باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد:

اختلاف مسوولان بر سر خودکفایی گوشت قرمز/واردات گوشت به قیمت نابودی دامداران تمام شد

با توجه به آنکه ۹۰ درصد گوشت مورد نیاز کشور از تولید داخل تأمین می‌شود، اما میان مسوولان اختلاف‌هایی مبنی بر خودکفایی گوشت قرمز و بی نیازی از واردات مطرح است.

اختلاف مسئولان بر سر خودکفایی گوشت قرمز/واردات گوشت مُسکن کنترل قیمتبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در چند سال گذشته با انباشت دام زنده و پرواربندی روی دست دامداران مواجه بودیم به طوریکه تولیدکنندگان مجبور به عرضه دام خود کمتر از قیمت تمام شده بودند که به یکباره با تغییر در  روند عرضه دام ، نرخ گوشت بیش از پیش افزایش یافت.

رییس اتحادیه گوشت گوسفندی نیز ذبح بیش از حد بره مولد در سن پایین را دلیل اصلی کمبود و نوسان قیمت در بازار دانست.

البته ناگفته نماند که از ابتدای سال، علی رغم فراوانی عرضه گوشت از طریق کشتار داخل و واردات گوشت قرمز از سوی شرکت پشتیبانی در میادین، همچنان شاهد گرانی گوشت در قصابی ها هستیم که این امر با وعده مسوولان مبنی بر ثبات قیمت مغایرت دارد، چراکه دلالان تنظیم بازار را بر دست گرفتند.

 رییس انجمن صنفی گاوداران واردات گوشت قرمز را مُسکنی برای کنترل نوسان بازار می داند که درصورت استمرار این روند به دلیل نبود صرفه اقتصادی  دامداران از گردونه تولید خارج خواهند شد .

احمد مقدسی رییس انجمن صنفی گاوداران در گفتگو با خبرنگارصنعت،تجارت و کشاورزی  با بیان اینکه محدودیتی در تولید گوشت قرمز وجود ندارد، اظهار کرد: سالانه 900 هزارتن گوشت در داخل مورد استفاده قرار می‌گیرد که 90 درصد آن معادل 820 هزارتن در داخل تأمین می شود.

وی افزود: کشوری که قابلیت تأمین 90 درصد گوشت مورد نیاز خود را دارد، در صورت کنترل واردات به خودکفایی می رسد.

مقدسی با بیان اینکه واردات بی رویه گوشت مُسکنی برای کنترل نوسان بازار است،گفت: تبدیل ارز آزاد به مرجع و حذف تعرفه واردات گوشت به قیمت نابودی دامداران تمام می شود ،چراکه دیگر تولید برای آنها صرفه اقتصادی ندارد.

رییس انجمن صنفی گاوداران با اشاره به اینکه نرخ خرید هر کیلو گوساله پرواربندی از دامداران 13 هزار تومان است، بیان کرد: هر کیلو گوشت گوساله با احتساب هزینه کشتار، حمل و نقل  با نرخ 34 تا 35 هزار تومان باید به مصرف کننده عرضه شود .

وی ادامه داد: وجود دلال ها و کنترل بازار ازسوی آنها موجب شده تا هر کیلو گوشت گوساله با نرخ 46 تا 50 هزارتومان در قصابی ها عرضه شود و این امر باید از سوی دستگاه های مربوطه کنترل شوند.

تامین صد درصدی گوشت قرمز از منابع داخلی وجود ندارد

محمد رضا ملاصالحی رئیس مرکز اصلاح نژاد دام وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی  با بیان اینکه مشکل خاصی در تولید گوشت قرمز اتفاق نیفتاده است، گفت: طی چند ماه اخیر، تامین گوشت قرمز با اختلالاتی روبرو شد که این امر نوسان قیمت گوشت و دام زنده در بازار را رقم زد.

وی عوامل شبکه توزیع و افزایش تقاضا برای دام سبک را دلیل اصلی تنش قیمت در بازار بر شمرد.

ملاصالحی تاکید کرد: امکان تامین صد درصد گوشت قرمز از منابع داخلی وجود ندارد، بنابراین بخشی از نیاز کشور باید از طریق واردات تامین شود.

رییس مرکز اصلاح نژاد دام وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: در سال‌های گذشته کسری نیاز کشور از طریق واردات گوشت گوساله تامین می شد که در چند ماه اخیر به دلیل اخلال در بازار گوشت گوسفندی اقدام به توقف صادرات دام زنده، حذف تعرفه و تغییر ارز آزاد به مرجع برای واردات کردیم.

به گفته وی گوشت گرم وارداتی با نرخ 30 تا 33 هزار تومان و گوساله یخ زده با نرخ 22 هزار تومان از سوی شرکت پشتیبانی امور دام به وفور در میادین میوه و تره بار و فروشگاه های زنجیره ای عرضه می شود.

این مقام مسوول با بیان اینکه با بازگشت عشایر وضعیت عرضه گوشت قرمز بهبود می یابد، گفت: با این وجود ادعایی در خودکفایی گوشت قرمز نداریم و تنها در برنامه ششم توسعه علی رغم افزایش جمعیت و تقاضا به دنبال حفظ ضریب 90 درصدی تولید هستیم تا وابستگی به بیگانگان افزایش نیابد.

 انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۱۰:۲۵ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
عجب
آخرین اخبار