صدای دلنواز زنگ دوچرخه ها در شهر دوچرخه ها به گوش می رسد+تصویر

با احیای فرهنگ دوچرخه سواری صدای دلنواز زنگ دوچرخه ها باز هم از کوچه پس کوچه های بافت تاریخی زیبای شهر یزد به گوش می رسد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ یزد از قدیم الایام در کنار نام هایی چون نگین کویر ، دارالعباده ، دارالعلم ، شهر شیرینی ، شهربادگیرها ، شهر قنات ، قنوت ، قناعت به شهر دوچرخه ها هم معروف بوده است.

زنده یاد جلال آل احمد هنگامی که در شهریور 1337 پای به این شهر کویری می گذارد تا نخستین بار عبارت یزد ، شهر بادگیرها را ماندگار کند با شگفتی می نویسد که براستی یزد شهر دوچرخه هاا ست.

صدای دلنواز زنگ دوچرخه ها در شهر دوچزخه ها به گوش می رسد+تصویر

مسرت ، پژوهشگر تاریخ یزد در این باره می گوید: از خلال برخی کتاب ها، اشاره ای به وجود انبوه دوچرخه ها در شهر یزد شده، اما کهن ترین یاد کرد بر می گردد به یاد بوده های محمد علی اسلامی ندوشن در سال های پیش از 1320 شمسی در کتاب روزها که چنین می نویسد: شهرستان یزد در آن زمان، یک خیابان اصلی داشت که هنوز آسفالت نشده بود اتومبیل خیلی کم بود چند درشکه بود و تعدادی زیادی دوچرخه.

مسرت می افزاید: به درستی روشن نیست که از کی شیار خوش نگار چرخ دوچرخه ها بر کوچه ها، بازارها و گذرهای خاکی شهر یزد نشست آیا نخستین بار، ویس کنسول انگلیسی آن را به یزد آورد، یا گماشته های هندی سفارت بریتانیا و یا مدیر بانک شاهی و شاید کارپرداز بیگانه تلگراف خانه یزد.

 

وی می افزاید: پس از آن زنده یاد جلال آل احمد است که در شهریور 1337 پای به این شهر کویری می گذارد و نخستین بار عبارت یزد ، شهر بادگیرها" را ماندگار می کند و با شگفتی می نویسد که براستی یزد شهر دوچرخه هاست .

 

صدای دلنواز زنگ دوچرخه ها در شهر دوچزخه ها به گوش می رسد+تصویر

او با این کار نامی دیگر بر نام های این دیار کهن که تا پیش از این دارالعباده اش می خواندند می نهد و می نویسد:  شهر پر بود از دوچرخه های متنوع و مختلف.

مسرت به سومین محققی که در مورد دوچرخه ها در یزد سخن گفته اشاره می کند و می گوید: او علی اصغر مهاجر است که در اسفند 1339 به یزد می آید ومی نویسد: یک دریا دوچرخه در خیابانها موج می زند. عرصه خیابان های یزد، جولانگاه دوچرخه است. تاجر و سبزی فروش و طلبه و شعرباف و مقنی و وکیل عدلیه همه سوار دوچرخه اند و شانه به شانه هم پا می زنند.

صدای دلنواز زنگ دوچرخه ها در شهر دوچزخه ها به گوش می رسد+تصویر

شهروندان قدیمی یزد هم خاطره های زیادی از شهر دوچرخه ها دارند .

شهدوست یکی از شهروندان یزدی که 60 سال است دوچرخه سواری می کند می گوید : قدیم در هر خانواده یک یا دو دوچرخه وجود داشته ولی اکنون از آن دوچرخه ها خبری نیست.

دهقانی یکی دیگر از دوچرخه سوارهای قدیمی یزدی می گوید : آن وقت ها هر کس توان مالی داشت دوچرخه می خرید و هر کس نمی توانست آن را کرایه می کرد .

شهر دوچرخه های دیروز چند ده سال است که خیابان های آن جولانگاه تاخت و تاز خودرو و موتور سیکلت های پر سروصدا و دودزا شده است. موتورسیلکت ها که جایگزین دوچرخه های دیروز شده اند اکنون به مهمترین عامل مرگ و میر شهروندان در تصادفات درون شهری تبدیل شده اند. همچنین با گسترش استفاده از وسایل نقلیه موتوری نشاطی که با ورزش دوچرخه سواری نصیب شهروندان می شده جای خود را از دست داده است. از این گذشته وسایل نقلیه موتوری با مصرف سوخت های فسیلی آلودگی هوای شهر را افزایش داده و سلامتی مردم را در مخاطره افکنده اند .

همین مشکلات باعث شده تا مردم و مسئولان شهر یزد بار دیگر به فکر حیات دوچرخه ها در شهر دوچرخه ها بیفتند.

صدای دلنواز زنگ دوچرخه ها در شهر دوچزخه ها به گوش می رسد+تصویر

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری در این باره می گوید : شهرداری شرایط لازم را در راستای ایجاد زیرساختهای سخت افزاری و نرم افزاری مناسب نظیر ایجاد معابر مخصوص دوچرخه ، تسهیلات برای خرید دوچرخه ، تبلیغات و فرهنگ سازی و ایجاد ایستگاههای دوچرخه فراهم کرده است .

شفیعی با اشاره به وجود 6 ایستگاه دوچرخه در شهر یزد گفت: تا هفت سال آینده 60 ایستگاه دیگر هم راه اندازی می شود .

رئیس هیات ورزشهای همگانی شهرستان یزد هم در این باره می گوید : برگزاری همایش دوچرخه سواری یا روز بدون خودرو یکی دیگر از اقداماتی است که درزمینه ترویج فرهنگ دوچرخه سواری در یزد اجرا می شود .

سید عربی می افزاید : این همایش بیش از یکسال است که شروع شده و هر هفته روزهای پنج شنبه صبح با استقبال زیاد شهروندان برگزار می شود.

وی می گوید انتظار داریم بتوانیم ازاین طریق ضمن احیای فرهنگ دوچرخه سواری ، نقش کوچکی در بهبود سلامت جسمانی ، پاکیزگی هوا و کاهش مصرف بنزین ایفا نماییم .

صدای دلنواز زنگ دوچرخه ها در شهر دوچزخه ها به گوش می رسد+تصویر

حالا با توجه دوباره مردم و مسئولان شهر دوچرخه ها جان تازه ای گرفته و صدای دلنواز زنگ دوچرخه ها باز هم از کوچه پس کوچه های بافت تاریخی زیبای شهر یزد به گوش می رسد.

صدای دلنواز زنگ دوچرخه ها در شهر دوچزخه ها به گوش می رسد+تصویر

 بافتی که امسال به عنوان نخستین بافت تاریخی زنده دنیا به ثبت سازمان یونسکو رسیده است.

انتهای پیام/ ی

احیای فرهنگ دوچرخه سواری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.