آیت‌الله مصباح‌ یزدی:

رسالت معنوی ما روح، قلب و اندیشه انسان‌هاست/باید برای تبلیغ معارف الهی از استدلال و برهان استفاده کرد

آیت‌الله مصباح‌ یزدی گفت: برای هر منطقه در امر تبلیغ باید محتوای مخصوص به خودش آماده کرد.

 به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم  ؛آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه،در آئین افتتاح هفتمین دوره آموزشی جامعه المرتضی(ع) اظهار داشت: قرآن بهترین روش ارائه محتوا را حکمت یعنی استدلال و برهان، موعظه حسنه و خطابی سخن گفتن و در برخی موارد جدلی بحث کردن را برای ارائه محتوا بیان کرده است.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: امروزه نحوه اعزام مبلغ و تبلیغ در کشورهای دنیا، پیچیده‌تر شده، به‌ویژه این‌که آئین‌ها و فرقه‌های متعدد و بسیار زیادی ایجاد شده‌اند.

آیت‌الله مصباح‌یزدی افزود: برخی روش جدلی برای تبلیغ معارف الهی را صحیح نمی‌دانند و می‌گویند باید همیشه از استدلال و برهان استفاده کرد، اما این تفکر صحیح نیست چون در بسیاری از مواقع خود قرآن از جدل برای مقابله با مخالفان اسلام استفاده کرده است، گاهی با روش جدلی، فرد کاملاً متوجه اشتباه خودش می‌شود.

آیت الله مصباح یزدی ادامه داد: البته باید توجه داشت که جایگاه برهان و استدلال، خطابی سخن گفتن و جدلی بحث کردن کجاست؟ مثلاً در برخورد با نخبگان و فرهیختگان، استدلال و برهان و برای پاسخ به برخی شبهات می‌توان از جدل استفاده کرد و برای تبلیغ اثرات و فواید و زیان‌های یک مسئله، از روش خطابه می‌توان بهره جست، همچنین بر اساس معلومات و سطح درک و خواسته‌هایشان دسته‌بندی شوند.

آیت‌الله مصباح یزدی بیان کرد: مهم‌تر از همه این‌ها، مسئله توسل به اهل‌بیت (ع) و خالص کردن خود برای کار کردن برای ترویج معارف آن‌هاست. وقتی ما در امور دنیایی به اولیای الهی توسل کرده و بارها نتیجه آن را دیده‌ایم، آیا در امور معنوی و اموری که معارف مربوط به خودشان است، نمی‌توانیم به آن‌ها مراجعه کنیم؟ نتیجه این‌که به‌غیر از رعایت اصول روانشناسی و کیفیت برقراری رابطه با مخاطبان و تهیه محتوا و روش مناسب و لزوم وجود گروه و سازمان و تشکیلات برای پیشبرد اهداف، توسلات و کار خالصانه نیز نقش مهمی دارد، بلکه از همه، نقش بیشتری دارد.

استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: یکی از راه‌هایی که مبلغ می‌تواند پی ببرد که آیا مخلصانه کار می‌کند یا خیر این است که اگر به شهری رفته که ببیند که مبلغ دیگری وجود دارد، آیا سعی می‌کند که مستقل کارکرده و خود را مطرح کند و به دنبال نقطه‌ضعفی از دیگری می‌گردد یا به دنبال همکاری و تأثیرگذاری بیشتر با وی و همراهی و حرکت پشت سر مبلغ دیگر است؟

وی ادامه داد: رسالت معنوی ما «روح، قلب و اندیشه» انسان‌هاست، تبلیغ معارف الهی همواره سیره انبیاء و اولیاء و بزرگان بوده است. اما امروزه نحوه اعزام مبلغ و تبلیغ در کشورهای دنیا، پیچیده‌تر شده، به‌ویژه این‌که آیین‌ها و فرقه‌های متعدد و بسیار زیادی نیز ایجاد شده‌اند به‌عنوان نمونه آیین مسیحیت بیش از 500 فرقه رسمی دارد.

آیت‌الله مصباح یزدی ادامه داد: این تفاوت‌ها به‌قدری است که اصلاً شرایط آن زمان و امروز، قابل‌مقایسه با یکدیگر نیست، از تشکیل دولت و تشکیل سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها و پیچیدگی روابط گرفته تا مذاهب متعدد و اختلافات آن‌ها و وجود شبهات فراوان.

وی گفت: در مسئله تبلیغ ظرایف و ریزه‌کاری‌های وجود داشته که نیاز به تفکر و اندیشه دارد. ابتدا باید مشخص شود که برای انجام این حرکت چگونه باید اندیشید تا بعد‌ها به مرحله عمل برسد. باید توجه داشت رسالتی که برعهده‌ داریم، در روابط سیاسی که غالباً با مسائل و امور مادی سروکار دارد، خلاصه نمی‌شود، بلکه رسالتی معنوی است که با روح و قلب و اندیشه‌های افراد کار دارد.

انتهای پیام/ح

برای تبلیغ معارف الهی از استدلال و برهان استفاده کنید.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار