در برنامه تیتر امشب مطرح شد؛

محمدی : باید دورنمای خروج از برجام را به آمریکا نشان دهیم/می توانیم از برجام برای جلوگیری پیاده سازی استراتژی تجمیع تهدیدات استفاده کنیم

کارشناس مسائل بین الملل گفت: باید دورنمای خروج از برجام را به طرف آمریکایی نشان دهیم تا به برجام پایبند بماند‌.

محمدی : باید دورنمای خروج از برجام را به آمریکا نشان دهیم/می توانیم از برجام برای جلوگیری پیاده سازی استراتژی تجمیع تهدیدات استفاده کنیمبه گزارش خبرنگار   گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی محمدی کارشناس مسائل بین الملل در برنامه تیتر امشب با اشاره به اینکه آمریکا می‌تواند با وضعیت قوانینی رژیم تحریمی را بازگرداند ؛ عنوان داشت: ما در ۲۰ سال اخیر مسیر را طی کردیم که منجر به افزایش تحریم های آمریکا علیه ایران همچون کاتسا و ایسا شد.

وی افزود: آمریکا اینگونه محاسبه کرده که ایران به برجام دست نخواهد زد و دولت جمهوری خواهد ایالات متحده به دنبال آن است که با هزینه صفر تحریم ها را بازگرداند.

کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به لزوم تغییر راهبرد در حوزه برجام و تعهد در سطحی که آمریکا در حوزه برجام به آن پایبند است؛ گفت: اروپا در صورتی که در موضوع برجام احساس خطر کند به آمریکا فشار خواهد آورد البته تجربه می گوید که اروپا قبل از برجام طبق تحریم‌های آمریکا ما را تحریم کرد و لذا نمی‌تواند در مقابل تحریم‌های ثانویه آمریکا ایستادگی کند.

محمدی با انتقاد از برخی نگرشها پیرامون تعامل بیشتر با آمریکا در حوزه های مختلف و از جمله انعقاد قراردادهای برجامی بیشتر با این کشور ؛ عنوان داشت: اگر آمریکا از برجام خارج شود تعهد به برنامه جامع اقدام مشترک بی معنا خواهد بود.

وی افزود : ما باید به دنبال راهبردی برای پایبند کردن آمریکا به برجام باشیم و به نظر من این راهبرد وجود دارد.

کارشناس مسائل بین الملل با تاکید بر لزوم وجود یک استراتژی رسمی برای مقابله با تحریم های بیشتر آمریکا و ایجاد یک راهبرد محکم برای مجبور کردن آمریکا به پایبندی تعهداتش در حوزه برجام یادآور شد: طبق ماده ۳۶؛ برجام ما این اجازه را داریم که در صورت وجود مشکل تعهدات خود را بدون آنکه از برجام خارج شویم ؛ تنزل دهیم و باید ابزارهای فشار علیه آمریکا را به کار ببریم تا شرایط تغییر کند.

محمدی گفت: راهبرد ما تاکنون محاسبات دیگری را برای آمریکا رقم زده و مسیر فعلی برای آمریکا بسیار سهل‌الوصول خواهد بود . اگر قدرت آمریکا را به چالش بکشیم به همان میزان که هزینه دارد منافع هم خواهد داشت.

کارشناس مسائل بین الملل با تاکید بر لزوم مقابله با بدعهدی آمریکا در حوزه برجام یادآور شد: آقای لاریجانی از سال ۸۵ تا ۸۷ مسئول پرونده هسته‌ای بود و اتفاقاً یکی از حامیان برجام است؛ استراتژی آقای لاریجانی این بود که به میزانی که به ما فشار بیاورید ما نیز به شما فشار می آوریم و دیدیم که در مدت زمانی که وی دبیر شورای عالی امنیت ملی و مسئول پرونده هسته‌ای بود سانتریفیوژها افزایش پلکانی داشت؛ پس از این افزایش پلکانی سانتریفیوژها ، آقای سولانا در ژوئن سال ۲۰۰۸ با چراغ سبز آمریکا به ایران آمد و پیشنهاد داد که بدون هیچ پیش شرطی مذاکرات با ایران از سر گرفته شود‌ .

وی با اشاره به شکست های آمریکا در منطقه شرق آسیا در مقابل کشورهایی که راهبرد ایالات متحده را به چالش می‌کشند، گفت: کره شمالی امروز نمایشگاه استیصال استراتژی آمریکاست

کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه ما برای آنکه آمریکا را وادار به محاسبه مجدد کنیم باید دورنمای خروج از برجام را به آنها نشان دهیم ؛ یادآور شد: ما در این زمینه گزینه های بسیار متنوعی داریم.

محمدی با بیان اینکه اگر یک ملت در دنیا لیاقت داشته باشند که آمریکا را شکست دهند آن ملت؛ ملت ایران است، یادآور شد : حاج قاسم و یارانش نشان دادند که ایران تنها ملتی است که می‌تواند و لیاقت آن را دارد که آمریکا را شکست دهد.

کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به استراتژی به هم پیوسته اروپا و آمریکا در زمینه تحریم ایران پس از برجام؛ یادآور شد: شرکت های اروپایی با وجود آن که پس از برجام تحریم ها برداشته شده ، اما بیمه بالای ۲۰۰ میلیون دلار را انجام نمی دهند و فروش نفت ما و دریافت پول آن با ساز و کار خاصی صورت می گیرد.

وی افزود : برجام شاید دستاورد نسبی داشته باشد اما اگر راهبرد کنونی ادامه یابد همان اندک دستاوردهایی که در برجام بدست آمده را نمی توان حفظ کرد و ما هم نیاز داریم که طرف مقابل را به برجام پایبند کنیم. آمریکایی ها معتقد هستند که می توان کم کم از برجام خارج شد، اما ایران هنوز در آن باقی بماند. دولت ترامپ وقتی صحبت از خروج از برجام می کند منطورش خروج خودش از برجام است. آنها می خواهند با احیای تحریم ها از برجام خارج شده اما نمی خواهند که ایران از برجام خارج شود.

محمدی با بیان اینکه اگر عواید اقتصادی برجام سقوط کرد باید استراتژی خود را تغییر دهیم؛ یادآور شد : البته من معتقدم که در فاصله زمانی که اتفاقی رخ نداده ، نباید اقدامی کنیم.

کارشناس مسائل بین الملل در بخش پایانی سخنانش با بیان اینکه لازم است در حوزه برجام اجماع ملی داشته باشیم و یک حرف واحد از کشور خارج شود گفت : می‌توانیم راهبرد خود را بر اساس پایبندی دو طرف به میزان یکسان در حوزه برجام تغییر دهیم.

در ادامه برنامه تیتر امشب ناصر هادیان کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه منافع شخصی ترامپ در به هم زدن برجام است، اما منافع آمریکا در بر هم زدن برجام نیست؛ عنوان داشت: برجام به نفع همه بازیگران این حوزه و از جمله آمریکاست. تحریم هایی که در برجام برداشته شد در ارتباط با تحریم های هسته ای بود که طی روزها و ماه ها کار کارشناسی بود که این توافق صورت گرفت. تحریم های کنگره با برجام ارتباطی نداشت و تقض برجام نبود و تلاش آمریکایی ها در این زمینه تحریم در حوزه های غیر هسته ای بود.

وی افزود: آمریکا به دنبال آن است که یا تحریم ها را تعلیق کند و یا با تغییر موضع تکنیکال تحریم‌ها را تعلیق نکنند که همه که این موضوع هم به ترامپ بستگی دارد.

هادیان گفت: برجام یک بن بست استراتژیک را شکست و شرکت های خارجی و غربی همچون توتال و شرکای ایران همچون کره جنوبی برای سرمایه گذاری به ایران آمدند و این یک اتفاق مثبت و خوبی بود.

کارشناس مسائل بین الملل با طرح این فرضیه که پس از خروج از برجام ایران چهار گزینه در مقابل دارد؛ یادآور شد: ایران می‌تواند یا به خروج آمریکا از برجام عکس العمل نشان دهد و یا برجام را با سایر کشورهای اروپایی غیر از آمریکا ادامه دهد یا بر اساس کاهش تعهدات طرف مقابل ؛ تعهدات برجام این خود را کاهش دهد و یا در تعهدات خود در حوزه برجام و غنی سازی افزایش ایجاد کند.

وی گفت: خیلی از آمریکایی ها موافق برجام هستند که این طیفی از سناتورها دیپلمات‌ها و نظامیان را شامل می‌شود و دسته ای در آمریکا با برجام مخالفند یک اقلیت قدرتمند هستند که مدعی اند که ایران روح برجام را نقض کرده است. بحث واقعی این است که ماه با یک ابرقدرت جهانی مواجه هستیم و اگر یک قدرت را به چالش کشیدیم؛ این به چالش کشیدن، هزینه خواهد داشت.

هادیان با بیان اینکه ایران می‌تواند به کمک توانمندی‌های خود یک بازدارندگی را در مقابل اقدامات آمریکا ایجاد کند؛ یادآور شد: اگر به دنبال تغییر محاسبات طرف مقابل هستیم؛ باید اقلیت قدرتمند آمریکا را تضعیف کنیم.

وی درباره اینکه آیا اروپا در حوزه برجام به تعهدات خود پایبند خواهد بود، اظهار کرد: اروپا در بسیاری از حوزه‌ها همچون موشکی و حقوق بشر جلوتر از آمریکا حرکت می‌کند و موضع سخت‌تری دارد؛ اما در حوزه برجام معتقدم که به تعهداتش پایبند خواهد ماند

هادیان گفت آمریکا به دنبال استراتژی اجماع تهدیدات علیه ایران است و ما باید تلاش کنیم که آمریکایی ها نتوانند این راهبرد را پیاده‌سازی کنند و برجام ابزاری در اختیار ما است که از آن علیه ایالات متحده استفاده کنیم.     

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار