در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد

آغاز چهاردهمین دوره مسابقات سراسری عملیات حرارتی در دانشگاه صنعتی اصفهان

چهاردهمین دوره مسابقات سراسری عملیات حرارتی باحضور بیش از 120 دانشجو از سراسرکشور امروز به میزبانی دانشکده مهندسی مواد دانشگاه صنعتی اصفهان آغاز شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،رئیس دانشکده مهندسی مواد دانشگاه صنعتی اصفهان در آغاز این مراسم با اشاره افتخارات متعدد این دانشکده در کشور گفت: دانشکده مهندسی مواد دانشگاه صنعتی اصفهان بر اساس رتبه بندی شانگهای در رتبه نخست دانشکده های مهندسی مواد کشور قرار دارد.

دکتر محمدرضا طرقی نژاد با بیان این که گرایش به این نوع رقابت های دانشجویی سبب ارتقاء علمی دانشجویان می گردد، تصریح کرد: با برگزاری این مسابقات ضمن بروز ایده های خلاقانه به منظور کارآفرینی و ایجاد اشتغال، زمینه های لازم جهت ارتباط بیش از پیش دانشگاه و صنعت فراهم می گردد.

وی از تلاش ها و خدمات کادر علمی و اجرایی و نیز حامیان چهاردهمین دوره مسابقات سراسری عملیات حرارتی تجلیل کرد.

رئیس چهاردهمین دوره مسابقات سراسری عملیات حرارتی نیز در آئین افتتاحیه این رویداد علمی دانشجویی با بیان این که عملیات حرارتی امروزه بعنوان یک علم شناخته می شود، گفت: آثار و شواهد تاریخی نشان می دهد این علم حدود یک هزار و 600 سال قبل از میلاد وجود داشته و از عملیات حرارتی بعنوان یک فن یا روش استفاده شده است.

دکتر محمدعلي گلعذار افزود: در اداوار تاریخ،این فن گاهی با مرگ صاحب فن از بین می رفت و مدتی بعد مجدداً به وجود می آمد که شواهد گورهای دسته جمعی سربازان و سلاح های آنان در شمال چین و نیز سلا ح های نظامی و ابزار برش یافته شده در کشورهایی چون ایران، سوریه، مصر و سریلانکا نشان می دهد به رغم عدم آگاهی صاحبان فن از فرآیندهای علمی، سیکل های عملیات حرارتی مانند سخت کردن، بطور گسترده ای انجام می گرفته است.

وی با اشاره به بسته بندی فولاد در داخل پوست حیوانات و نیز سخت کردن فولاد در پودر استخوان و یا پودر سم حیوانات توسط گذشتگان، تصریح کرد: در این روش ها به نوعی عملیات نفوذ در حالت جامد رخ می داده است.

استاد دانشکده مهندسی مواد دانشگاه صنعتی اصفهان، سرد کردن در محیط هایی چون روغن پلنگ و نیز سخت کردن در آب را از دیگر روش های استفاده شده در ادوار تاریخ عنوان کرد و افزود: با کشف تجهیزات آنالیز و میکروسکوپی و شناخت اتفاقات در درون مواد، اتفاقاتی چون تغییر شبکه های بلوری، ایجاد معایب کریستالی، تجمع معایب و فازهای جدیدی که بوجود می آمد مشخص و به تدریج عملیات حرارتی به جرگه علم پیوست تا امروزه بعنوان یک علم شناخته شده در شاخه مهندسی مواد مورد استفاده قرار گیرد.

گلعذار، با ابراز خرسندی از وجود فارغ التحصیلان توانمند و پرافتخاردانشگاه صنعتی اصفهان که در صنایع مهم و دانشگاه های کشور از برترین های عملیات حرارتی هستند، تصریح کرد: عملیات حرارتی یعنی روش های مختلف گرم و سرد کردن در حالت جامد به منظور رسیدن به ساختار میکروسکوپی مناسب برای ایجاد خواص مکانیکی مورد نیاز جهت کاربرد یا کاربردهای خاص، تعریف می شود.

رئیس چهاردهمین دوره مسابقات سراسری عملیات حرارتی با اشاره به اهداف برگزاری این رویداد علمی دانشجویی، اضافه کرد: هم اندیشی دانشجویان در این زمینه و تلاش برای کاربردی نمودن دانسته ها، ارتباط نزدیک دانشجویان با صنعت و ارتقاء سیکل های عملیاتی مورد نیاز صنعت از جمله اهداف برگزاری این مسابقات است.

وی با بیان ویژگی های فنی و تخصصی بخش های مختلف این رقابت ها، افزود: چهاردهمین دوره مسابقات سراسری عملیات حرارتی در سه بخش آهنی، غیرآهنی و بخش ویژه برگزار می گردد.

گلعذار ادامه داد: در این دوره از رقابت ها 121 دانشجو مشتمل بر 25 تیم شامل 15 تیم در بخش آهنی و 12 تیم در بخش غیرآهنی از 16 دانشگاه شامل دانشگاه های صنعتی اصفهان، تهران، تربیت مدرس، علم و صنعت، امیرکبیر، مالک اشتر، تبریز، سهند تبریز، شیراز، زنجان، شاهرود، آزاد اسلامی کرج، آزاد اسلامی مشهد، شهید مهاجر، صنعتی فولاد و شهید صدوقی یزد حضور دارند.

استاد دانشکده مهندسی مواد دانشگاه صنعتی اصفهان، تصریح کرد: برای ارزیابی نمونه ها و آزمون ها تیم داوری متشکل از 10 داور از بخش های مختلف دانشگاه و صنعت و از دانشگاه های صنعتی اصفهان، فردوسی مشهد، سهند تبریز، مالک اشتر، پژوهشگاه مواد و انرژی، شرکت مپناو شرکت فولاد آلیاژی ایران به قضاوت نمونه ها خواهند پرداخت.

گفتنی است: با ادامه این مسابقات، آیین اختتامیه و تجلیل از برگزیدگان مراحل سه گانه چهاردهمین دوره مسابقات سراسری عملیات حرارتی، پنج شنبه، 30 شهریورماه در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار خواهد شد.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.