آیین های سنتی عزاداری در قزوین

آیین عزاداری ماه محرم در پایتخت تعزیه خوانی حسینی

هر سال با آغاز ماه محرم شهر قزوین پایتخت تعزیه خوانی حال و هوای دیگری به خود می گیرد.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛ مردم قزوین با شیوه ها و آیین ها ی خود مراسم سوگواری ابا عبد الله الحسین را برپا می کنند و به سوگ و ماتم می نشیند.

آیین های سنتی عزاداری در قزوین

این آیین های عزاداری به فراخور فرهنگ و شیوه های مرسوم هر منطقه متفاوت است و از دیرباز همواره در قالب هیات های مذهبی و راه اندازی دستجات و تکایا برگزار شده است.

خانواده های اصیل قزوین در محله های تاریخی خیابان و گذر مسجد جامع در شهر قزوین صبح و بعد از ظهر روضه خوانی برپا می کنند .

حضو هزاران مشتاق اهل بیت و عزادار در حسینیه « آقاسیدجمال» با سابقه بیش از یکصد سال در این شهر بر غنای عزاداریها و سوگواری امام سوم شعیان می افزاید.

* طشت گذاری در مساجد

آیین طشت گذاری به مناسبت آغاز ماه محرم در برخی از مساجد و تکایای استان قزوین با حضور هیات های مذهبی و سوگواران امام حسین (ع) برگزار می شود.

آیین های سنتی عزاداری در قزوین

آیین طشت گذاری از سنت های رایج دوستداران اهل بیت(ع) در استان قزوین است که اغلب در بین آذری زبان های ساکن این استان انجام می شود.

در این آئین، عزاداران و سوگواران امام حسین(ع) طشتی را که داخل آن مقداری آب قرار دارد، به نشانه تشنگی امام حسین(ع) و یارانش در صحرای کربلا به روی دست می گیرند و با نوحه سرایی در اطراف آن، مراسم عزاداری ماه محرم و پوشیدن لباس های سیاه را آغاز می کنند.

هفتم محرم آغاز رسمی مراسم عزاداری

مراسم رسمی عزاداری در شهر قزوین از روز هفتم ماه محرم شروع می شود که هیات های حسینی در شب هفتم به امامزاده آمنه خاتون، امامزاده علی و بی بی شهربانو، در شب هشتم به امامزاده سلطان سید محمد و شب نهم به امامزاده حسین می روند.

هیات ها بصورت دسته هایی که شامل علامت کشی، طبق کشی، طبل و سنج زنی، زنجیر زنی و سینه زنی است با نشان خاص عزاداری می کنند .

مراسم روز تاسوعا

در قزوین روز تاسوعا مردم به زیارت امامزاده علی، آمنه خاتون و خانه قدیمی امام جمعه و در آخر به حسینیه آقا سید جمال می روند و خود را برای مراسم شب که در جوار امامزاده حسین برپا می شود،آماده می کنند.

همچنین چند سالی است که در روز تاسوعا هیات های مذهبی با جمع شدن در خیابان سپه یکپارچه عزاداری می کنند.

*مراسم روز عاشورا

در روز عاشورا هیاتها با حرکت به سمت امامزاده حسین و با چرخیدن به دور صحن امامزاده عزاداری می کنند ودر ادامه به مزار شهدا می روند و سپس به مساجد خود بر می گردند.

مراسم شام غریبان هم در تمام مساجد استان برگزار می شود که مردم با در دست داشتن شمع و گِل گرفتن سر این مراسم را اجرا می کنند و به میهمانی مساجد محله های دیگر می روند.


* طبق کشی

مراسم طبق کشی از سنت های خاص شهر قزوین است که عزاداران آن را بر روی سر حمل می کنند .

آیین های سنتی عزاداری در قزوین

این طبق از جنس چوب با ارتفاع حدود یک و نیم متر و قطر یک متر ساخته شده و بیشتر قسمت های آن آیینه کاری است .

گستردن سفره های نذری

در مجالس زنانه ، علاوه بر مراسم دعا ، سفره های نذری چیده می شود که سفره حضرت رقیه ، بی بی حور ، امام حسن (ع) حضرت قاسم ، سفره حضرت علی (ع) ، سفره دوازده امام و سفره حضرت عباس (ع ) از معمول ترین آنها است .

درخت خونبار روستای زرآباد

در روستاى "زرآباد" الموت شرقی چنار کهنسالى وجود دارد که به گفته مردم محل، هر سال هنگام اذان صبح روز عاشورا، از ساقه‌هاى آن مايع قرمز رنگى تراوش مى‌کند.

آیین های سنتی عزاداری در قزوین

هر سال افراد بسيارى از مناطق دور و نزديک به اين محل می آیند و زير درخت خونبار مى‌روند تا هم عزادارى کنند و هم شاهد تراوش خون باشند.

قزوین مهد تعزیه

تعزیه نمایش مذهبی و سنتی ایرانی – شیعی و بیشتر درباره شهادت حسین بن علی و مصائب اهل بیت است.

آیین های سنتی عزاداری در قزوین

اجرای این مراسم در روستای حصار خروان به صورت سنتی از ده‌ها سال پیش مورد توجه مردم قرار داشته به نحوی که حالت آیینی به خود گرفته و جزو رسوم آن منطقه شده است.

شهرت تعزیه حصار خروان فراتر از مرزهای استان قزوین به سایر نواحی ایران نیز رسیده است به گونه‌ای که در تعزیه‌های روزهای تاسوعا و عاشورا جمع کثیری از هموطنان تهرانی و کرجی ناظران این مراسم آیینی در حصار قزوین هستند.

خاکسپاری نمادین شهدای کربلا

مراسم نمادین خاکسپاری شهدای کربلا ، مختص زنان قزوین است که هر سال در روز دوازدهم ماه محرم برگزار می شود.

آیین های سنتی عزاداری در قزوین

مراسمی که قزوینی ها به آن «سوم امام» می گویند و در آن تمام زنان شهر بیل و کلنگ به دست، پیکرهای نمادین شهدای عاشورا را با خود تا مسجد یا حسینیه اصلی شهر حمل می کنند.

عزاداران قزوینی در این روز در مسجد على اکبر جمع می شوند ، عدهاى با بیل و کلنگ و عده اى با دست گرفتن پیکرهاى پارچه اى بدون سر، به دور شهر مى چر خند و دو باره به مسجد بر می گردند و سینه زنى و نوحه خوانى مى‌کنند.

درحین این مراسم هم نوحه خوانی ، وعظ و عزاداری جریان دارد و مردان که تقریبا در حاشیه مراسم قرار گرفته اند ، با گل آلود کردن سرو لباس خود عزاداریشان را اعلام می‌کنند.

براساس روایات نقل شده، در سال۶۱ هجری، زنان آزاده طایفه بنی اسد پس از واقعه دردناک کربلا شهدا را خاکسپاری می کنند و این مهمترین دلیلی است که مراسم نمادین خاکسپاری شهدای کربلا را تبدیل به یک مجلس کاملا زنانه کرده است.

مراسمی که برخی ها معتقدند نقش زنان را در دفاع از ارزشهای اسلام و جهاد به زنان امروز یادآوری می‌کند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.