رویترز گزارش داد: اختلاف نظر عمیق سران غربی درباره توافق هسته‌ای ایران در سازمان ملل

خبرگزاری رویترز در گزارشی به اختلاف نظر شدید میان سران سیاسی کشور‌های غربی در سازمان ملل، بر سر توافق هسته‌ای ایران پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری رویترز نوشت: سران سیاسی غربی روز سه شنبه در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، اختلاف نظر عمیقی بر سر این موضوع که چگونه می توان «رفتار بی‌ثبات کننده ایران» را متوقف کرد، داشتند. در حالیکه آمریکا و اسرائیل مخالفت خود را با توافق هسته ای ایران ابراز کردند، رئیس جمهور فرانسه از آن دفاع کرد و خواستار حفظ برجام شد.

«دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا، نخستین سخنرانی خود را در مجمع عمومی سازمان ملل ایراد کرد و ایران را به صدور خشونت، خونریزی و هرج و مرج ، تلاش برای نفوذ در یمن و سوریه و ایجاد جنگ و تفرقه در منطقه متهم کرد.

رویترز: اختلاف نظر سران غربی در سازمان ملل بر سر توافق هسته ای ایران

ترامپ در سخنرانی روز گذشته با مطرح کردن ادعاهای تکراری خود علیه کشورمان گفت: ما نمی توانیم به آن‌ها (ایرانی‌ها) اجازه دهیم به اقدامات بی ثبات کننده خود با ساخت موشک های خطرناک ادامه دهند و ما نمی توانیم به توافقی پایبند باشیم که پوششی برای برنامه هسته ای ایران فراهم می کند.

سپس ترامپ شدیدترین لفاظی را علیه توافق هسته ای که سال 2015 میان ایران و کشورهای 1+5 امضا شد، انجام داد و ادعا کرد: توافق ایران بدترین و یک جانبه ترین توافقی بود که آمریکا تاکنون امضا کرده و این توافق مایه شرمساری آمریکا است.

پس از سخنرانی ترامپ، «امانوئل مکرون»، رئیس جمهور فرانسه، پشت تریبون حاضر شد و نظراتی مخالف با همتای آمریکایی خود ارائه کرد. مکرون ضمن تمجید از توافق هسته ای ایران، خروج از آن را غیرقابل تصور دانست و گفت: لغو این توافق یک اشتباه بزرگ خواهد بود، امتناع از پذیرش برجام یک اقدام غیرمسئولانه است؛ زیرا این یک توافق خوب است که برای صلح در زمان ما ضروری می باشد. در زمانی که خطر به راه افتادن یک آتش مهیب غیرقابل اجتناب است، باید برجام راحفظ کرد.

رویترز: اختلاف نظر سران غربی در سازمان ملل بر سر توافق هسته ای ایران

مکرون سپس به دیدارهای جداگانه خود با «حسن روحانی»، رئیس جمهور ایران، و دونالد ترامپ اشاره کرد و گفت برای هر دو مقام عالی رتبه نظر خود را به روشنی شرح داده است.

رویترز در ادامه نوشت: مکرون و دیگر حامیان توافق هسته ای معتقدند تضعیف و یا لغو برجام می تواند آتش ناآمنی ها در منطقه را شعله ور و کره شمالی را از انجام مذاکرات هسته ای دور کند.

«محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران، به سخنان ترامپ واکنش نشان داده و آن را اظهاراتی «جاهلانه» دانست که ارزش پاسخ دادن ندارد.

«بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، یکی دیگر از سخنرانان مجمع عمومی سازمان ملل در روز سه شنبه بود. درحالیکه برخی از مقامات تل آویو موافق حفظ برجام هستند، نتانیاهو نیز موضعی هم راستا با ترامپ در پیش گرفت و خواستار اصلاح یا لغو کامل برجام شد.

در ادامه گزارش رویترز آمده است: نتانیاهو از جمله معدود سران سیاسی جهان است که در کنار ترامپ خواستار برهم زدن توافق هسته ای ایران بوده و در سخنرانی روز گذشته نیز به تمجید از سخنان رئیس جمهور آمریکا پرداخت.

نتانیاهو مدعی شد اگر تغییری در توافق هسته ای ایجاد نشود، این توافق از ایران، کره شمالی دیگری خواهد ساخت.

رویترز: اختلاف نظر سران غربی در سازمان ملل بر سر توافق هسته ای ایران

خبرگزاری رویترز در ادامه نوشت در انتظار سخنرانی سران سیاسی جهان در دومین روز از مجمع عمومی سازمان ملل است. دیدگاه دیگر مقامات جهانی حاضر در نیویورک مشخص می کند ترامپ و نتانیاهو در سنگ اندازی در مسیر برجام از حمایت کدام مقامات عالی رتبه بین المللی برخوردار هستند.

 

انتهای پیام/

گزارش رویترز از اختلاف نظر سران جهان درباره برجام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار