انتقال نخستین گروه از پناهجویان در استرالیا به آمریکا/ حضور چند ایرانی در جمع مهاجران

نخست‌وزیر استرالیا اعلام کرد گروهی ۵۰ نفره از مهاجران به این کشور در هفته‌های آتی به آمریکا انتقال داده می‌شود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز؛ «مالکوم ترنبول»، نخست وزیر استرالیا، اعلام کرد تبادل نخستین گروه از مهاجران غیرقانونی با آمریکا شامل گروهی 50 نفره از زنان و مردان که در دو بازداشتگاه «نائورو» و جزیره «مانوس» در پاپوا گینه نو نگهداری می شوند، طی هفته های آتی انجام خواهد شد.

ملیت این مهاجران غیرقانونی اغلب ایرانی، بنگلادشی و مسلمانان روهینگیای میانماری است. توافق تبادل مهاجران میان استرالیا و آمریکا در دوران ریاست جمهوری «باراک اوباما» صورت گرفت. این توافق در سال 2016 به امضای ترنبول و اوباما رسید؛ اما در همان سال انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار شد و دولت «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا، برای اجرای آن شرایطی تعیین کرد.

استرالیا تفاهم نامه جدیدی با دولت ترامپ امضا کرد که به موجب آن قرار شد کانبرا شماری از مهاجران آمریکای مرکزی که در آمریکا به سر می‌برند را پذیرش و در مقابل هزار و 250 مهاجر را به این کشور اعزام کند.

ترامپ مدعی شده بود تفاهم امضا شده در زمان اوباما مبهم است؛ اما آمریکا به آن احترام می گذارد.

برخی منابع آگاه به رویترز گفتند در میان 50 مهاجر غیرقانونی اعزام شده به آمریکا، 25 نفر مرد از مهاجران ایرانی حضور دارند، اما هیچ مهاجر زن ایرانی در گروه نخست تبادل مهاجران به آمریکا نیست. سخنگوی ائتلاف حمایت از پناهجویان در استرالیا اظهار کرد: یک سوم از جمعیت مهاجران جزیره مانوس، ایرانی هستند. به نظر می رسد در انتخاب مهاجران گروه نخست، تبعیض اعمال شده باشد.

نمایندگان وزارت مهاجرت استرالیا این اظهار نظر را تکذیب کردند. با توجه به اینکه ترامپ فرمان منع ورود شهروندان ایرانی را به آمریکا صادر کرده است، مشخص نیست چند ایرانی قرار گرفته در گروه نخست چگونه می توانند مجوز ورود به آمریکا را دریافت کنند.

 بسیاری از مهاجران در «نائورو» و جزیره «مانوس»، حدود 4 سال را در بازداشتگاه به سر برده اند. حدود 2 هزار زن، مرد و کودک مهاجر مجبور به زندگی در شرایط غیرانسانی این جزایر بوده که انتقادهای فراوانی را متوجه دولت استرالیا کرده است.

آمارهای بانک اطلاعات مرزی استرالیا نشان می دهد از اول ژانویه 2000 تا پایان اوت 2017، هزار و 995 مهاجر غیرقانونی در مسیر ورود به این کشور جان خود را از دست دادند.

 

انتهای پیام/

نخستین گروه از مهاجران در استرالیا به آمریکا اعزام می‌شود

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار