طاهرخانی مطرح کرد:

شهر‌های جدید از وجهه خوابگاهی دور می‌شوند/۶۰ هزار واحد بدون متقاضی در شهر‌های جدید

معاون وزیر راه و شهرسازی از خروج شهر‌های جدید از وجهه خوابگاهی و احداث نسل نوی این شهر‌ها خبر داد.

نسل نو شهر‌های جدید در راه است/ شهر‌های جدید از وجهه خوابگاهی دور می‌شوندبه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حبیب‌الله طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی درخصوص برنامه شرکت عمران شهر‌های جدید طی دولت دوازدهم در حوزه خروج شهر‌های جدید از وجهه خوابگاهی و احداث نسل نوی این شهر‌ها اظهار کرد: روند توسعه جمعیتی در سطح کشور کند شده است، بنابراین نیازی به توسعه‌های سریع و منفصل در اطراف کلانشهر‌ها نیست.

 وی در ادامه افزود: با توجه به رویکرد جهانی احداث شهر‌های جدید همواره تلاش می‌شود تا این شهر‌ها در مناطقی ساخته شوند که خودکفا بوده و زمینه ایجاد اشتغال و تحرک را برای شهروندان فراهم کند.

 طاهرخانی با تأکید براینکه امکان تحقق این امر در شهر‌های جدید فعلی وجود ندارد، گفت: ما تلاش داریم تا نسل نوی شهر‌های جدیدمان را همانند شهر‌های نوین، خلاق و کارآفرین بنا کنیم که در حقیقت رویکرد اصلی ما در این حوزه به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: همانند کشور‌های همسایه خود در حوزه خلیج فارس از فرصت دریا بهره‌مند نشده‌ایم، به همین دلیل سعی داریم تا در انتخاب منطقه ساخت نسل نوی شهر‌های جدید این نواحی را مورد توجه قرار دهیم و توجهات را به جنوب ایران جلب کنیم و در عین حال سکونتگاهی پایدار را برای شاغلین در این منطقه فراهم کنیم.

توجه به نوآوری در حوزه معماری و شهرسازی شهر‌های جدید ضروری است

طاهرخانی در ادامه به بحث مدیریت منابع آب، مدیریت مصرف انرژی و ایجاد نوآوری در حوزه شهرسازی و معماری و ساخت بنا‌های با ارزش به عنوان بخشی از رویکرد‌های شرکت عمران شهر‌های جدید در دولت دوازدهم اشاره کرد و گفت: در این دوره قصد داریم تا ضمن توجه ویژه به مبحث برندسازی و ایجاد محصولات متفاوت از کلانشهر‌های اصلی در جذب جمعیت به این نواحی کمک کرده و برچسب‌های نامناسب بر روی این شهر‌ها را از بین ببریم.

به گفته وی لازمه اول این اقدام مطالعه و تشخیص برند مناسب و در ادامه اجرایی کردن سیستم‌های اطلاع‌رسانی و روانه ساختن سرمایه‌گذاران به این مناطق است که در برنامه دولت دوزادهم در حوزه شهر‌های جدید به آن توجه شده است.

این مقام مسئول درخصوص سیاست‌های مجموعه شهر‌های جدید در حوزه عرضه مسکن نیز بیان کرد: در این دوره اشتباه پروژه مسکن مهر و تصدی‌گری در امر عرضه مسکن از سوی دولت را تکرار نخواهیم کرد، ولی بدون شک به تداوم عرضه مسکن در این مناطق با هدف ایجاد تعادل بین اقشار کم‌درآمد و متوسط در مناطق مذکور را ادامه خواهیم داد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در این‌باره توضیح داد: همکاری با انجمن خیرین مسکن‌ساز و مشارکت با بخش‌های عمومی و خصوصی جهت ارائه مسکن به اقشار کم‌درآمد و متوسط را در برنامه داریم که برای این اقدام هم‌اکنون درحال آماده‌سازی اراضی و همچنین تشکیل صندوق‌های زمین و ساختمان هستیم.

با بیان اینکه توجه به ارتقای کیفیت زندگی در شهر‌های جدید یکی از سیاست‌های اصلی ما در شرکت عمران شهر‌های جدید است،گفت: تلاش خواهیم کرد از طریق رویکرد محله‌محوری عملیاتی و فضای زندگی مناسبی را برای شهروندان ایجاد کنیم.

وی برنامه‌ریزی کالبدی در شهر‌های جدید را اصلی‌ترین مسئله شهر‌های جدید دانست و افزود: این مشکل باعث شده تا در زمان فعلی با شهر‌هایی پاره پاره و به دور از اجتماع محوری روبه‌رو باشیم.

طاهرخانی یادآور شد: باید با این موضوع به طوری جدی برخورد کرده و پرهیز از آن را در توسعه شهرسازی مبنا قرار دهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه تشکیل مراکز محلات در سایت‌های مسکن مهر باعث می‌شود تا ساکنان این مناطق بیشتر دیده شوند، افزود: در حوزه شهرسازی علاوه بر حوزه کالبدی که راحت‌ترین بخش کار است، حوزه دیگری به نام اجتماع و شهروندان ساکن در این مناطق داریم.

وی در خصوص حوزه کالبدی گفت: این حوزه در شهر‌های قدیمی وجود دارد، ولی ایجاد آن در شهر‌های جدید (که از تمام قومیت‌ها و فرهنگ‌های متفاوت تشکیل شده‌اند) کار مشکلی بوده و یکی از اهداف مهم ما در دوره فعلی به شمار می‌رود.

کمک شهر‌های جدید به رفع مشکلات حاشیه‌نشینی

وی همچنین با اشاره به تأکید وزیر راه و شهرسازی در تعریف برنامه‌ای مشخص برای شرکت عمران شهر‌های جدید در کمک به رفع معضلات حاشیه‌نشینی و بافت فرسوده نیز گفت: از آنجایی که طرح مسکن مهر هیچگونه تخفیفی در رفع این معضلات در کشور به همراه نداشته و حتی باعث فرسودگی بیشتر مرکز شهر‌ها نیز شده است، برآن شدیم تا با تعریف شبکه همکاری مشخص ما نیز در این حوزه ورود پیدا کرده و به روند چاره‌جویی مسائل کمک کنیم.

طاهرخانی در این‌باره بیان کرد: با وجود ظرفیت 60 هزار واحد فاقد متقاضی در شهر‌های جدید سعی داریم به نحوی مطمئن به وضعیت حاشیه‌نشینی یه ویژه در نواحی که افراد ناچار به جابه‌جایی هستند کمک کرده و با کمک معاونت شهرسازی به ساماندهی این مناطق بپردازیم.

این مقام مسئول درخصوص برنامه‌های شرکت عمران شهر‌های جدید در تعامل با شهرداری‌ها طی دوره جدید تاکید کرد: هم اکنون نحوه کسب درآمد مهمترین معضل شهرداری‌ها در کشور به شمار می‌رود که شهر‌های جدید نیز از این قاعده مستثنی نیستند؛ به همین دلیل ما در حوزه وظایف خود به مدل همکاری مناسبی جهت مشارکت عمومی و خصوصی با شهرداری‌ها رسیده‌ایم.

به گفته وی طبق این روش در ساخت مراکز محله به جای پرداخت عوارض شهرداری و همچنین اخذ پروانه آن‌ها را در پروژه‌ها شریک کرده و در زمان پایان پروژه، آنها نیز ضمن دریافت واحد تجاری و خدمات درآمدزا منتفع شده و از این طریق درآمدی پایدار کسب می‌کنند.

ضرورت ایجاد بستر‌های لازم شکل‌گیری هویت در شهر‌های جدید

مدیرعامل شرکت عمران شهر‌های جدید در ادامه هویت‌سازی در این شهر‌ها را یکی از موضوعات کلیدی در این حوزه اعلام کرد و افزود: ما ادعای ایجاد هویت در شهر‌ها را نداریم، ولی کاملا برآن واقفیم که باید بستر‌های لازم برای شکل‌گیری آن را فراهم کنیم چرا که در غیر این صورت شاهد عواقب بسیاری ناگواری خواهیم بود.

وی اقداماتی نظیر ایجاد فضا‌های فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و برنامه‌ریزی رویداد‌ها را عواملی در راستای تشکیل هویتی خوب در این مناطق دانست و گفت: هویت‌سازی در شهر‌های جدید فرآیندی زمان بر است که در شهر‌های موجود با حداکثر ۳۰ سال عمر شکل نگرفته است که ما قصد داریم در برنامه‌ریزی جدید آن را در اولویت قرار دهیم.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار