با حضور وزير ارشاد؛

آيين نکوداشت محمود فرشچیان در تالار وحدت برگزار شد

آیین نکوداشت محمود فرشچیان به همراه رونمایی از آثار وی، با حضور وزير ارشاد در تالار وحدت برگزار شد.

آيين نکوداشت محمود فرشچیان در تالار وحدت برگزار شدبه گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  مراسم نكوداشت محمود فرشچیان با حضور جمعی از هنرمندان، چهره‌های فرهنگی و هنری، نمایندگان مجلس و مسئولان فرهنگی در تالار وحدت برگزار شد.

سيد عباس صالحی وزير ارشاد، حجت الاسلام و المسلمين ابوترابی فرد، حجت الاسلام و المسلمين محمود دعایی، احمد مسجد جامعی، علی مرادخانی، احترام برومند، مسعود فروتن، جمعی از هنرمندان نقاشی و نگارگری در اين مراسم حضور داشتند.
 

وزير ارشاد: محمود فرشچيان نماينده هنر ايرانی است

در اين مراسم، سيد عباس صالحی‌ وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره محمود فرشچيان گفت: محمود فرشچيان نماينده هنر ایرانی است. هنر او، نه تنها در ميان اهالی هنر كه در ميان مردم هم شناخته شده است. او هنرمندی است که توانست، مرز ميان عوام و خواص  را از بين ببرد و همگان را مجذوب خود كند.

وی افزود: عامه مردم هنر او را درونی كردند و اهال‍ی خاص هنر و فرهنگ با هنر او انس گرفتند و تعامل كردند. فرشچيان نشان داد که مدرن‌ترین نمادها را چگونه می توان با ریشه‌های سنتی ترکیب کرد و  در واقع هنر او پيوندی از سنت و مدرنيته است. محمود فرشچیان در غرب زندگی كرده است اما همواره نماینده ایران بود. اینکه انسان بتواند ریشه در خاک و آيين و سنت‌هايش داشته باشد و  در عين حال از زمانه عقب نماند، هنر اندکی نیست.  فرشچیان برای ما نماد ایران است.

 

مرادخانی: بايد شرايط لازم را برای تعالی هنر كشور فراهم كنيم

در اين مراسم همچنين، علی مرادخانی معاون هنری وزارت ارشاد بر صحنه رفت و گفت: همیشه گفته ایم که باید برای بزرگان هنر کشور در حضور خودشان بزرگداشت بگیریم. خوشحالم که این اتفاق برای مرد بزرگ نگارگری ایران افتاد.
 
 وی افزود: خیلی خوب است که با وجود مشکلات عرصه هنر، چنین اتفاقات خوشایندی هم می‌افتد و از هنرمندان بزرگ تجليل می‌شود. نکات زیادی درباره فعالیت های محمود فرشچیان وجود دارد و ما باید این نکات ارزنده را به نسل آینده انتقال بدهیم. ما باید ستارگان هنر ایران را آن طور که شایسته است، معرفی کنیم. باید شرایط لازم را برای تعالی هنر کشور فراهم کنیم.
 

نظر رهبر معظم انقلاب درباره تابلوی عصر عاشورا

 
مرادخانی در پایان گفت: در دیداری که در حضور مقام معظم رهبری بودیم، در مورد تابلوی معروف استاد فرشچیان به نام «عصر عاشورا» بحث شد و ایشان فرمودند: هر زمان که این تابلو را می‌بینم، منقلب می‌شوم و با تماشای آن هر بار ناگفته‌ای جدید می یابم.
 
 سپس یدالله کابلی از هنرمندان عرصه خوشنويسی بر صحنه رفت و اظهار کرد: محمود فرشچیان با کارنامه درخشان خود،  دردانه این هنر است و  نامی بلدآوازه در فرهنگ و هنر ماست.  او دنیایی از خلاقیت را با هوشیاری عرضه کرده است و بیش از نیم قرن مایه عزت و آبروی ما در دنیا بوده است. هنر نگارگری او پر رمز و راز و چند بعدی است و جان هر بیننده ای را مجدوب و مدهوش خود می کند. او با جانی شیفته و عقل سرخ  این هنر را متجلی می سازد.

 

احمد مسجدجامعی: فرشچیان بيش از آنكه هنر بيافريند، آن را کارگردانی می‌کند

سپس، احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران بر صحنه رفت و درباره محمود فرشچيان گفت: محمود فرشچیان، خیلی صفای باطن دارد؛ خیلی دریادل و تواناست. او  حدود سی سال است که در ایران زندگی نمی کند ولی وقتی او را می بینیم، انگار زندگی اش در ایران است. رفتار و ظاهرش نمودی از حضور او در ایران و روح ایرانی اوست.  من این حس را در کسی ندیدم، دوری در عین نزدیکی. او همیشه مدافع حقوق و فرهنگ ایرانيان است.

وی تاكيد كرد: محمود فرشچيان تنها متعلق به اهالی فرهنگ و هنر نيست بلكه به همه ايرانيان تعلق دارد. او برای تاريخ، فرهنگ و هنر ايرانی ارزش قائل است. محمود فرشچیان بيش از آنكه هنر  بيافريند، آن را کارگردانی می‌کند.

 سپس محمود فرشچيان روی صحنه آمد و ضمن تشكر از برگزاركنندگان اين مراسم گفت: برای همه ايرانيان و هموطنانم آرزوی سلامتی و موفقيت دارم.

پس از آن با حضور جمعی از هنرمندان از اثر جديد استاد محمود فرشچیان شامل گنجینه شاهکارهای فرهنگ و هنر ایران به نویسندگی و کارگردانی امیر صبوری، در قالب لوح فشرده، دیوان حافظ به خط استاد رسول مرادی و نگارگری استاد فرشچیان و کتاب سلطان سریر صبح خیزان اثر استاد اسرافیل شیرچی رونمایی شد.

این کتاب نفیس در برگیرنده آخرین آثار استاد محمود فرشچیان است. چاپ تازه‌ترین کتاب استاد فرشچیان نزدیک به چهار سال طول کشید.

 

 انتهای پيام/

 

تازه‌ترين اثر استاد نگارگری ايران رونمايی شد

 

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.