قنادباشی در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

آشتی ملی «حماس» و «فتح» حکم یک تیغ دو لبه را دارد

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: آشتی ملی «حماس» و «فتح» حکم یک تیغ دو لبه را دارد که می‌تواند فرصتی مناسب یا تهدید برای فلسطنیان باشد.

عوامل آشتی ملی «حماس» و«فتح» ضرورت های سیاسی و فشارهای مختلف استجعفر قنادباشی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با تحولات منطقه گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره موضوع آشتی ملی جنبش حماس و جنبش فتح، اظهار کرد: سلسله ضرورت‌های سیاسی و فشارهای مختلف سبب شده تا جنبش حماس در جهت نوعی توافق با جنبش فتح گام بردارد، در حالیکه اگر این فشارها به این اندازه وجود نداشت شاید جنبش حماس ترجیح می‌داد که به سمت توافق با جنبش فتح حرکت نکند.

کارشناس مسائل غرب آسیا افزود:  جنبش حماس امیدوار است که با این توافق سلسله گشایش‌هایی در راه آزادی فلسطین ایجاد شود،  همچنین بتواند از طریق توافق با جنبش فتح زمینه فعالیت در کرانه باختری را پیدا کند.

قنادباشی افزود: خط مشی جنبش حماس مبارزاتی بوده و در مقابل گرایش‌های جنبش فتح سازش کارانه است، با این وجود به نظر نمی‌رسد در صورت ثبات مواضع دو طرف، آنها نمی‌توانند توافق دائمی داشته باشند اما در صورتی این توافق شکننده نخواهد بود که یکی از طرفین ماهیت و جهت گیری خود را تغییر دهد.

وی بیان کرد: جنبش حماس معتقد است که زمان کنار رفتن افراد بازنشسته در جنبش فتح فرا رسیده و باید تغییراتی در نیرو تجربه کنند. بنابراین این بهترین وقت است که جنبش حماس کمک کند تا جنبش فتح با همه سوابقش شاهد تغییراتی باشد.

کارشناس مسائل غرب آسیا خاطر نشان کرد: البته ضرورت‌های سیاسی در سطح فلسطین وجود دارد و اگر این توافق آن‌گونه که جنبش حماس می خواهد صورت گیرد، زمینه تشکیل یک ساختار جدید فلسطینی که از نیازهای امروز این کشور است، فراهم می‌شود.

وی ادامه داد: بنابراین اگر این توافق به سمتی حرکت کند که جهت‌گیری آن همسو با گرایش‌های جنبش حماس باشد این توافق پیامدهای منفی زیادی ندارد.

قنادباشی افزود: اگر این توافق منجر به پذیرش خط فکری جنبش فتح شود به زیان جنبش حماس خواهد بود، حتی ممکن است درون جنبش حماس نیز اختلافی ایجاد کند؛ چراکه نیروهایی از جنبش حماس مخالف سازش کاری هستند، بنابراین می توان گفت اگر این توافق در عرصه عمل به سمت گرایش‌های سیاسی جنبش فتح حرکت کند، موجب اختلاف در جنبش حماس می شود.

کارشناس مسائل غرب آسیا در ادامه بیان کرد: این توافق حکم یک تیغ دو لبه را دارد که از یک طرف فرصتی را برای فلسطینی‌ها ایجاد می کند و از طرف دیگر می تواند پیامد های تهدید آمیزی داشته باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار