شروع عزاداری محلات ششگانه اردبیل در بازار

طبق سنت دیرینه امروز همزمان با دوم ماه محرم عزاداری محلات ششگانه اردبیل با عزاداری محله گازران در بازار اردبیل شروع شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، مهم ترین پایه نظم و ترتیب عزاداری های اردبیل براساس تقسیم بندی محلات است. به این ترتیب که در عهد صفویه شهر اردبیل، به شش محله تقسیم شده که سه محله حیدری و سه محله نعمتی است.

در بین این محلات، یک محله نقش بزرگ تر و یکی نقش میانه و دیگری نقش کوچک تر دارد. محلات حیدری عبارت هستند از طوی که برادر بزرگ تر است، اوچدکان برادر متوسط و پیر عبدالملک برادر کوچک تر.

در محلات نعمتی نیز، گازران برادر بزرگ تر است و سرچشمه برادر متوسط و عالی قاپو یا همان دروازه برادر کوچک تر.

دیگر مساجد و محلات شهر اردبیل هم به عنوان زیر شاخه این شش مسجد و محله طبقه بندی می شوند و هر کدام دسته عزاداری مشخص و مجزا دارند.به عنوان مثال مساجد عباسیه، قاسمیه، اکبریه، چراغعلی شاه، شعبات تابعه محله گازران. مساجد محمدیه، خیرال، اقلیمشاه شعبات تابعه محله سرچشمه. مساجد منصوریه، باغمیشه، میرزابخشعلی شعبات تابعه محله دروازه یا عالی قاپو. مساجد پیرشمس الدین، پیرزرگر ، مسجد جمعه، سیدآباد شعبات محله پیرعبدالملک. مساجد علی آباد، ابراهیم آباد شعبات تابعه محله اوچدکان. و مساجد نواب صفوی، داشچیلار، شاه باغی یا همان کوچه اسلامی شعبات تابعه محله طوی است. البته تعداد شعبات تابعه محلات بسیار زیادتر از این مثال ها است.

بر این اساس عزاداری در ماه محرم در اردبیل بر حسب سنتی دیرینه به ترتیب و برنامه خاصی در مسیر های مشخص در سطح شهر و بازار سنتی و تاریخی اردبیل انجام می شود.

 

انتهای پیام/ح

آغاز عزاداری محلات ششگانه اردبیل

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار