معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در همدان:

دولت تا ۵ سال آینده پولی ندارد که به دانشگاه‌ها بدهد

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه اقادامات جزیره‌ای مشکل اساسی ارتباط بین صنعت و دانشگاه‌هاست گفت: تا دانشگاهیان خود را اثبات نکنند در صنعت از آن‌ها بهره گرفته نمی‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، قبادیان عصر امروز در جلسه ارتباط صنعت و دانشگاه که با حضور معاون وزیر صنعت برگزار شد اظهار داشت: کشور ایران کشوری بی‌نظیر در دنیاست و از نعمت‌های خدادادی در روی زمین و هوا برخوردار است.

وی بیان کرد: در آسیا کشور‌های مالزی، کره و ژاپن هیچ کدام نعمت‌های ایران را ندارند، ولی با وجود مشکلات و نبودن نعمات، فوران آتشفشان، جنگ جهانی و ... ژاپن امروز از قدرت‌های برتر است.

قبادیان عنوان کرد: فکر می‌کنم که بخش اعظمی از مشکلات به ما دانشگاهیان مربوط است ضمن اینکه نسل اول دانشگاه‌ها به آموزش پرداختند و نسل دوم به تحقیق و پژوهش پرداختند و در کشور در مرحله دوم باقی مانده‌ایم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه اشکال اساسی و اول و آخر در کشور این است که جزیره‌ای عمل می‌کنیم گفت: متاسفانه دانشگاه خود را از جامعه جدا می‌بیند و صنعت نیز به خودی خود فعالیت می‌کند.

وی با انتقاد از اینکه دانشگاه علمی – کاربردی به دنبال این بود تا متصل به صنعت باشد، ولی اکنون متصل به کاغذ و ارائه مدرک است بیان کرد: در بخش‌های مختلف کشور باید سیاست گذاری، برنامه ریزی کلان و سپس نظارت داشته باشیم تا در کار‌ها موفق شویم.

قبادیان با بیان اینکه برنامه ریزی کلان کشور به مدت ۸ سال دچار مشکل بود اظهار داشت: زمانی که دولت یازدهم شروع به فعالیت کرد میانگین رشد اقتصادی کشور منفی ۶ و میانگین صنعت کشور منفی ۱۲ بود، ولی اکنون از منفی به سمت مثبت رسیده‌ایم و مردم نیز در دولت دوازدهم از ما انتظار بیشتری دارند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: اگر نیاز باشد باید سیاست‌گذاری دانشگاه را سریع اصلاح و ارتباط صنعت و دانشگاه را نیز برقرار کنیم ضمن اینکه از سال ۹۳ برای اینکه صنعت بتواند از ظرفیت دانشگاه استفاده کند تفاهم‌نامه‌هایی منعقد شد که در برخی ایراداتی نیز وجود دارد و در صدد رفع آن‌ها هستیم.

قبادیان افزود:، ولی علت وجود دیوار نفوذ ناپذیر و رابطه یخ زده بین صنعت و دانشگاه این است که هر دو در محدوده بسته عمل می‌کنند ضمن اینکه هر دو نیازمند حمایت‌های مالی هستند در حالی که دانشگاه احساس نمی‌کند که نیاز به حمایت مالی دارد.

 تا دانشگاهیان خود را اثبات نکنند در صنعت از آن‌ها بهره گرفته نمی‌شود

وی با تأکید بر اینکه تا دانشگاهیان خود را اثبات نکنند در صنعت از آن‌ها بهره گرفته نمی‌شود گفت: در کشور نیازمند مزیت سنجی هستیم ضمن اینکه تا ۴ الی ۵ سال آینده دولت پولی ندارد که به دانشگاه‌ها بدهد و دانشگاه‌ها باید در اهداف، برنامه‌ها و سیاست‌هایشان بازنگری داشته باشند.

قبادیان با بیان اینکه واحد‌های تولیدی و صنعتی امروز باید به دنبال تولید کالای با کیفیت، طراحی زیبا و مناسب باشند عنوان کرد: دنیا در حال تبادل بی رحمانه انبوه اطلاعات است و اگر متناسب با روش‌های نوین و علمی حرکت نکنیم حذف می‌شویم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه وزارت صنعت با وزارت علوم چندین تفاهم نامه را منعقد کرده است گفت: بخش صنعت ۱۰۴ نفر اعلام نیاز برای پسا دکتری و ۲۱ فرصت مطالعاتی داشته است و از سوی دیگر دانشگاه‌های ما فقط ۲۴ نفر برای این تعداد اعلام نیاز آمادگی داشتند.

وی اظهار داشت: از ابتدای سال ۹۵ سهم دانشگاه‌ها از واحد‌های کارآموزی ۱۲ درصد بوده و از مردادماه این میزان به ۱۶ درصد رسیده است و سامانه کارورزی وزارت علوم از سال ۹۳ تا ۹۵ تعداد ۱۰۲ واحد از واحد‌های صنعتی برای کارورزی اعلام آمادگی کرده بودند و اکنون این تعداد به ۱۹۵ رسیده است.

اجرای طرح تاپ به صورت پایلوت در ۳ استان کشور

قبادیان با اعلام اینکه پایان نامه‌های دانشگاهی در بخش صنعت باید هدفمند بادش و مسائل را حل کند بیان کرد: از سوی دیگر صنایع باید مشکلاتشان را احصا و بر روی سامانه قرار دهند اینگونه بسیاری از مشکلات رفع و تبادلاتی بین صنعت و دانشگاه انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کارآموزی دانشجویان در صنعت تاثیر بسزایی در برقراری ارتباط این دو دارد گفت: قرار بود تا ۷ شهرک صنعتی برای صنایع پیشرفته ایجاد شود که یک مورد از آن قرار بود در همدان راه اندازی شود.

قبادیان با بیان اینکه می‌دانیم که شرکت‌های تولیدی کالای دانش بنیان ندارند و بر اساس مطالعات شکل نگرفته‌اند تصریح کرد: طرح "تاپ" به توانمندسازی در تولید و توسعه اشتغال پایدار می‌پردازد که پیشنهاد می‌کنیم تا همدان و دو استان دیگر را به عنوان پایلوت ارتباط صنعت و دانشگاه در کشور انتخاب کنیم و رد صورت موفقیت این طرح در سراسر کشور اجرا شود.

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۲۲:۱۳ ۱۵ شهريور ۱۳۹۷
اگه جلوی اختلاس ها گرفته بشه
پول فراوونه