باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

استشمام بوی مهر با شکفتن شکوفه‌ها در مسیر علم‌آموزی/ نوستالژی‌هایی خاطره‌انگیز از جنس مدرسه

مدارس کشور امروز شاهد ورود یک میلیون و چهارصد هزار نوآموزان کلاس اولی در قالب جشن شکوفه‌ها به کلاس‌های درس هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پاییز همیشه با حال و هوای مدرسه و مهر می آید، مهری که برای کلاس اولی ها تجربه ای متفاوت بوده و آغاز بهار علم محسوب می‌شود تا خزان را با نشاط و پویایی شروع کنند.

این تجربه متفاوت برای برخی نوآموزان با اضطراب جدایی از خانواده و برای برخی با شوق آموختن تعریف می‌شود و روزهای آغازین سال تحصیلی با همين تقابل احوالات روزهایی به یادماندنی و شیرین را از نخستین گام های علمی مان به یادگار گذاشته است؛ مدرسه فضایی که فراز و نشیب‌هایش بسیار اما خاطرات شیرین آن و یادآوری روزهای کودکی و نوجوانیش اجتناب‌ناپذیر است.

مدرسه برایمان با بوی مهر آغاز شد و گرچه در ادامه مسیر ناملایماتی داشت اما نوستالژی کلاس اول با لباس و لوازم التحریر نو برای هر فردی فراموش نشدنی خواهد بود و با رسیدن به روزهای پایانی تابستان و برگزاری جشن شکوفه‌ها، ویژه کلاس اولی‌ها و جشن غنچه‌ها، ویژه پیش دبستانی‌ها خاطرات بار دیگر تجدید شده و لبخندی بر لب هر آدمی می‌نشاند.

استشمام بوی مهر با شکفتن شکوفه ها در مسیر علم‌آموزی/ نوستالژی‌هایی خاطره انگیز از جنس مدرسه

امروز در روز شکوفه‌ها و غنچه‌ها که به دلیل تقویم زمانی ۲روز جلوتر از موعد همیشگی برگزار می‌شود، براساس آمارها یک میلیون و ۳۷۰هزار کلاس اولی نخستین تجربه کلاس درس را در زندگی خواهند داشت و گام‌های کوچک را به سوی اهدافی بزرگ بر می‌دارند.

تعداد دانش آموزان کلاس اولی به اذعان معاون آموزش ابتدایی رشدی ۲/۴درصدی داشته است و بیش از هشت میلیون دانش‌آموز در دوره پیش دبستانی و ابتدایی مشغول به تحصیل هستند که حدود ۶۰ درصد کل دانش‌آموزان را شامل می‌شود.

این آمارها حاکی از وجود جمعیتی جوان در کشور است که نشان می‌دهد آموزش‌های صحیح در این حوزه‌ها اهمیتی بسیار دارد و باید با اتخاذ رویکردی کارآمد در حوزه آموزشی و پرورشی بنیان جامعه را از ابتدا کارآمد پایه‌ریزی کرد، هر چند در حوزه ابتدایی بی‌مهری‌هایی به معلمان این مقطع شده و سختی و حساسیت کار آنها در نظر گرفته نمی‌شود.

علاوه بر توجه به نیروی انسانی، توانمندی دانش آموزان نیز مهم بوده و بر همین اساس امسال فرآیند ثبت‌نام نوآموزان بدو ورود به دبستان از اوایل خردادماه آغاز شد، فرایندی که در غربالگری دانش آموزان و ورود آنها به مدارسی متناسب با شرایط جسمی و ذهنی کمک بسزایی می‌کند و با توجه به اینکه از سال گذشته سنجش نوآموزان پیش دبستانی در دستور کار قرار گرفت امسال بیش از 200 هزار نوآموز کلاس اولی به دلیل سابقه سنجش سلامت از این تعداد کسر شده و کار غربالگری حجم کمتری داشت و به همین دلیل اجرای یکسال زودتر طرح به ورود هرچه زودتر اقدامات مداخله ای در شرایط وجود مشکل کمک می کند.

پاییز همیشه بوی مدرسه می دهد، چه فرقی می کند که این مدرسه در خاطرات سال های سال پیش ما جا مانده باشد و غبار زمان آن را تیره و تار کرده باشد یا نوآموزی به تازگی وارد این عرصه شده باشد آنچه اهمیت دارد ارتقای سطح آموزشی و رفع مشکلات و کمبودهایی است که گاه مانند مشکل کمبود نیروی انسانی آنچنان ریشه دوانده که هنوز هم نگاه تخصصی به آموزش در مقطع ابتدایی چندان اهمیتی ندارد و جای خالی آموزگار با رشته‌هایی غیرمرتبط و صرفا با برگزاری دوره های آموزشی پر می‌شود.

امید که زنگ مهر در سال‌های آتی با بی‌مهری کمتری نسبت به نظام آموزشی به ویژه مقطع ابتدایی به صدا درآید مقطعی که توجه هرچه بیشتر به آن بنیان‌های آموزش کشور را مستحکم‌تر خواهد کرد و این مهم جز با نگاه تخصصی به آن و در ابعاد مختلف از قبیل نیروی انسانی، اعتبارات، برنامه درسی و مواردی از این قبیل  میسر نیست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
داداش
۰۹:۴۲ ۳۱ شهريور ۱۳۹۶
معلمی که هنوز پول اضافه کار سال گذشتشو نگرفته سال جدید براش معنا نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۲ ۳۰ شهريور ۱۳۹۶
سال تحصیلی را به معلمان تسلیت می گویم
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۴:۰۳ ۲۹ شهريور ۱۳۹۶
رانندگان محترم بیشتر مواظب باشید لطفا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۸ ۲۹ شهريور ۱۳۹۶
روز یک مهر را به تمام دانش اموزان خسته از غر های معلمان را تسلیت میگویم
Iran (Islamic Republic of)
سفاح
۰۹:۴۲ ۲۹ شهريور ۱۳۹۶
با وجود این سفید بالک های مزاحم مگه میشه چیزی رو استشمام کرد . شورای شهری که به فکر ماشین نو و تبلت نو هستند بشینند یه راهکاری برای حل این مشکل پیدا کنند
آخرین اخبار