که در مجلس عزای امام حسین علیه السلام دچار تحول روحی شده‌اند، پیش‌بینی شده است و در ادامه برنامه زنده «اشراق» از ساعت 22:30 به مدت 90 دقیقه از این شبکه پخش می‌شود.

علاوه بر برنامه‌های یاد شده، شبکه قرآن و معارف سیما بخش‌های متعددی مانند پخش سخنرانی حجج اسلام والمسلمین صدیقی، جاودان، فاطمی نیا، رفیعی و انصاریان را در ساعت‌های 5:30 ، 7:30 ، 13 ، 17:30 و 21:30 برای مخاطبان تدارک دیده است.

همچنین مرثیه سرایی مادحین اهل بیت (ع) از جمله: منصور ارضی، محمود کریمی، مهدی سماواتی، محمدرضا طاهری و مرحوم کوثری نیز در ساعت‌های 8:45 ، 11:30 ، 12:45 ، 17:15 ، 19:45 و 22:45 برای پخش از آنتن شبکه قرآن ومعارف سیما پیش‌بینی شده است.

پخش برنامه‌های ویژه محرم و صفر این شبکه از شامگاه پنجشنبه همین هفته مصادف با شب اول محرم الحرام آغاز خواهد شد.

 

انتهای پیام/

تدارک ویژه برنامه‌های دهه اول محرم در شبکه افق و مستند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار