در دیدار سرکنسول ترکیه در مشهد با استاندار عنوان شد؛

مراودات تجاری و فرهنگی خراسان شمالی و ترکیه گسترش می‌یابد

سرکنسول جمهوری ترکیه در مشهد و استاندار خراسان شمالی در نشست مشترکی بر توسعه مراودات فرهنگی، تجاری و سرمایه گذاری بین شهرها تاکید کردند.

مراودات تجاری و فرهنگی خراسان شمالی و ترکیه گسترش می‌یابد به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان شمالی، محمدرضا صالحی استاندار خراسان شمالی در این نشست که در بجنورد برگزار شد، با اشاره به قابلیت‌های بالقوه و ظرفیت‌های بالفعل این خطه در حوزه های فرهنگی و اقتصادی تصریح کرد: خراسان شمالی به لحاظ بهره مندی از مواهب طبیعی و برخورداری از اقلیم متنوع و نیز سکونت اقوام مختلف با فرهنگ های متفاوت، ایران کوچک محسوب می شود.

وی با اشاره به پیشینه تاریخی کهن حدود 10 هزار ساله، تنوع سرزمینی و اقلیمی و وجود قومیت های مختلف با فرهنگ های خاص و هنرهای منحصر به فرد در بخش های مختلف استان، از این موارد به عنوان نقاط برجسته خراسان شمالی در حوزه صنعت گردشگری یاد کرد و گفت: تردد سالانه 20 میلیون مسافر از این استان که بین مشهد مقدس و شمال ایران سفر می کنند، یکی دیگر از قابلیت های این استان در حوزه گردشگری است؛ بنابراین در بخش هتلداری، ایجاد بازارچه های صنایع دستی، راه اندازی شهرک های توریستی و دهکده های گردشگری و مجتمع های خدمات رفاهی و بین راهی از دیگر فرصت های سرمایه گذاری در این حوزه به شمار می رود.

وی به زمینه های سرمایه گذاری در حوزه های صنعت و کشاورزی استان هم اشاره کرد و گفت: توسعه صنایع بزرگ استان و ایجاد صنایع پایین دستی آن ها، توسعه باغ ها در اراضی شیب دار، کشت و فراوری گیاهان دارویی، صنعت دامپروری و صنایع تبدیلی این بخش ازجمله صنایع لبنی و زنجیره تولید گوشت، نوغان داری، پرورش اسب اصیل ترکمن، صنایع بسته بندی و فراوری میوه ازجمله فرصت های سرمایه گذاری در خراسان شمالی است.

استاندار خراسان شمالی تأکید کرد: آمادگی کامل در استان برای حمایت از سرمایه گذاران وجود دارد و این حمایت ها در مراحل مختلف اعم از تسهیل و تسریع در صدور مجوز، واگذاری زمین، ارائه انواع مشوق های سرمایه گذاری به ویژه امور مالیاتی و امثال آن خواهد بود.

صالحی هم چنین قابلیت های خراسان شمالی در حوزه انرژی های تجدید پذیر (ساخت نیروگاه های خورشیدی و بادی) و صدور مجوزهای متعدد در این زمینه و آغاز احداث بزرگ ترین نیروگاه برق خورشیدی کشور در جاجرم با سرمایه گذاری خارجی را مورد اشاره قرار داد و این حوزه را نیز از دیگر فرصت های حضور سرمایه گذاران در استان خواند.

اشتراکات فرهنگی مردم خراسان شمالی و ترکیه

 سرکنسول ترکیه در مشهد مقدس هم در این دیدار با اشاره به اشتراکات فرهنگی مردم خراسان شمالی با ترکیه تصریح کرد: در این استان احساس آرامش داریم و به هیچ وجه احساس غربت نمی کنیم.

«محمت دوغان» به ظرفیت های فراوان این خطه به ویژه در حوزه گردشگری اذعان کرد و گفت: فروردین آینده هیاتی از سرمایه گذاران ترکیه در حوزه گردشگری از مشهد دیدن خواهند کرد و تلاش می کنیم دیداری هم از خراسان شمالی داشته باشند تا زمینه گسترش مناسبات در این حوزه فراهم شود.

وی ضمن تأکید بر تقویت روابط دو جانبه و تحکیم پیوندهای جامعه علمی و علاقه مندان به مراودات فرهنگی، خطاب به استاندار خراسان شمالی پیشنهاد کرد مقدمات خواهرخواندگی بجنورد با یکی از شهرهای ترکیه، فراهم و کرسی زبان ترکی هم در دانشگاه مرکز استان دایر شود.

وی هم چنین حضور نمایندگان خبرگزاری آناتولی در خراسان شمالی را فرصتی برای معرفی این خطه به عموم مردم ترکیه به ویژه، علاقه مندان به سفر و گردشگری و نیز صاحبان صنایع و سرمایه گذاران دانست و بر افزایش همکاری های دوجانبه در این بخش هم تأکید کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.