اشرف غنی: پاکستان باید پناه دادن به تروریست‌ها را متوقف کند

رئیس جمهور افغانستان از همسایه جنوبی خود درخواست کرد از پناه دادن به سازمان‌های تروریستی خودداری کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از اسپوتنیک، رئیس جمهور افغانستان اعلام کرد دیگر نقش پاکستان به عنوان پناهگاهی برای سازمان‌های تروریستی را برنمی‌تابد. وی از اسلام آباد درخواست کرد «این پیام را دریافت کند» و برای برچیدن «پناهگاه‌های امن تروریست‌ها» اقدام کند. 

 اشرف غنی احمدزی – رئیس جمهور افغانستان – پنجشنبه، در گفتگو با رادیو ملی آمریکا گفت: «امیدوارم این‌بار پاکستان پیام ما را به روشنی و رسایی دریافت کند، زیرا شرایط کنونی نمی‌تواند ادامه یابد. این به نفع آن‌ها نیست. این به نفع هیچ طرفی نیست.»

وی افزود: «پاکستان هرگز این گونه از گفتگوها را با آمریکا نداشته است و امیدوارم خرد و منافع ملی مشترک در نهایت غالب شوند.»

اشرف غنی در ادامه گفت: «کاهش پناهگاه‌های امن، هم برای مبارزه با تروریسم و هم برای تقویت ثبات در افغانستان، اکیدا لازم است».

وی همچنین درباره انتقاد از پاکستان در سخنرانی خود در هفتاد و دومین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد توضیح داد. وی گفت: «من از پاکستان درخواست می‌کنم در گفتگوهای جامع دو دولت در بحث صلح، امنیت و همکاری‌های منطقه‌ای که منجر به رونق خواهند شد، شرکت کنند.»

رئیس جمهور افغانستان افزود: «این فرصتی استثنایی برای پاکستان است تا میراث گذشته را با ما مرور کند و تصمیم بگیرد گذشته را تکرار نکند.»

اشرف غنی همچنین خطاب به آمریکا گفت حتی با افزایش 3000 نیروی نظامی این کشور در افغانستان، بخش بزرگی از مبارزه علیه طالبان و دیگر گروه‌ها از جانب نیروهای نظامی داخلی انجام خواهد پذیرفت.

با این حال، اشرف غنی از تصمیم دونالد ترامپ – رئیس جمهور آمریکا – برای افزایش نیروهای نظامی آمریکایی در افغانستان برای نخستین بار از سال 2009، استقبال کرد. وی گفت: «ابر بی‌اعتمادی‌ها برداشته شده است. استراتژی جدید رئیس جمهور آمریکا ایجاد اختلال و عدم ارائه پناهگاه به تروریست‌هایی هست که انگیزه‌های آن‌ها حد و مرز نمی‌شناسد».

ترامپ در سخنرانی خود درباره رویکرد جدید دولت آمریکا در قبال افغانستان، پاکستان را به عنوان بازیگری مهم در تنش‌های این کشور معرفی کرد. وی گفت واشنگتن نمی‌تواند «درباره پناهگاه‌های امن پاکستان برای سازمان‌های تروریستی، طالبان و دیگر کشورهایی که منطقه و جهان را تهدید می‌کنند، سکوت کند.»

ترامپ همچنین همتای افغان خود را ستود. وی گفت: «ما در حال آموزش دادن و همکاری نزدیک با آن‌ها هستیم؛ اما این افغان‌ها هستند که در مبارزه‌ها شرکت می‌کنند.» وی گفت: «این شرایط بسیار دشواری است. ما با قدرت و به طور موثر به تروریست‌ها ضربه می‌زنیم. ما به جز این انتخاب دیگری نداریم.»

 

انتهای پیام/

انتقاد رئیس جمهور افغانستان از پاکستان به سبب پناه دادن به تروریست‌ها

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار