وعده هايی كه محقق نشد/بجنورد همچنان در انتظار نگاه مسئولين

بیش از چهار ماه از وقوع زلزله 5 و هفت دهم ریشتری در بجنورد می گذرد، اما هنوز وعده های مسئولین عملی نشده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد؛  بیست و سوم اردیبهشت ماه زلزله ای به بزرگی 5 و 7 دهم ریشتر منطقه پیش قلعه استان خراسان شمالی را لرزاند.

در این زمین لرزه دو نفر در روستاهای قصر قجر و لنگر از توابع شهرستان بجنورد جان خود را از دست دادند و۲۱۰ نفر نیز مصدوم شدند.

امداد رسانی به زلزله زدگان از همان لحظات نخست با اعزام گروه های امدادی هلال احمر آغاز شد و مسئولین کشوری و استانی از مناطق زلزله زده بازدید کردند و برای رفع مشکلات زلزله زدگان نیز وعده هایی دادند.

ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عصر 24 اردیبهشت در بازدید از روستاهای زلزله‌زده قصر قجر، مانه وسملقان وعده داده بود: به هر یک از خانوارهای زلزله‌زده ۲۰میلیون تومان تسهیلات و کمک بلاعوض اعطا می‌شود.

علی روحانی، معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی نیز بر روند پرداخت تسهیلات به خانه های روستایی خسارت دیده از همان روز و بدون اولویت تاکید کرده بود.

همچنین محمدی مدیر کل بنیاد مسکن نیز از پرداخت تسهیلات به روستاییانی که منازل آنها در زلزله آسیب بیشتری دیده ، با مراجعه به بنیاد مسکن و معرفی به بانک خبر داد.

وضعیت مناظق زلزله دربجنورد بعد از گذشت چهار ماه+ تصاویر

درد و دل مردم زلزله زده بعد از گذشت 4 ماه

طباطبایی یکی از ساکنین مسکن مهر خراسان شمالی در گفتگو با  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد گفت: مسئولین در ابتدای زلزله به سرعت برای بازدید از منازل زلزله زده آمدند و برای تسریع در روند بازسازی منازل قول هایی از جمله پرداخت وام دادند اما هنوز بعد از گذشت 4 ماه  هیچ وامی دریافت نکرده ایم.

ساکن دیگر مسکن مهر نیز با اشاره به پرداخت وام گفت: تاکنون توانایی پرداخت وام هایی که از مسکن مهر برای خرید منزل مسکونی دریافت کرده ،  نداشته و  حال با وارد شدن خسارت به منزلش چگونه می تواند وام دیگری دریافت کند.

همچنین یکی از روستانشینان قصر قجر گفت: روزهای نخست بعد از زلزله مسئولین زیادی برای بازدید آمدند اما قول هایی که دادند هنوز به طور کامل محقق نشده است.

یکی از روستانشینان پسرکانلو نیز با بیان اینکه همچنان در خانه های تخریب شده سکونت دارند گفت: گروه های جهادی که به منطقه اعزام شده اند، در بازسازی منازل به روستاییان کمک می کنند.

 

وضعیت مناظق زلزله دربجنورد بعد از گذشت چهار ماه+ تصاویر

 

وضعیت بازسازی منازل خسارت دیده  بعد از گذشت 4 ماه

 محمدی مدیر کل بنیاد مسکن خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از  بجنورد؛ گفت: بعد از زلزله  تنها 382 پرونده در شهرستان مانه و سملقان و 536 پرونده در بجنورد تشکیل شد که از این تعداد 366 مورد در مانه و سملقان وام دریافت کردند و تمامی افرادی که از روستاهای بجنورد به بانک معرفی شدند وام 20 میلیون ریالی دریافت کردند.

وی در خصوص ستاد روستایی واحدهای احداثی افزود: سهمیه ساخت واحد مسکونی در بجنورد 2500مورد است که تاکنون 51 مورد پرونده در استان بجنورد تشکیل شده است.همچنین 78 واحد در بجنورد و 125 واحد در روستاهای مانه و سملقان تکمیل و احداث شده است.

 

مدیرکل بنیاد مسکن استان با اشاره به آخرین وضعیت رسیدگی به مناطق زلزله زده گفت: تاکنون برای 873 واحد مسکونی خسارت دیده قرارداد منعقد شده است. 

وی افزود: هزار و 619 واحد پی کنی، هزار و 338 واحد فنداسیون، 935 واحد مسکونی اسکلت بندی و 462 واحد مسکونی مسقف شده، برای 203 واحد مسکونی پایان کار احداثی صادر شده و در نهایت 265 واحد نیز تعمیر شده است.

 وضعیت مناظق زلزله دربجنورد بعد از گذشت چهار ماه+ تصاویر

فعالیت 15 گروه جهادی در مناطق زلزله زده خراسان شمالی

امینی فر رئیس بسیج دانشجویی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد؛ اظهار کرد: 15گروه جهادی با هزار و 500 نفر، از مجموعه بسیج دانشجویی استان خراسان شمالی و سراسر کشور به مناطق زلزله زده استان اعزام و به این مناطق کمک کردند.

وی بیان کرد : این جهادگران، از 17 تیر تا 20 شهریورماه در 11 روستای زلزله زده شهرستان های بجنورد، مانه و سملقان نقش آفرینی عمرانی و فرهنگی کردند.

وضعیت مناظق زلزله دربجنورد بعد از گذشت چهار ماه+ تصاویر

پایان تعمیر 100 مدرسه خسارت دیده از زلزله 23 اردیبهشت 96

حسين توكلی معاون پشتيبانی آموزش و پرورش شهرستان بجنورد در ارتباط با آخرین وضعیت مدارس مناطق زلزله زده گفت: در این زلزله بيش از 175 آموزشگاه در شهرستان بجنورد دچار آسيب شدند كه تاكنون تعمیرات يكصد آموزشگاه به پايان رسيده است.

وی افزود: تعمیرات 50 آموزشگاه به اتمام رسیده که این تعداد برای سال جديد تحصيلي آماده  شده است.

حسین توکلی ادامه داد: با توجه به زلزله اخیر در استان و کمبود فضای آموزشی 85 درصد مدارس استان خراسان شمالی به صورت چرخشی فعالیت خواهند کرد.

نارضایتی استاندار خراسان شمالی از وضعیت زلزله‌زدگان شهر بجنورد

محمد رضا صالحی استاندار خراسان شمالی در نشست شورای اداری استان خراسان شمالی با انتقاد از وضعیت نامناسب رسیدگی به زلزله‌زدگان شهر بجنورد گفت: در این خصوص انتظار داریم فرماندار بجنورد اقدامات لازم را سریع‌تر مبذول کند.

وی در ارتباط با وضعیت ساکنان گلستان شهر پس از زلزله اخیر افزود: با توجه به زلزله اخیر و خسارات وارد شده در بخش شهری و گلستان‌شهر، از وضعیت رسیدگی به ساکنین این مناطق رضایت کامل ندارم و متاسفانه هماهنگی‌ها صورت نگرفته است.

محمد رضا صالحی از بانک ها خواست تا در ارائه تسهیلات به زلزله زدگان مساعدت بیشتری انجام دهند.

وی افزود: شهرداری، شورای شهر، بنیاد مسکن و سایر اداره های مربوطه​ مشکلات را شناسایی کنند و به استانداری گزارش دهند تا برای برطرف شدن آن تصمیمات لازم گرفته شود.

استاندار خراسان شمالی در شورای مسکن استان نیز گفته بود: فرایند بازسازی واحدهای آسیب دیده از زلزله اردیبهشت ماه، نباید به تخصیص اعتبارات ابلاغی اعم از خسارات و تسهیلات مصوب، موکول و متوقف شود بلکه باید با تکیه بر اعتبارات و امکانات داخلی استان، کارها به سرعت پیش رود تا به محض تخصیص اعتبار مصوب، جایگزین آن منابع شود.

وی درباره نحوه بازسازی واحدهای آسیب دیده مسکن مهر در شهرک گلستان بجنورد هم گفت: برای واحدهایی که هنوز به متقاضیان آن ها تحویل داده نشده ، مبالغ دریافتی در قالب خسارت بیمه و کمک های بلاعوض و تسهیلات، در اختیار پیمانکار انبوه ساز یا تعاونی ها قرار می گیرد تا برای بازسازی آنها هزینه شود ولی برای واحدهایی که متقاضیان از قبل در آن ها سکونت داشته اند، اگرچه این مبالغ در اختیار مالکان قرار داده می شود اما باید سهمی از آن هم برای بازسازی مشاعات ساختمان ها در نظر گرفته شود.

 

وضعیت مناظق زلزله دربجنورد بعد از گذشت چهار ماه+ تصاویر

روند بازسازی منازل زلزله زده تسریع یافته است

محمد حسین علی نیا معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان شمالی با بیان اینکه نزدیک به ۴ماه از زلزله اخیر این استان می گذرد گفت: در این مدت علاوه بر تسریع در روند بازسازی منازل، قیمت مصالح ساختمانی نیز به دقت کنترل شده است.

وی افزود: عملکرد بنیاد مسکن نیز در تسریع بازسازی مناطق زلزله زده خراسان شمالی با اختصاص از اعتبارات داخلی مطلوب و به موقع بوده است.

علی نیا در ادامه به موضوع بیمه منازل آسیب دیده از زلزله اشاره کرد و گفت: با توجه به شرایط به وجود آمده باید در زمان اندکی موضوع بیمه واحدهای مسکونی به سرعت مورد پیگیری قرار گیرد تا شاهد عدم رضایت شهروندان نباشیم چرا که این مساله جزو وظایف ما تلقی می شود.

 

وضعیت مناظق زلزله دربجنورد بعد از گذشت چهار ماه+ تصاویر

 

در پایان باید گفت  با تمام تلاش های مسئولین استان خراسان شمالی و جهادگران دانشجویی و دانش آموزی برای مرمت و باسازی منازل خسارت دیده از زلزله هنوز همه ی  مشکلات مردم رفع نشده و با فرا رسیدن فصل سرما همت بیشتر مسولین را در این خصوص می طلبد.

 گزارش از فاطمه نیستانی

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی وحدانی
۱۱:۳۳ ۱۹ آذر ۱۳۹۶
با سلام لطفا برای اون خانواده هایی که وضعیت مالی خوبی ندارن و حتی توان اینو ندارن که کار ساخت وساز خونه هاشون شروع کنن تا بانک قسط اول وام و براشون واریز کنه فکری کنین به خدا من هنوز نتونستم پول نظام مهندسی رو بریزم چه برسه به شروع کار ساختمانی.
-
ناشناس
۰۸:۱۴ ۲۹ مهر ۱۳۹۶
سلام لطفا پیگیر واگذاری و تحویل 1700 واحد مسکن مهر شیروان(خراسان شمالی) که قریب به 10 سال می گذرد،از دوره ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد شوید تشکر