باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

آشفتگی،بازار ظروف یکبار مصرف را تهدید می‌کند/لزوم تشدید نظارت‌ها در آستانه ماه محرم

با فرارسیدن دهه سوگواریِ محرم،بازار استفاده از ظروف یکبار مصرف داغ تر می شود و عده ای نیز با سوء استفاده از این مقطع زمانی به گرانفروشی و توزیع ظروف غیراستاندارد مبادرت می ورزند.

آشفتگی،بازار ظروف یکبار مصرف را تهدید می کند/لزوم تشدید نظارت ها در آستانه ماه محرمبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،استفاده از ظروف یکبار مصرف در سال های اخیر با رشد فزاینده ای همراه شده است.آسوده طلبی برخی خانوارها و فرهنگ غلطی که در اذهان برخی افراد و گروه ها نهادینه شده که استفاده از این ظروف به دلیل عدم نیاز به استفاده از آب و مواد شویندِ بهداشتی و ویژگی یکبار مصرف بودن آن،مقرون به صرفه تر می باشد.

در این میان،فرارسیدن برخی از ایام خاص و مناسبت ها همچون محرم،میزان استفاده و ضریب تقاضا برای خرید و تهیه ظروف مذکور افزایش می دهد.

فارغ خطراتی که این ظروف برای سلامت انسان ایجاد می کنند،موضوع آشفتگی بازار و افزایش افسار گسیخته قیمت ها از دیگر معضلاتی است که در سال های اخیر ،به میزان زیاد تکرار شده و بعضا با گلایه و انتقاد مصرف کنندگان نیز همراه بوده است.

محمدرضا کاظمیان عالی، یکی از توزیع کنندگان عمده ظروف پلاستیکی در استان تهران در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی با اشاره به افزایش نامتعارف قیمت این ظروف در ایام محرم توسط برخی واسطه ها و دلال ها عنوان کرد: برخی از توزیع کنندگان،ایام مذکور را به مثابه فرصتی ویژه و طلایی برای افزایش قیمت ها می پندارند.

وی افزود:اساسا تجربه های گذشته در بازار ایران این واقعیت تلخ را به اثبات رسانده که بخش قابل توجهی از سوء استفاده های اینچنینی به موازات افزایش تقاضا تشدید می شود.

این فعال در عرصه توزیع ظروف یکبار مصرف گفت:معضل و چالش دیگر به عرضه محصولات بی کیفیت و غیر استاندارد باز می گردد که در این ایام با عنایت به نذورات مردمی و استفاده از این ظروف برای ادای دِین،تشدید می شود و برخی بصورتی ناجوانمردانه،به توزیع چنین ظروفی مبادرت می ورزند و سلامت عموم جامعه را به خطر می اندازند.

وی افزود:استفاده از مواد درجه دو و سه و مواد ضایعاتی آسیاب شده در فرآیند ساخت این ظروف،باعث می شود که سلامت و بهداشت آن زیر سئوال رود و به واقع این دو عارضه( افزایش قیمت ها و عرضه محصولات غیر استاندارد) به سود جویی هنگفت برخی از فعالان این عرصه ختم می شود.

کاظمیان عالی گفت:با نظارت اصولی و قاعده مند می توان از بروز بسیاری از نارسایی های اینچنینی پیشگیری کرد و این امر زمانی محقق می شود که با متخلفان به شدیدترین نحو ممکن برخورد شود و قطعا گران فروشی و عرضه محصولات غیر بهداشتی،اعمال مجازات و تنبیه افزون تری را می طلبد.

این توزیع کننده عمده ظروف یکبار مصرف گفت:با عنایت به آشفتگی تجربه شده در بازار اشاره شده در سال های گذشته، بعید به نظر می رسد در ایام محرمِ پیش رو،شاهد تحولی جدی برای بهبود وضعیت موجود باشیم مگر اینکه از سوی دستگاه های ذیربط و متولی،تدابیر و تمهیدات ویژه ای تعریف شده باشد.

ظرفیت های ویژه صنعت پلاستیک در سود آوری و اشتغالزایی

احمدرضا زرین کلاه،یکی از فعالان حوزه صنعت پلاستیک،در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی،با اشاره به ضرورت تعریف و طراحی برنامه های هدفمند در عرصه مذکور(صنعت پلاستیک) عنوان کرد:حوزه اشاره شده یکی از بخش های تاثیر گزار در عرصه اقتصادی کشور به شمار می رودکه در بسیاری از حوزه ها و صنایع دیگر همچون بسته بندی و ...نیز،نقش تاثیرگذار و مکمل آن،غیر قابل انکار است.

وی افزود:در صورت اتخاذ تدابیر هوشمندانه و حمایت هر چه بیشتر دولت می توان ضریب بهداشتی فعالیت مذکور را نیز ارتقاء بخشید و از سوی دیگر از ظرفیت های بالقوه موجود در آن در راستای کاهش هر چه بیشتر مشکلات و نارسایی های اقتصادی بهره برد.

زرین کلاه گفت:با عنایت به اینکه صنعت پلاستیک از زیر مجموعه های صنعت پتروشیمی به شمار می رود،ضرورت مقابله با خام فروشی در این عرصه بیش از هر زمان دیگری احساس می شود و در صورت تحقق این امر خطیر،می توان از ارزش افزوده حاصله به بهترین نحو ممکن بهره گیری کرد.

این فعال در صنعت پلاستیک عنوان کرد:امید آن می رود در سالی که تحت عنوان اقتصاد مقاومتی،تولید و اشتغال نامگذاری شده از فرصت های بالقوه موجود در این عرصه در راستای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی،توسعه تولید و افزایش اشتغالزایی به نحو شایسته تری بهره برد که قطعا با چنین رویکردی روند دستیابی به توفیق افزون ترِ اقتصادی،تسهیل و تسریع می شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار