در گفتگو با ان‌بی‌سی؛

روحانی: آمریکا در صورت خروج از برجام بهای گزافی خواهد پرداخت

رئیس جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با شبکه تلویزیونی ان‌‌بی‌‌سی، از سیاست‌های خصمانه مقامات آمریکایی در قبال کشورمان و توافق هسته‌ای ایران، انتقاد کرد.

روحانی: آمریکا در صورت خروج از برجام بهای گزافی خواهد پرداختبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، در گفتگو با شبکه تلویزیونی ان بی سی آمریکا، از سیاست‌های خصمانه مقامات آمریکایی درقبال کشورمان و توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5، انتقاد کرد. رئیس جمهور کشورمان همچنین به آمریکا درباره هزینه‌های گزاف خروج از برجام هشدار داد و تصریح کرد اگر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، این کشور را از توافق هسته‌ای ایران خارج کند، دیگر کسی در مذاکرات بین‌المللی به واشنگتن اعتماد نخواهد کرد. روحانی همچنین خاطرنشان کرد ایران در این صورت می‌تواند فعالیت‌های هسته‌ای خود را گسترش دهد.

رئیس جمهوری کشورمان در ادامه، تصریح کرد پیش از امضای توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5، متن آن چندین بار به دقت و کلمه به کلمه از سوی نمایندگان کشورهای امضاکننده آن تجزیه و بررسی شد؛ بنابراین، اگر آمریکا قصد پایبندی به این توافق را نداشته باشد و به تعهدات خود در قبال آن عمل نکند، با پیامدهای آن که از دست دادن اعتماد دیگر کشورهاست و بزرگترین سرمایه یک کشور محسوب می‌شود، مواجه خواهد شد.

رئیس جمهوری ایران در پاسخ به این پرسش که آیا در صورت خروج احتمالی آمریکا از برجام، ایران به تعهداتش در قبال این توافق پایبند خواهد بود، اظهار کرد یکی از گزینه‌های ایران در صورت خروج هر یک از طرف‌های امضاکننده برجام از این توافق، ازسرگیری فعالیت‌های هسته‌ای سابقش است. روحانی خاطرنشان کرد این کار دشوار نیست و در صورتی که شرکای‌مان (در برجام) به تعهدات خود عمل نکنند، ما به راحتی می‌توانیم به شرایط پیش از امضای این توافق بازگردیم. با وجود این، رئیس جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد ایران آغازگر چنین بازگشتی به مسیر گذشته نخواهد بود.  

روحانی در ادامه با تأکید بر ازسرگیری فعالیت‌های (تعلیق‌شده) صلح‌آمیز هسته‌ای ایران در صورت خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، تصریح کرد کشورمان قصد خروج از برجام را ندارد. او همچنین گفت: ما هرگز به دنبال دست‌یابی به سلاح هسته‌ای نخواهیم بود. همانطور که در گذشته نیز هرگز قصد ساخت سلاح هسته‌ای را نداشتیم. فعالیت‌های هسته‌ای ما همواره صلح‌آمیز بوده است. 

رئیس جمهور کشورمان همچنین با دفاع از برنامه‌های موشکی ایران اظهار کرد آزمایش موشک‌های بالستیک مقوله‌ای جدا از توافق هسته‌ای ایران است و کشورمان هرگز از افزایش توانایی‌های دفاع موشکی خود دست برنخواهد داشت.

روحانی همچنین از دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، به سبب اینکه ایران را نیز در کنار کره شمالی «تهدید هسته‌ای» به شمار می‌آورد، انتقاد کرد و افزود تهران به دنبال انرژی هسته‌ای با اهداف صلح‌آمیز است. او همچنین، تصریح کرد ایران، چین و آمریکا در تکمیل پروژه (آب سنگین) اراک با یکدیگر همکاری می‌کنند. 

رئیس جمهور ایران این اظهارات را پیش از سخنرانی ترامپ در هفتاد و دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد بیان کرد. رئیس جمهور آمریکا امروز در نخستین سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل، در اظهاراتی جنگ‌طلبانه، ایران را (کشوری) سرکش و برجام را مایه ننگ آمریکا خواند.   

 

انتهای پیام/

روحانی در گفتگو با ان بی سی از سیاست‌های خصمانه واشنگتن در قبال تهران انتقاد کرد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۲:۰۳ ۲۹ شهريور ۱۳۹۶
شما نگران آبروی امریکا نباش الان هم ابرو ندارند و این چیزها برایشان مهم نیست

ببین برای صیانت از حقوق ملت ایران چکار میتونی بکنی و اینهمه جلوی غرب کرنش کردن چه لزومی دارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۸ ۲۹ شهريور ۱۳۹۶
هزینه اش از ما بیشتر نمیشه که سیمان ریختیم داخل تاسیسات نیروگاه اتمی
Switzerland
said
۰۰:۰۹ ۲۹ شهريور ۱۳۹۶
اقای روحانی امریکا یک ریال هم ضرر نخواهد داد شما هم خوب این را میدانید. مثل همیشه سر ایران و ایرانی کلاه رفت
آخرین اخبار