باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

دانشگاه قربانی سهم خواهی سیاسی نشود/دانشجویان گریزگاه تامین کسری بودجه نفتی وزارت علوم

دور نگه داشتن فضای علمی کشور از سیاسی بازی، تلاش برای ارتقاء سطح علمی کشور و حمایت از تشکل‌های دانشجویی انتظار دانشجویان از وزیرعلوم پیشنهادی است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مدتی است که از شروع فعالیت دولت دوازدهم می گذر اما وزارت علوم  که بیشترین ارتباط  با جوانان جامعه را دارد هنوز با سرپرست اداره می‌شود، به همین دلیل تصمیم گرفتیم این باربه سراغ برخی مسئولان دانشگاه‌های مختلف رفته است و مصاحبه‌ای پیرامون دیدگاه ها و انتظارهای دانشجویان نسبت به شخصی که قرار است به زودی به سمت وزارت علوم منصوب شود انجام داده است.

استانداردهایی جذب هیات علمی اصلاح شود

محمد علی رئیس السادات دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران با اشاره به اینکه دولت موظف است وسایل آموزش عالی را تا سرحد خودکفایی برای آحاد ملت به صورت رایگان فراهم آورد، گفت: در بحث علمی و آموزشی، متاسفانه با گذشت سال ها از تصویب اصل سی ام قانون اساسی، جهت تامین مالی و کسری بودجه‌های نفتی، به جای پیدا‌کردن راه‌های جایگزین مناسب، به دانشجویان به چشم منبع پوششی کسری بودجه نگاه می‌شود.

سیاست‌گذاری اشتباه علمی، ما را روز بروز به نفت محتاج‌تر و از شرایط خودکفایی دورتر کرده است،عنوان کرد: وزیر علوم که متصدی آموزش عالی است، اولین و مهم‌ترین مسئول در این حیطه به شمار می‌رود.

وی با اشاره به دانشگاه به مثابه جایگاه انسان سازی در نظام مقدس جمهوری اسلامی است، افزود: متاسفانه در چهارسال اخیر شاهد بازگشت استادان مسئله دار به دانشگاه ها هستیم و جذب هیئت علمی با استانداردهایی صورت می‌گیرد که شفاف نیست؛ اجازه تصدی کرسی استادی دانشگاه را به افرادی می‌دهد که شایستگی پرورش نیرو برای نظام جمهوری اسلامی را ندارند.

تشکل‌های دانشجویی از نظر مالی در وضعیت بحرانی قرار دارند

وحید عبدالله زاده دبیر انجمن اسلامی دانشجویان (دفتر تحکیم وحدت) دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به وضعیت مالی تشکل‌های مختلف دانشجویی گفت: وزیر پیشنهادی جدید باید در درجه اول پیگیر مسائل تشکل‌هایی باشد که در یک سال اخیر با هر بهانه‌ای و بدون هدف خاصی تشکیل شدند، همچنین باید پیگیر تشکیل اتحادیه‌ای غیر قانونی به نام تادا باش.

وی افزود: وضعیت تشکل‌ها از نظر مالی به شدت در وضعیت بحرانی قرار دارند و دانشگاه ها سرانه‌ای که وزارت علوم برای تشکل‌ها در نظر گرفته را پرداخت نمی‌کنند.

وزیر علوم خود را وامدار جریانات سیاسی خارج از دانشگاه نداند

امیر حسین رفعتی دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه بعضی جریانات رادیکال داخل کشور سعی دارند با فشار و تهدید، این وزارتخانه را به عنوان سهم خود از تیم دولت مصادره کنند، ادامه داد:حداقل شرایط کسی که قرار است این سمت را بر عهده بگیرد این است که خود را وامدار جریانات سیاسی خارج از دانشگاه نداند و فضای علمی دانشگاه‌ها را به سمت سیاست بازی‌ها و حاشیه‌های بی مورد هدایت نکند.

وی در خصوص شتاب رشد علمی کشور گفت: متاسفانه شاهد بوده‌ایم که در سال‌های گذشته شتاب رشد علمی کشور کاهش پیدا کرده است، یکی از اولویت‌های اصلی وزیر علوم آینده باید برگرداندن شتاب رشد علمی کشور به ریل اصلی خود باشد.

رفعتی با بیان اینکه یکی از بحث های مهم که در دوره‌های مختلف در سطح شعار باقی مانده مسئله ارتباط دانشگاه با صنعت است، ادامه داد:خیلی از بودجه‌هایی که برای دانشگاه‌های مختلف در نظر گرفته می شود به دلیل شکل نگرفتن این ارتباط هدر می‌رود، وزیر پیشنهادی آینده باید برنامه مشخص و نقطه به نقطه ای برای این مسئله داشته باشد.

وزیر علوم بعدی به دنبال پویایی جنبش دانشجویی باشد

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان (دفتر تحکیم وحدت) دانشگاه امیر کبیر با تاکید بر نیاز به وزیری با سابقه‌ی علمی معتبر و قوی گفت: دولت باید به دنبال این باشد که وزیری را برای وزارتخانه‌ی علوم معرفی کند که علاوه بر سابقه‌ی علمی معتبر و قوی به نیازهای حوزه‌ی علوم و فناوری برای دستیابی به چشم انداز علمی کشور مسلط باشد،همچنین دغدغه‌ رفع مشکلات عدیده‌ فرهنگی اجتماعی دانشگاه ها را داشته و به دنبال تحقق سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها باشد.

علی دهقان با بیان اینکه وزیر علوم نباید به تشکل‌های دانشجویی نگاه جناحی داشته باشد،ادامه داد: وزیر علوم به دنبال پویایی جنبش دانشجویی باشد و به مشکلات و سنگ اندازی‌هایی که در حوزه‌ی مالی و همچنین اخذ مجوزها در سه سال گذشته در دانشگاه‌ها به کرات وجود داشته است، پایان دهد.

وزیر پیشنهادی به جای سیاسی بودن، علمی و اجرایی باشد

میلاد خدری دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه متأسفانه در این سال‌ها شاهد ازدیاد مدیران سیاسی بجای عناصر دلسوز و دغدغه مند هستیم، افزود: این افراد به جای مصلحت دولت و ملت، مصالح حزب و جناح خود را در نظر می‌گیرندو اینجا دانشجوست که ضرر می‌کند، استاد قربانی می‌شود و رشد علمی کشور است که فدای سیاسی کاری عده‌ای می‌شود.

وی ادامه داد: پارک‌های علم و فناوری جدی گرفته شوند و این مستلزم قوانین، بودجه و انتخاب نیروهای کاملا علمی و جهادی است وگرنه با کار کارمندی و تایم اداری دچار روزمرگی خواهیم شد.

خدریافزود:  چیزی که واقعا مظلوم واقع شده است، ایده‌های نابی است که در دانشگاه ها نادیده گرفته می‌شوند و برای رشد علمی و فناوری کشور باید از این‌ها استفاده کرد، نه اینکه استارت آپ‌ها برای دزدی علمی دانشجویان را به سمت خودشان بکشند

وی تاکید کرد: دولت باید شخصا وارد عمل شود و باید جشنواره‌ های علمی بیشتری برگزار کند تا دانشجویان مشتاق شوند.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز درباره مسائلی مانند اعتیاد در دانشگاه ها گفت: دولت فعلی به محض شروع کار، اداره حراست را از هرگونه تذکر به دانشجو منع کرد، یکی از مسائل  در این بخش تذکر درباره بدحجابی و دیگری اعتیاد بود ، متأسفانه اعتیاد فدای حجاب شد و دولت برای اینکه نشان دهد اهل دستور و اجبار نیست محیط دانشگاه را رها کرد و اعتیاد رشد غیر قابل تصوری در دانشگاه‌ها داشته و متأسفانه به استادان هم کشیده شده است.

وزیرعلوم جریان های دانشجویی را فدای سهم خواهی سیاسی نکند

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان (دفتر تحکیم وحدت) دانشگاه الزهرا  درباره لزوم بهره گیری وزارت علوم از توان علمی اعضاء هیئت علمی دانشگاه ها گفت:گفت: وزارت علوم به عنوان علمی‌ترین وزارت خانه کشور، از وجود۸۰ هزار عضو هیئت علمی برخوردار است، بدون شک بخشی از این اعضا قابلیت و توان اداره این وزارت خانه را دارند، اما علی رغم این پتانسیل قوی،دولت دوازدهم درحالی کار خود را آغاز کرد که هنوز برای وزارت کسی معرفی نشده است، شاید به توان گفت که این منصوب نشدن بی حکمت هم نیست ودولت با گماشتن سرپرست قصد دارد بار اقدامات هزینه ساز را بر دوش سرپرست بگذارد تا علاوه بر فرار از پاسخگویی به مجلس، راه را برای وزیر آینده هموار کند.

مقدم در خصوص مطالبه خود از وزیر علوم آینده تاکید کرد: وزیر علوم جریانات دانشجویی را اسیر سهم خواهی‌های سیاسی و کشمکش بین قطب‌های قدرت نکند و سعی در ایجاد رشد علمی با شتاب گذشته داشته باشد همچنین به تشکل‌های دانشجویی امکانات لازم داده شود تا در فضایی دوستانه مطالباتشان را طلب کنند.

نامزدهای وزارت علوم به قانون پایبند باشند

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه بیرجند درباره تاخیر در معرفی وزیر علوم گفت: متاسفانه علی رغم شروع سال تحصیلی جدید در دانشگاه‌ها هنوز دولت از معرفی وزیر علوم طفره می‌رود و ترجیح می‌دهد در سایه بازی‌های رسانه‌ای و عوام فریبانه خود از اعتراضات به ناکارآمدی سیاست‌های چهارساله گذشته خود بکاهد، آن چه در این میان مهم و ضروری است لزوم پایبندی نامزد‌های وزارت علوم به قانون از جمله مصوبه های شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای تحول علوم انسانی است.

پورسلطانی تاکید کرد: امیدواریم دولت دست از سیاسی کاری بردارد.

انتهای پیام/

گزارش از نقی اصغری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار