خرازیان مقدم مطرح کرد؛

تدوین برنامه مدیریت جامع 6 گونه در معرض انقراض/ تصادفات جاده‌ای عامل اصلی تلفات یوزپلنگ ایرانی

مدیرکل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان محیط زیست ‌ گفت: تصادفات و عوامل جاده ای بزرگ‌ترین عامل تلفات یوز است که باید برای حل این مشکل بین دستگاه های مربوطه تعاملی ایجاد شود و وظیفه ما در این باره تعیین نقاط حادثه‌خیز است.

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مجید خرازیان مقدم مدیرکل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان محیط زیست در نشست خبری با موضوع تشدید اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست برای حفاظت از یوز پلنگ ایرانی که امروز(دوشنبه) برگزار شد، اظهار کرد: وضعیت یوزپلنگ ایرانی در شرایط بحرانی است. 16 سال است که پروژه یوز فعال شده است، این پروژه بین‌المللی جدا از سازمان حفاظت محیط زیست نیست، بلکه در قالب معاونت محیط زیست طبیعی در این سازمان فعالیت می‌کند.

وی ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست متولی دولتی حفاظت از حیات وحش کشور است و دفتر حیات وحش در معاونت محیط زیست طبیعی برنامه‌ پنج ساله‌ای را برای حفاظت از گونه‌های در معرض تهدید دارد و در این راستا تدوین برنامه مدیریت جامع 6 گونه در معرض انقراض  انجام شده است.

خرازیان مقدم گفت: اجرای پروژه‌های بین‌المللی مانند یوز برای این نیست که به صورت یک پروژه پیش روند و همه از اجرای این پروژه‌ها توقع داشته باشند، بلکه این پروژه‌های بین‌المللی بخشی از اقدامات انجام شده برای حفاظت از گونه‌ها است.

مدیرکل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان محیط زیست گفت: پروژه‌هایی مانند پروژه حفاظت از یوزپلنگ که سازمان حفاظت محیط زیست متولی این پروژه است، به عنوان بازوی معاونت محیط زیست طبیعی عمل می‌کند.

وی با اشاره به اینکه تشکل های مردمی به عنوان یک مکانیزم مشخص عمل می‌کنند، افزود: مردم و تشکل‌ها کمک‌ها و مشارکت‌های خود را می‌توانند به صورت نقدی و غیر نقدی به سازمان محیط زیست ارائه کنند و ما نیز از این اقدام استقبال می‌کنیم. 

خرازیان مقدم با اشاره به اینکه باید به ترکیب جنسی یوزپلنگ ایرانی توجه شود، افزود: برخی دغدغه تعداد و جمعیت یوز پلنگ‌های ایرانی را دارند که در این راستا شناسایی عوامل تهدید و رفع آن ها مساله مهمی است، بنابراین باید به آمار یوزپلنگ ها توجه ویژه ای شود.

مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست با اشاره به وضعیت یوزپلنگ ها نسبت به گذشته گفت: گاهی اوقات گفته می شود وضعیت یوزپلنگ‌ها نسبت به گذشته بدتر شده است، من نمی‌گویم که وضعیت یوزپلنگ ها را از لحاظ جمعیتی بهتر یا بدتر بدانیم، اما اکنون روش سرشماری با گذشته متفاوت شده است و نمی‌توانم به اطمینان بگویم وضعیت یوزپلنگ ها از 16 سال پیش بدتر شده است.

وی با اشاره به ضرورت تشکیل کمیته راهبری یوز ایرانی تاکید کرد و‌ گفت: از سوی مسئولان برای تشکیل کمیته راهبری یوز ایرانی پیشنهادهایی مطرح شد و مورد استقبال قرار گرفت و قرار شد افرادی از هیئت علمی دانشگاه‌ها،استان های ذی‌ربط و تشکل های زیست محیطی عضو این کمیته شوند تا تصمیماتی برای یوز ایرانی گرفته شود.

خرازیان مقدم با اشاره به موضوع تکثیر و پرورش یوز در اسارت گفت: علی رغم میل باطنی در حال حاضر مجبور هستیم تا در طبیعت دست ببریم و نسبت به تکثیر و پرورش یوز اقدام کنیم. در کمیته راهبری یوز پلنگ این موضوع نیز پیگیری خواهد شد. برای پرورش و تکثیر یوز در زمینی به وسعت بیش از 50 هزار هکتار به صورت فنس‌کشی شده باید وارد عمل شویم. تکثیر و پرورش سایر گونه‌ها در دنیا انجام شد و اکنون در ایران، استان یزد به عنوان اولویت اول برای تکثیر و پرورش یوز انتخاب شده است.

خرازیان مقدم مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه تکثیر و پرورش یوزپلنگ در اسارت به فعایت هایی که مربوط به حفظ آن است ربطی ندارد، اظهار داشت: خروج دام از منطقه اگرچه مشکل عمده حیات وحش ما است، اما این موضوع هیچ ارتباطی با بودجه تکثیر و پرورش یوز پلنگ ندارد. دام بزرگ‌ترین عامل شیوع بیماری‌های واگیری بین حیات وحش است، اما بحث خروج دام موضوعی است که در مسئولیت سازمان محیط زیست قرار ندارد.

وی ادامه داد: تکثیرو پرورش یوزپلنگ در اسارت به هیچ عنوان یک کار نمایشی نیست، زیرا اگر دو سال گذشته در این باره از من سوال می شد، هیچ تاکیدی بر تکثیر و پرورش یوز نداشتم، اما اکنون مجبور هستیم برای تکثیر یوزپلنگ در طبیعت دست ببریم. تکثیر و پرورش گوزن زرد نیز در کشور طبق برنامه پیگیری می‌شود که تعداد آن‌ها تا سال‌های آینده دو برابر خواهد شد.

خرازیان مقدم در رابطه با وضعیت بد بودجه‌ای معاونت محیط زیست طبیعی افزود: در 18 ماه گذشته تخصیص بودجه به معاونت محیط زیست طبیعی صفر بوده است.

وی بااشاره به تلفات یوز گفت: تصادفات و عوامل جاده ای بزرگ‌ترین عامل تلفات یوز است که باید برای حل این مشکل بین دستگاه های مربوطه تعاملی ایجاد شود و وظیفه ما در این باره تعیین نقاط حادثه‌خیز است.

مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه وزارت راه باید برای ساماندهی جاده‌ها اقدام کند، تصریح کرد: سازمان حفاظت محیط زیست حتی اگر 100 میلیارد تومان هم داشته باشد، نمی‌تواند در مسائل اجرایی این موضوع ورود کند، چرا که اصلا در حیطه اختیار این سازمان نیست.

خرازیان مقدم مهم‌ترین کار برای حفاظت از یوزپلنگ ایرانی را بیرون آمدن از پوسته دولتی دانست و گفت: باید مردم را وارد این مسایل کنیم و اگر برخی مسائل دست و پا گیر برداشته شود، حیات وحش کشور حفظ و حراست می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار