در گفتگوی ویزه خبری مطرح شد؛

نقوی حسينی: برجام قابل مذاکره مجدد نیست/جمشيدی: ایران با تاکتیک‌ها و توانمندی خود برنامه‌های آمریکا را در منطقه شکست داد

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه برجام قابل مذاکره مجدد نیست، گفت: باید برای همه سناریوهای آمریکایی‌ها برنامه هدفمند و دقیق داشته باشیم.

نقوي حسينی: آنچه كه ترامپ از تريبون سازمان ملل بيان كرد نشان از عصبانيت اوست/جمشيدی : اختلاف نظر در مورد كاركرد برجام در ميان سياست مداران آمريكا وجود داردبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سیدحسین نقوی‌حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، جمشيدی کارشناس روابط بین الملل و رضاخواه پژوهشگر ايرانی در آمريكا با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی سياست‌های آمريكا در قبال برجام پرداختند.

نقوي حسينی با بیان اینکه آنچه كه ترامپ از تريبون سازمان ملل بيان كرد نشان از عصبانيت او بود، اظهار داشت: صحبت‌های او مخالف با شعار انتخاباتی‌اش مبنی بر اولويت آمريكا بود و مديران آمريكايی و اروپايی منتقد سخنرانی ترامپ بودند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: عصبانيت آمریکایی‌ها ناشی از موفقيت ايران در سوريه و تحولات منطقه است. آمريكا در سوريه و تحولات منطقه به اهداف خود دست نيافته است. آنها آمده بودند كه بر عراق و سوريه مسلط شوند. آمریکا در باتلاق یمن گير كرده است.

جمشيدی کارشناس روابط بین‌الملل نیز در ادامه گفت: ما بايد راهبرد آمريكا را بشناسيم. با توجه به راهبرد مشخص و ثابت آمريكا در قبال ايران ،ترامپ راه اوباما را پيش خواهد رفت.

وی با بیان اینکه آمريكایی‌ها فكر می‌كنند اگر جامعه ايران را تحت فشار اقتصادی قرار بدهند، آنها تحريك خواهند شد، بیان داشت: صحبت‌های ترامپ همه از جنس اجتماعی بود و مردم را هدف صحبتهای خود قرار داده بود. آنها به دنبال مذاكره مجدد در خصوص برجام هستند تا آن را موسع‌تر كنند.

رضاخواه پژوهشگر ايراني در آمريكا  نیز در ادامه برنامه اظهار داشت: رسانه‌های آمريكا بيشتر انتقادشان بر صحبت ترامپ در قبال برجام معطوف به كره شمالی بود و اينكه اگر ترامپ در قبال برجام رفتار ديپلماتيك نداشته باشد. آنان در مقابله با كره شمالی راه به جايی نخواهد برد.

نقوی حسينی با بیان اینکه آمريكا منابع قدرت ايران مانند مردم، سپاه، ولايت فقيه و قدرت ايران در منطقه را مورد هدف قرار داده است، تصریح کرد: بهترين ابزار به نظر آنها تحريم اقتصادی است.

جمشيدی نیز ادامه داد: اختلاف نظر در مورد كاركرد برجام در ميان سياستمداران آمريكا وجود دارد. برخی مانند هيلی اعتقاد دارند كه برجام به خوبی ايران را محدود نكرده است، اما افرادی هم  مانند تيلرسون اعتقاد دارند برجام به اندازه كافی ايران را محدود كرده است.

این کارشناس روابط بین الملل عنوان کرد: آنها می‌خواهند دسترسی به مراكز نظامی گسترده‌تر شود و برجام را به حوزه موشكی گسترش دهند تا اینکه در آخر سياست‌های منطقه‌ای ايران را مورد هدف قرار خواهند داد.

 نقوی حسینی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا آمریکا به دنبال خروج از برجام است، گفت: اگر بر ادبیات سیاسی و رفتار امریکا مروری کنیم راهبرد اصلی انها شناسایی خواهد شد.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها اگرچه در دولت دموکراتها و در طول مذارکرات هسته‌ای موضع خود را بیان کردند اما ما هنوز این مواضع را به یاد داریم. در روز 26 دی ماه سال 94 اجرای برجام آغاز شد و 27 دی ماه همان سال یعنی یک روز بعد از اجرای برجام امریکا 11 شخصیت حقیقی و حقوقی ما را در دولت دموکراتها در لیست تحریم قرار داد .

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی خاطرنشان کرد: تاکنون آمریکایی ها 16 مرتبه در دولت دموکراتها و جمهوری‌خواهان رفتار و اقدام نقض برجام در مصوبات کنگره و اقدامات رئیس جمهورشان داشتند.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها بنا ندارند کلیات برجام اجرا شود،گفت: آنها موافق حذف و خروج از برجام هم نیستند. معتقدم آمریکایی‌ها می‌خواهند ایران تحریک شود و برجام را متوقف کند تا به این شکل به اهدافشان برسند.

نقوی حسینی یاداور شد: آمریکایی‌ها توقف برجام را با هزینه ایران می‌خواهند و با رفتار خود به دنبال این هستند که اگر برجام متوقف شود ما هزینه آن را بپردازیم و اگر هم ادامه پیدا کرد کشورمان نفعی از آن نبرد.

وی بیان داشت: یکی از منابع قدرت مادی ما بنیه دفاعی کشورمان است و تاثیرات آن در تحولات سیاسی در داخل آمریکا و منطقه دیده می‌شود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه بنیه دفاعی ما مدنظر آمریکایی‌ها قرار دارد، ادامه داد: توان ما در حوزه موشکی پیشرفتهای خوبی داشته است و آنها نتوانستند این حوزه را در برجام قید کنند تا حق نظارت برای خودشان در نظر بگیرند.

وی با تاکید بر اینکه اقتدار نظامی ما برای آمریکایی ها بسیار مهم است، یادآور شد: آنها در تلاشند تا در حوزه نظامی ما وارد شوند از این رو متوسل به برجام و پرتوکل الحاقی می‌شوند و نظارت آژانس را بررسی می‌کنند تا آژانس بتواند به این موضوع ورود کند اما باید بدانیم برجام قابل مذاکره مجدد نیست بنابراین آنها در تلاشند بعد از تاریخ پایان برجام به حوزه نظامی ما ورود کنند و چارچوبی برای کنترل نظامی ما در نظر بگیرند.

نقوی حسینی با بیان اینکه در جریان توافق هسته‌ای چک آمریکایی‌ها نقد نشده است، تصریح کرد: زمانی که چک انها نقد نمی‌شود، به لحاظ مناسبات اروپایی‌ها با آمریکایی‎‌ها، چک اروپایی‌ها هم دچار مشکل می‌شود.

وی گفت: انتفاع ملت ایران در برجام با اختلال روبه روست البته نباید بی‌انصافی کرد که همه چک‌ها نقد نشده واقعیت این است که چک آمریکایی‌ها نقد نشده و بر چک‌های شرکایش در 5+1 تاثیر می‌گذارد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی یادآور شد: ما باید برای تمام سناریوها برنامه داشته باشیم تا جایی که می‌دانم شورای امنیت ملی، دولت و مجلس در حوزه اقتصادی، سیاسی و مجامع بین‌المللی برنامه‌ریزی کردند.

نقوی حسینی اضافه کرد: ما محکم و استوار راهمان را ادامه می‌دهیم و توانمندی لازم را داریم و اگر برجامی هم نباشد همین اقتدار را خواهیم داشت. وی خاطرنشان کرد: باید برای همه سناریوها برنامه هدفمند و دقیق داشته باشیم تا بتوانیم به خوبی حرکت کنیم.

در ادامه گفتگوی ویژه خبری محمد جمشیدی کارشناس روابط بین الملل  اظهار کرد: هدف آمریکا در وهله اول این است که برجام مورد مذاکره مجدد قرار گیرد و با توجه به ماهیت محدود کننده آن، ابعاد دیگر قدرت ایران را محدود کند.

وی ادامه داد: آمریکا نسبت به خروج از برجام ابایی ندارد اما هدف اصلی این کشور خروج از این توافق  نیست. معتقدم هدف اصلی آمریکا این است که برای برجام مذاکره مجددی صورت بگیرد و عملا این موضوع هم از سوی تیلرسون وزیر امور خارجه امریکا مطرح شد.

جمشیدی خاطرنشان کرد: اگر آمریکا از برجام خارج شود تحریم‌های ثانویه علیه کشورمان فعال می‌شود و هیچ کشوری نمی‌تواند با ما همکاری کند البته نوع تحریم‌های آمریکا اکثرا مالی است لذا مشکلات مالی ما با بانکهای بزرگ افزایش خواهد یافت.

جمشیدی خاطرنشان کرد: اینکه آمریکا طوری رفتار کند که ایران از برجام خارج شود یکی از روشهای این کشور محسوب می‌شود همچنین ابزار این هدف هم از سوی آمریکایی‌ها در قالب تحریم، طراحی شده است.

این استاد دانشگاه تهران گفت: طبق اظهارات رهبر معظم انقلاب اسلامی آمریکا‌یی‌ها ضعیف هستند و به لحاظ راهبردی در منطقه شکست خوردند و عامل این شکست هم ایران است.

وی افزود: ایران با توجه به تاکتیک ها و توانمندی خود توانست برنام‌ های امریکا را در منطقه شکست دهد به طوری که انها برای امنیت عراق و برنامه هسته‌ای ایران وارد مذاکره شدند در حالی که پیش از این امکان مذاکره ای با امریکایی ها وجود نداشت.

جمشیدی متذکر شد: در انتخابات میان دوره ای، کنگره از دست جمهوری خواهان خارج شد سپس تحولات منطقه و بیداری اسلامی اتفاق افتاد و برنامه امریکا توسط ایران به این شکل با شکست مواجه شد.

استاد دانشگاه تهران اضافه کرد: آمریکا دارای گرفتاری مهم استراتژیک است و این گرفتاری به مرور زمان تداوم پیدا می‌کند. معتقدم آنها به دنبال مولفه مادی قدرت ایران هستد و باید بپذیریم که همچنان به دنبال تحریم ایران هستند.

وی تصریح کرد: مهمترین اقدام ما این است که استراتژی طرف مقابل را شناسایی و خنثی کنیم این روش به این شکل ممکن است که استراتژی آمریکا را برای جامعه تشریح و در حوزه اقتصادی هم به گونه ای عمل کنیم که سیاست انها خنثی شود البته در این زمینه میتوان به تحقق سیاست اقتصادی مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری توجه کرد.

جمشیدی گفت: معتقدم سیگنالهایی که از سوی ایران به امریکا داده شده است، درست نیست چراکه این سیگنالها طرف مقابل را تحریک کرده که ما به برجام نیازمندیم و از تحریمهای وضع شده تاثیر می‌پذیریم . به هرحال این مسائل باید طوری به طرف مقابل نشان داده شود که سیاستهایشان تاثیری بر ما نخواهد داشت.

انتهای پیام/

آمریکا در باتلاق یمن گير كرده است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار