مدیرکل میراث فرهنگی خبر داد؛

مرمت خانه‌های تاریخی در لار و گراش

۲ خانه تاریخی در ۲ شهرستان گراش و لار فارس مرمت می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ مصیب امیری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: بخش‌هایی از خانه‌های تاریخی شهیدان عظیمی متعلق به دوره پهلوی اول در شهرستان گراش و خانه سوداگر متعلق به دوره قاجار در بخش اوز شهرستان لار در سال جاری مرمت می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به ضرورت مرمت این ۲ خانه ثبتی، عملیات مرمت در کف سازی و کف فرش حیاط، اجرای زیرساخت برای تاسیسات مورد نیاز بنا، سبک سازی و مرمت بخشی از پشت بام، بازسازی بخشی از دیوار پیرامونی بنا و خاکبرداری با اعتباری بالغ بر ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در دست اجرا است.

مصیب امیری بیان کرد: خانه سوداگر از نظر گچبری و نقوش گیاهی، دریچه‌های چوبی و گره چینی، نقاشی‌های روی سقف و کاربندی‌های هشتی جزو بنا‌های شاخص محسوب می‌شود.

این مقام مسئول همچنین در خصوص مهمترین ویژگی‌های معماری خانه شهیدان عظیمی نیز افزود: علاوه بر شاخص‌های معماری بومی منطقه، ویژگی‌های هنری از جمله تزئینات گچبری بر سر در‌ها و لبه طاق‌های مابین ستون‌های ایوان و نقاشی‌های سقفی بر روی تیر‌های چوبی خانه، بر ارزشمندی این اثر می‌افزاید.

مدیر کل میراث فرهنگی فارس تصریح کرد: با توجه به ضرورت مرمت این ۲ خانه ثبتی، عملیات مرمت در کف سازی و کف فرش حیاط، اجرای زیرساخت برای تاسیسات مورد نیاز بنا، سبک سازی و مرمت بخشی از پشت بام، بازسازی بخشی ازدیوار پیرامونی بنا و خاکبرداری با اعتباری بالغ بر ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از در دست اجرا است.

گفتنی است، خانه تاریخی شهیدان عظیمی متعلق به دوره پهلوی اول به شماره ۳۱۷۴۲ در خرداد ماه ۹۶ و خانه تاریخی سوداگر متعلق به دوره قاجار به شماره ۱۲۷۴۲ در مرداد ماه ۸۴ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده اند.

انتهای پیام/ن

مرمت خانه های تاریخی در فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار