اهمیت تغذیه سالم برای دوران تحصیل دانش آموزان

متخصص تغذیه دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه وبویراحمد گفت: تغذیه سالم برای دوران تحصیل دانش آموزان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛   متخصص تغذیه دانشگاه علوم پزشکی استان با اشاره به اینکه مصرف صبحانه برای فرزندان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، گفت: اجتناب از خوردن صبحانه در برخی از دانش آموزان در مقاطع دبستان و راهنمایی سبب اختلال در رشد و یادگیری آنان می‌شود.

دکتر جان محمد ملک زاده ادامه داد: با توجه به اینکه برخی از دانش آموزان تمایلی به صرف صبحانه ندارند، حضور همه اعضای خانواده در کنار سفره، تنوع مواد غذایی و خود داری از تکراری شدن و یکنواختی صبحانه در افزایش میل دانش آموز به صرف صبحانه بسیار موثر است.

متخصص تغذیه دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه وبویراحمد ادامه داد: صبحانه دانش آموزان باید شامل حداقل سه گروه از گروههای مواد غذایی گوشت و حبوبات (تخم مرغ، آش و عدسی)، لبنیات، نان و غلات، میوه و سبزیجات باشد.

دکتر ملک زاده مصرف میان وعده را یکی دیگر از ضروریات تغذیه در دانش آموزان دانست و افزود: با توجه به اینکه دانش آموزان به مصرف تنقلات و مواد غذایی کم ارزش مانند چیپس، پفک، لواشک و امثال آن‌ها در دوران تحصیل به ویژه دوران ابتدایی تمایل بیشتری دارند، بنابراین لازم است تغذیه آن‌ها به دقت تحت نظر باشد.

دکتر ملک زاده افزود: مصرف میان وعده‌های نامناسبی، چون بیسکوییت، کیک، کلوچه، لواشک، چیپس، پفک و آبمیوه‌های صنعتی نیاز‌های بدنی آن‌ها را تامین نکرده و سبب سیری کاذب در دانش آموزان می‌شوند.

وی با بیان اینکه سیری کاذب در نهایت منجر به سوء تغذیه و اختلال در رشد می‌شود ادامه داد: برنامه ریزی برای تغذیه صحیح دانش آموز و مصرف صبحانه توسط آن‌ها لازم است به دقت صورت گیرد.

متخصص تغذیه دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد، با اشاره به اینکه میان وعده باید ۳ ساعت قبل از نهار مصرف شود گفت: میان وعده‌ی مناسب باید جزو گروه‌های اصلی غذایی مانند نان و غلات، گوشت و حبوبات، لبنیات، میوه، سبزی و انواع مغز‌ها باشد.

وی افزود: چنانچه که دانش آموز دچار اضافه وزن باشد بهتر است از گذاشتن میان وعده‌های شیرینی چون؛ عسل و مربا خودداری و در صورتی که دانش آموز کم وزن باشد، افزودن مواد غذایی انرژی زایی مانند مربا و عسل علاوه بر مواد غذایی ذکر شده، می‌تواند به رشد آن‌ها کمک کند.

دکتر ملک زاده گفت: انتخاب مواد غذایی در صبحانه محدودیتی ندارد و حتی می‌توان از آش، سوپ، عدسی، آبگوشت، کوکو، کتلت و پنیر با مغز گردو که سبب تشویق دانش آموز به خوردن صبحانه می‌شوند، استفاده کرد.

 

انتهای پیام/ش

مصرف صبحانه برای دانش آموزان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.