برای دهمین سال پیاپی:

چهارمحال و بختیاری قطب تولید بادام آبی کشور

چهارمحال و بختیاری برای دهمین سال متوالی، به عنوان قطب تولید بادام آبی کشور معرفی شد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ ذبیح الله غریب مدیرکل جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: این استان برای دهمین سال متوالی، با کسب رتبه نخست تولید بادام آبی کشور  به عنوان قطب تولید این محصول شناخته شد.

وی افزود: امسال ۲۴ هزار تن بادام آبی از سطح ۱۲ هزار هکتار بادامستان بارور این استان برداشت ‌می‌شود که حدود ۷۰ درصد آن، مامایی ‌است.

غریب با اشاره به وجود باغات بادام در سراسر چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: عمده این باغات با حدود ۱۰ هزار بهره بردار در حاشیه رودخانه زاینده رود در شهرستان‌های سامان و بن قرار دارد که مرغوب‌ترین ارقام بادام از جمله مامایی، سنگی، سفید، ربیع و شاهرودی را تولید می‌کنند.

وی، مدیریت منابع آبی را یکی از مهمترین مؤلفه‌ها در افزایش تولید این محصول برشمرد و گفت: بیش از ۷۰ درصد باغات استان با تجهیز به سامانه‌های نوین آبیاری قطره‌ای و تیپ، جایگاه دوم کشور را در این حوزه به دست آورده است.

غریب ادامه داد: محصول سال گذشته باغات بادام این استان به ۲۳ هزار تن رسید.

وی با بیان اینکه مغز بادام چهارمحال و بختیاری به علت استفاده اندک از سموم و کود‌های شیمیایی جزو سالم‌ترین بادام‌های کشور به شمار می‌رود افزود: سالانه بخشی از محصول بادام استان به کشور‌های خارجی از جمله هند صادر می‌شود.

به گفته غریب؛ نبود کارخانه‌های فرآوری، نداشتن اتحادیه، سود هنگفت تاجران بادام و واسطه‌ها به جای باغداران مهم‌ترین دغدغه‌های بادامکاران در قطب تولید بادام کشور است.

ابراهیم شیرانی مدیر امور باغبانی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری هم از افزایش ۲۰ درصدی قیمت بادام مامایی خبر داد و گفت: هم اکنون قیمت هر کیلوگرم مغز این نوع بادام، بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار ریال خرید و فروش ‌می‌شود.

وی افزود: سال گذشته، قیمت این محصول بین ۹۰۰ هزار تا یک میلیون ریال بود.

شیرانی با بیان اینکه در سال ۹۵ دو هزار تن مغز بادام مامایی از کشور صادر شد پیش بینی کرد: این میزان امسال با دو برابر افزایش به بیش از ۴ هزار تن برسد.

هم اکنون ۱۴ هزار هکتار باغ بادام در چهارمحال و بختیاری وجود دارد که ۱۲ هزار هکتار آن بارور ‌می‌باشد.

انتهای پیام/خ

کسب رتبه نخست کشوری در تولید بادام آبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.